Thursday, April 18, 2019

CUBA JAWAB SOALAN INI !

Kenapa kita sibuk nak cari kelemhan orang. Mari kita sama-sama nilai diri kita dengan bertanyakan soalan-soalan berikut:

1. Solat berjemaah kita cukupkah pada setiap waktu di surau atau masjid?

2. Solat tahajud kita adakah dikerjakan setiap malam atau banyak kali terlepas?

3. Solat dhuha kita adakah dibuat secara istiqamah setiap hari atau ikut dan?

4. Sedekah pulak sekerap mana kita lakukan?

5. Ilmu tauhid, feqah dan tasauf sudah habiskah  dikuasai?

6. Ilmu tajwid dan bacaan Quran kita sudah sempurnakah?

7. Bahasa Arab kita sudah mahirkah atau baru nak mula?

8. Mulut dan lidah kita adakah sentiasa dibasahi dengan zikir atau membawang?

9. Mata kita adakah sentiasa mencari dan melihat tanda-tanda kebesaran Allah?

10. Telinga kita adakah digunakan untuk mendengar perkataan yang baik-baik?

11. Kaki kita adakah untuk membawa berjalan ke majlis-majlis ilmu?

12. Tangan kita adakah hanya membuat pekerjaan yang diredhai Allah?

13. Fikiran kita adakah untuk sentiasa mengingat keagungan Allah?

14. Air mata kita tertumpah adakah kerana membayangkan azab Allah atau kerana tengok cerita Korea?

15. Apakah benar pengakuan kita dalam bacaan iftitah bahawa solat, ibadat, hidup dan mati kita hanya kerana Allah?

Saya tak tahulah orang lain tapi saya belum lulus. Bahkan bagi soalan nombor 7 tu, masih lagi terkial-kial di peringkat asas.


4 comments:

  1. Jika ramai macam ni, aman negara ini Pak Ngah..Apa pun saya baru nak move on sbb IRON MAN dh takde...

    ReplyDelete
  2. Okay, moral of the story jangan busybody huhuhuu...

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.