Friday, May 1, 2020

DARI FESBUK # 28: KISAH GEROBOK REZEKI.

Saya cukup kagum dengan sikap org Jepun yang pemurah, bertimbang rasa dan tidak mementingkan diri sendiri semasa mereka menghadapi bencana Tsunami beberapa tahun dulu. 

Kini saya dapat menyaksikan sikap yang serupa di kalangan rakyat Malaysia semasa berdepan dengan PKP. Setiap hari di sana sini saya membaca laporan ttg NGO, badan sukarela, syarikat korporat, orang perseorangan dsb berlumba2 menghulurkan bantuan kepada mereka yang kesempitan samada menggunakan dana sendiri atau pun dana yang dikumpulkan melalui sumbangan orang ramai. Misalnya saya sangat berbangga dengan inisiatif AJK Masjid Qaryah Ibnu Khaldun di taman saya yang mempelopori gerakan mengumpul dana dan menyampaikan bekalan makanan kepada penduduk setempat dan juga penduduk di kawasan2 yang berhampiran melalui projek Gerobok Rezekinya. Dan melalui program "out reach"nya pula, mereka telah berusaha mencari kelompok yang terputus bekalan kerana menyedari ada golongan yang tercicir seperti pekerja kontrak warga asing yang mendiami rumah2 kongsi yang terpencil. Tidak tergambar betapa gembira dan bersyukurnya mereka tatkala menerima sumbangan yang dihantar oleh team Gerobok Rezeki.

Selanjutnya jemput lihat beberapa keping gambar kerja-kerja pengagihan pek bahan makanan asas kepada penerima-penerima di sekitar bandar Senawang.


Penulis dengan Pengerusi Masjid Qaryah Ibnu Khaldun, Lavender Heights - Tn Haji Md Asna.



 







 






Semoga Allah memberi kekuatan dan ketabahan kepada mereka untuk meneruskan misi kemanusiaan ini serta memberkati usaha mereka semua. Syabas dan tahniah.

No comments:

Post a Comment

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.