Tuesday, May 17, 2011

BEN ASHARI BODOH ?


Saya ada akaun dengan laman Apesal.Com. Setiap kali saya membuka blog, akan terpapar entri-entri dari laman tersebut. Petang semalam saya terkejut melihat satu entri yang bertajuk "Ben Ashari: Seorang Blogger Yang Bodoh" di antara entri-entri yang terpapar seperti di atas. Lalu saya pergi ke entri tersebut. Pemiliknya Sam Posmen.




Saya sendiri tidak begitu mengenali Ben Ashari dan tidak mengikuti blog beliau. Akan tetapi saya tak dapat lari dari sentiasa bertembung dengan nama Ben Ashari. Boleh kata setiap hari ada saja entri tentang beliau di blog follower saya, terutamanya yang wanita. Begitu juga di bloglist mereka, nama Ben Ashari sering sangat saya terjumpa. Saya pun curious untuk tahu lebih lanjut tentang dia. Saya beranggapan sudah tentu ada sesuatu yang menarik tentang beliau. Lalu saya mencari beliau di Google dan amat mudah menjumpai dia. Cuma nama dia ada dua 'a' bukan satu 'a' seperti di tulis oleh Sam Posmen. Itupun bukan masalah kepada Google.

Wow .. follower dia sudah melebihi 14 ribu orang. Dia memang hebat. Mengalahkan artis. Sudah tentu dia seorang yang cerdik, kerana tak mungkin orang yang tidak cerdik dapat mengumpul sebegitu ramai follower. Pengunjungnya juga sudah mencecah 3 juta. Tentulah pendapatan dari iklannya juga banyak sebab saya dapati banyak iklan dipaparkan di blog dia.

Jadi kenapa Sam Posmen berkata Ben Ashari seorang blogger yang bodoh ? Apa motif dia cakap macam itu ? Sebenarnya ia sudah pun diterangkan dalam entri beliau kemudiannya. Kita terima sajalah penjelasan beliau itu.

Dan apa pula motif saya membuat entri ini ? Saya sebenarnya ingin menguji sesuatu. Nanti saya cerita.

Tapi jangan pulak salah sangka. Saya bukannya hendak meningkatkan trafik untuk menambah pendapatan kerana di blog saya satu iklan pun saya tak ada pasang.

Saya harap entri ini tidak menyinggung sesiapa dan saya pun tidak berniat begitu. Dan kalau ada yang tersinggung, saya minta maaf.

.

36 comments:

  1. salam pagi,

    sy dh baca entri abgngah n entri sam posmen serta komen2nya,

    IE melihat entri yg ditulis SP tu sebagai positif..sebenarnya dia nk ajak blogger lain fikir mcmne si ben tu susah payah nk layan blog dia...tmasuk apa yg Abgngah fikir tuu..
    org kita selalu fikir yg negatiff aja

    ReplyDelete
  2. salam
    lain org,lain caranya kan...ada org buat blog,copy paste sahaja...ada org pulak,buat GA memanjang...contest mcm2...terpulang la..

    ReplyDelete
  3. daku hanya blogger picisan...huhu
    erk...saya pulak emo tak tentu pasal...hehe

    ReplyDelete
  4. kesimpulannya, baca abis dulu baru nilai.

    *saya belum baca pun lagi. hihihi

    ReplyDelete
  5. kalau uncle pasang iklan mesti dah boleh selalu belanje saya makan sedap2...tp tak pasang iklan pun boleh belanja jugak kan uncle? kan ?

    *angkat2 kening*

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum uncle :)

    hmm, boleh tak kalau saya katakan uncle sengaja buat entry nak tengok berapa ramai yang tau pasal blogger tu. ehehe. agaknya la..

    ~tapi saya memang tak kenal pun blogger tu. :)

    ReplyDelete
  7. Takut nak buat tajuk yang sensasi terutama yang melibatkan seseorang.

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum,
    Fuhhhhh! boleh peminat Ben Ashari bom blog uncle ni hu huh uh

    ReplyDelete
  9. as salam uncle...
    nnt saya check apa yang SP bincangkan tu . Ben Ashaari selalu jadi sebutan saya juga.tanpa dia saya ni orang tak pandang pun langsung dulu tau uncle.ramai sahabat saya skrg dari blog dia.dia yang dukung saya masa mula - mula saya melangkah ke dunia ni..hehe

    ReplyDelete
  10. saya tertunggu-tunggu apaaa yang sebenarnya nak di uji ni....

    ReplyDelete
  11. salam : bg sy aper yg seseorang bolgger tu nak tulis, terpulanglah kepada tuan empunya blogger asalkan tak menimbulkan aper2 masalah kepada org lain dan diri sendiri. rasa2nya si sam posmen tu jeles kot... hehehe

    ReplyDelete
  12. Terus menunggu kesimpulan drp entri ini tidak berani nak tinggalkan komen :)

    ReplyDelete
  13. Assalam,

    Buka blog ternampak nama Ben Ashari, gi blog follower lagi2 nama Ben Ashari, sana sini situ siti.. semua ada nama Ben Ashari. Glemesss tewww..

    ReplyDelete
  14. Rasanya dari bulan lepas saya dah baca apa yang di tulis oleh Sam Posmen tu. BA ada highlightkan isu ni di blog dia. Saya tertunggu-tunggu apa yang pakngah fikirkan tu ya?

    ReplyDelete
  15. rara follow blog ni,xsbr nk bc next entry.rara pon ada follow BA,tp tak lah addict sgt.bese2 je. =)

    ReplyDelete
  16. Tunggu dan lihat... Siapa yang akan untung besarrrr nanti.

    ReplyDelete
  17. IKAN EMAS

    ADA JUGA BENDA POSTIFI YANG TAK BAIK. MISALNYA BILA KITA BUAT UJIAN DADAH ATAU HIV ! HEHE

    ReplyDelete
  18. KAMSIAH

    SALAM KEMBALI

    SETUJU, TERPULANGLAH KEPADA MASING2 NAK BUAT MACAM MANA DENGAN BLOG MEREKA. DIA ORANG PUN TAK PAKSA KITA MASUK BLOG DIA.

    ReplyDelete
  19. SITI MURNI

    YE LAH .. KENAPA AWAK EMO TAK TENTU FASAL. INI MESTI KES TAK DAPAT BERCUTI NI KAN !

    ReplyDelete
  20. GADISBUNGA

    UNCLE HARAP AWAK DAH PUN HABIS BACA !

    ReplyDelete
  21. MIMIE

    ITU PERKARA KECIL .. KALAU NAK KENA BELANJA, DATANGLAH KAT SINI !

    ReplyDelete
  22. SAR

    ALAIKUMSALAM

    TEKAAN AWAK ITU BETUL SEBAGAI SALAH SATU SEBAB.

    SIAPA YANG AWAK TAK KENAL NI .. BEN ATAU SAM ?

    ReplyDelete
  23. KUNANG-KUNANG

    LEBIH BAIK BEGITU. SAYA PUN TAKUT JUG, TAPI TERBUAT ENTRI SEBAB TERPERANJAT DENGAN KENYATAAN SAM ITU.

    ReplyDelete
  24. ANYSS

    ALAIKUMSALAM

    SETAKAT NI TAK KENA BOM LAGI. LEGAAAA !

    ReplyDelete
  25. LM

    SALAM KEMBALI.

    MEMANG PATUT PUN AWAK MENGENANG JASA DIA ATAS PERANAN YANG TELAH DI MAINKANNYA SEBELUM INI.

    ReplyDelete
  26. DRSINGA

    HIPOTESIS SAYA SEDIKIT MELESET. HEHE

    ReplyDelete
  27. AFEEZZ

    SALAM KEMBALI.

    MASING2 ADA STAIL UNTUK MENINGKATKAN TRAFIK. ITU CARA DIA, DAN MUNGKIN DIA TELAH BERJAYA.

    ReplyDelete
  28. AKUANAKPAHANG

    KESIMPULANNYA .. HIPOTESIS ATAU JANGKAAN SAYA SEDIKIT MELESET.

    ReplyDelete
  29. MAMAWANA

    SALAM KEMBALI

    MEMANG NAMA DIA TENGAH MENCANAK-CANAK SEKARANG INI. TETAPI ITU SEMUA HASIL KREATIVITI DAN KERJA KERAS BELIAU.

    ReplyDelete
  30. YUS

    PAKNGAH KETINGGALAN NAMPAKNYA. YANG BA HIGHLIGHTKAN PUN PAKNGAH TAK JUMPA. MACAM MANA NAK JUMPA, KALAU DAH TAK FOLLOW DIA. HEHE

    ReplyDelete
  31. RARA

    TERIMA KASIH KERANA FOLLOW BLOG NI. ELOKLAH TAK ADDICT TU, SEBAB KITA TAK BOLEH ADDICT KEPADA APA-APA PUN, TAK BAIK. CONTOHNYA ADDICT SHOPPING. KAN !

    ReplyDelete
  32. AZIEAZAH

    LAZIMNYA MAKIN KUAT USAHA DAN TINGGI RISIKO KITA AMBIL, MAKIN BANYAK KEUNTUNGAN YANG DI PEROLEHI.
    KALAU DI IZINKAN ALLAH.

    ReplyDelete
  33. OPOCOT!

    harap2 takde yg melabelkan sy sebegitu rupa

    kau blogger popular ke? tanya kat diri sendiri

    berblog pun setahun sekali. hikkssss

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.