Monday, September 9, 2013

ADAKAH ANDA PANDAI BERGAYA ?




Ini adalah entri ringan di pagi Isnin. Hanya untuk suka-suka. Jangan pula ada yang meroyan membacanya.  

Semalam ada kenduri di rumah saya. Seronok dapat berjumpa sanak saudara dan sahabat handai yang datang dari jauh dan dekat. Tapi macam biasa, tuan rumah tetap merasa terkilan kerana tidak mampu hendak mengundang semua  dan tidak berkesempatan untuk bersembang dengan lebih lama dengan setiap tetamu.

Hari ini sambil melayan keletihan, saya melihat gambar-gambar tetamu yang datang berkunjung. Selepas melihatnya, saya menggolongkan mereka (dalam konteks bergambar) kepada 4 golongan iaitu: 

Golongan 1. Ada orang tu tak berapa cantik tapi kelihatan cantik sebab pandai bergaya.

Golongan 2. Ada orang tu memang cantik dan bertambah cantik kerana pandai bergaya.


Golongan 3. Ada orang tu memang cantik tapi kelihatan tak cantik sebab tak pandai bergaya.


Golongan 4. Ada orang tu tak berapa cantik, bergaya macamana pun tetap kelihatan tidak cantik.


Sesungguhnya saya yakin dan percaya bahawasanya, saya berada dalam Golongan ke 4 itu. Hehe.



57 comments:

  1. Ada lak org tu cantik, gaya pun cantik, tapi bilo makan mulut copak terus tak senonoh jadi eh. Kihkih

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi saya samalam terperanjat tengok kecantikan awak .. tapi sayang masa tu tengah sibuk sangat di waktu puncak .. tak sempat nak merakamkan gambar. ish ish .. terkilan boto sey.

      Delete
  2. huhuhu.

    cantik budi bahasa paling utama

    :)

    ReplyDelete
  3. Cantik atau tidak .... sederhana itu dpt memperlihatkan kecantikan dan keikhlasan...bila ikhlas berpakaian kerana Allah SWt ... bukan utk di puji manusia .. kesucian itu lebih terserlah.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin awak tak perasan tulisan saya dalam kurungan itu, yang dengan jelas menyatakan bahawa penggolongan itu dalam konteks bergambar sahaja .. saya salinkan seperti di bawah untuk perhatian khusus awak:

      ... "Selepas melihatnya, saya menggolongkan mereka (dalam konteks bergambar) kepada 4 golongan iaitu:"

      Delete
    2. tapi tuan haji pandai bergaya dpn kamera... gambar semua cantik2 belaka...dari dulu sampai sekarang...

      Delete
  4. MERENDAH DIRI PULA PAK NGAH.. HANSOME DAN BERGAYA APE.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dah begitu pandangan awak, saya terima je lah .. hehe.

      Delete
  5. aye golongan kelima - tak cantik dan tak pandai bergaya... boleh? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tak percaya selagi tidak ditunjukkan buktinya ..

      Delete
  6. merendah diri betul ye
    jemput ye follow blog saya
    umielman.blogspot.com
    saya dah follow blog ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih kerana sudi follow blog saya dan saya pun sudah berbuat demikian.

      Delete
  7. pakngah tuh ensem sgt tau..
    tak bole puji lebey nnt makngah majok..

    hihihihi

    ReplyDelete
  8. Salam Bang,

    Alaaa abg ni merendah diri pulak. Tengok daripada gambar di atas tu abang ni dlm golongan ke2 tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kembali

      abang ikut jelah kata awak ... malas nak gaduh-gaduh. hehe

      Delete
  9. Tapi mak ngah he totap dalam golongan keduo..selamo e

    ReplyDelete
  10. takdo makno ea PakNgah digolongan ke ompek doh.. somalam bawah sikit ye ensem ea dari pengantin tu

    ReplyDelete
  11. bidadari kiri kanan masih kategori 4 ke uncle...nasib baik saya yang no 3.hehehe...up skit dari uncle

    ReplyDelete
  12. semua nya cantik2 dan molek2 belako

    ReplyDelete
  13. Saya golongan ke4...tak cantik, tak pandai bergaya dan kalau cuba bergaya, lagi lah tak cantik!

    ReplyDelete
  14. Janganlah Pak Ngah merendah macam tu sekali..
    Sedih aje kalau Mak Ngah dengar sebab dah segak bukan main:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada orang kata, hati isteri lebih tenteram mendapat suami yang tidak berapa segak .. agaknya hati makngahnya tentu tenteram.

      Delete
  15. Yang kurik itu kundi,
    Yang merah itu saga,
    Yang cantik itu budi,
    Yang indah itu bahasa.

    terima kaseh Pak Ngah jemput kami ke majlis kenduri ni...

    ;) ...

    chop sape kata pakngah golongan ke 4... ?!.. pak ngah masih lagi golongan ke 2 tu.. ngee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. CPL, ku rasa macam kenal aje awek di sebelah kanan tu.

      hi pakngah, saya datang rumah ni. hehe.

      Delete
    2. terima kasih juga kerana sudi menerima jemputan ..

      awak kompon nombor 2 sebab nama pena pun cikpuanlawa !

      Delete
  16. Pak Ngah jer yang fikir Pak Ngah yg nombor 4, tengok komen atas ni rata-rata tak setuju, termasuk saya :D Mujur ada kategori saya jugak, iaitu nombor 3. Hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya pakngah tak pernah tengok gambar awak yang jelas lagi .. buat sementara waktu pakngah percaya awak di golongan 2.

      Delete
  17. cantik ke tak cantik sy tetap terkilan sebab tk dapat bergambar mcm En Hamzah bergambar bersama2 diva2 kat atas tu hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya segan juga sebenarnya .. tapi atas permintaan anak-anak, saya tak sanggup menghampakannya.

      Delete
  18. Saya tetap cantik di mata sendiri mata org lain tak tahulah pulak tapi rasanya dok tang no 4 jugak le Pak Ngah.

    Rugi saya kerana telah terlupa ada jemputan pada majlis tersebut. Lupa pulak nak set kat hp almaklumlah sejak uban sehelai dua dah menapak kat kepala banyak benda yg cepat lupa.

    Saya? Jeles tengok gambar kat atas tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau uban baru sehelai dua pun dah lupa, bayangkanlah tahap kelupaan pakgah yang sudah penuh uban di kepala nih.

      Delete
  19. betul tu,ada org tak cantik tp pandai bergaya
    sbb tu cantik itu subjektif

    ReplyDelete
  20. tak kesah la esey nie masuk golongan mano...yang sey tau masak lomak kambing semalam tu memang CHANTEEKKK...hehee

    maaf tak dapat berlama-lamaan sebab ada temu-janji lain yang perlu dipenuhi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. semalam tu bukan kambing tapi lombu .. memanglah awak nak copek nampaknya sampaikan kambing dengan lembu pun dah tak perasan. hehe.

      Delete
  21. Saya pula tidak tergolong dalam mana-mana golongan sebab saya hensem, bukan cantik... Hehehe...

    ReplyDelete
  22. Salam Pakngah..

    Ummi dalam kategori pertengahan, cantik tidak tak cantik pun tak, tapi selalu berasa diri cantik kerana suami kata Ummi cantik....cantik itu anugerah Tuhan, tak cantik tapi cantik budiny adalah cantik di mataNYA,...Ummi ada dalam kategori salah satu, dan ianya biarlah rahsia...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kembali.

      kalau orang berahsia tu maknanya dia dalam golongan 2.

      Delete
  23. Artikel yg buat semua org tersenyum

    ReplyDelete
  24. Beauty is in the eye of the beholder.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang itulah yang selalu diungkapkan orang ramai sejak dulu lagi ..

      Delete
  25. Laaaa Pak Ngah... ni lah orang lelaki.. bahaya... suka menghati orang....

    ReplyDelete
  26. Ye ke x cantik? Saya nampak uncle segak bergaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. uncle malas nak gaduh-gaduh dengan awak .. apa kata awak, uncle terima je lah.

      Delete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.