Friday, September 27, 2013

KISAH ANAK SAYA TAK SEMPAT MAKAN TENGAHARI.


Gambar hiasan - Haiqal pada 2 tahun lepas di atas kapal semasa menyusuri sungai Pearl di Guang Zhou, China.

Hari Jumaat minggu lepas anak bongsu saya, Haiqal (12 tahun) tak sempat makan tengah hari sebelum pergi sembahyang Jumaat kerana lewat keluar dari kelas.

Di dalam kereta semasa dalam perjalanan ke masjid, saya bertanya ..

"Iqal lapar ke ?"

"Taklah sangat .. masa rehat tadi dah makan nasi lemak". Jawabnya jujur.


"Kalau macam tu, tak matilah sampai selesai sembahyang nanti".  Usik saya.

 "Belum tentu .. sebab orang boleh mati bila-bila masa". Jawabnya lurus.

 "Ye tak ye juga ya .. pandai anak ayah".


Jujurnya saya separuh terkedu dan separuh lagi terperanjat mendengar jawapannya. 


Dari perbualan ini, saya berkesimpulan bahawa ada masanya anak-anak kita walaupun mereka masih kecil, lebih betul dari kita.



21 comments:

  1. Seringkali juga anak-anak 'mengejutkan kita dari mimpi'...

    ReplyDelete
  2. errrr..sy pun terkedu dgn jawapan telus dr dia

    ReplyDelete
  3. huhuhu.

    lawak menjadi...

    ReplyDelete
  4. saya akui kebenaran itu, nyatanya pada hari ini saya banyak belajar dari anak-anak saya...

    ReplyDelete
  5. dari segi dialog di atas, ada kalanya kita nak berlawak, dia pulak cakap seriyes.

    ReplyDelete
  6. Jawapan mereka ikhlas dari hatilah Pak Ngah bukan di buat2.

    ReplyDelete
  7. May Allah bless him. Saya sendiri banyak belajar dari anak kecil saya tu Pakngah.

    ReplyDelete
  8. Like father like son...mcm biasa dengar jer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. atau pun dalam BMnya 'bapa borek anak ringan' .. hehe.

      Delete
  9. syukurlah Allah hantar pedoman melalui anak...

    Bapak paling takut kita cuma tersedar daripada melakukan perkara lagho selepas ditimpa musibah kerana musibah itu boleh jadi ujian, kifarah atau bala...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang paling sedih, ada juga orang yang telah ditimpa musibah, masih tidak juga sedar.

      Delete
  10. mana la anak tak hebat dah ibu-bapanya hebat-hebat...hantar pulak sekolah terhebat...

    sebak baca entry nie...tak rugi seduit hantar anak sekolah agama...

    ReplyDelete
    Replies
    1. uish .. tinggi sangat puji-pujian tu .. gayat saya.

      Delete
  11. Pandai anak ayah. Hebat anak ibu.

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.