Thursday, January 24, 2013

TERKENANG SEMASA DULU 72: PERARAKAN SAMBUTAN MAULIDUL RASUL LEMBAGA PERPADUAN NEGARA 1979.


Hari ini kita menyambut hari keputeraan Nabi kita, Nabi Muhammad s.a.w. Selawat dan salam ke atas junjungan besar kita. Di sana sini akan ada sambutan yang diisi dengan ceramah, selawat, bacaan Quran dan juga di sesetengah tempat diadakan perarakan. Ia semata-mata untuk mengajak kita mengenali, mengingati serta menginsafi pengorbanan beliau yang telah membawa kita keluar dari zaman kegelapan. Diharap dengan ada sambutan seumpama ini (walaupun ada orang yang mengatakannya bida'ah) akan dapat menimbulkan dan menambahkan kecintaan kita terhadap beliau yang seterusnya akan mendorong kita untuk mengikuti sunnahnya dengan penuh keikhlasan.

Saya pernah menyertaai perarakan ke Stadium Merdeka pada tahun 1979 mewakili Lembaga Perpaduan Negara, Jabatan Perdana Menteri yang merupakan agensi pertama saya bertugas sebaik keluar dari INTAN. 


Gambar 1: Saya tersenyum melihat songkok hitam saya yang boleh dilipat dan dimasukkan ke dalam poket. 

 

Gambar 2: Saya tak ingat lagi gambar ini dekat mana. Bangunan apakah di belakang itu ? Sesungguhnya masa telah begitu jauh meninggalkan saya. 

 

Gambar 3: Kami sebagai warga Lembaga Perpaduan Negara, bersama-sama melangkah ke dalam stadium.


Gambar 4: Seterusnya kami bergabung dengan kontinjen-kontinjen dari agensi-agensi kerajaan dan pertubuhan yang lain.


Gambar 5: Saya pun tidak pasti dan tidak ingat kenapa di lengan saya ada kain merah. Saya juga sebenarnya sudah lupa apa acara yang ada di Stadium Merdeka pada masa itu.


Seterusnya saya petik sabda Nabi dari blog ini. Moga-moga dengan petikan ini akan menginsafkan kita akan betapa berbahagianya dan bersyukurnya kita kepada Allah yang telah mengutuskan beliau untuk menjadi pembimbing kita menuju kejayaan di dunia dan akhirat.


Nabi Muhammad menghibur kita, "Berbahagialah orang yang melihatku dan beriman kepadaku," Nabi ucapkan kalimat ini satu kali.

"Berbahagialah orang yang beriman kepadaku padahal tidak pernah melihatku." Nabi ucapkan kalimat terakhir ini tujuh kali.

Akhirnya saya ucapkan salam Maulidurasul buat anda semua. Marilah kita memperbanyakkan selawat kepada beliau pada hari ini dan juga pada bila-bila masa yang berkesempatan.

9 comments:

  1. Berbeza sungguh sambutan dulu dan sekarang.

    ReplyDelete
  2. Masih ada kenangan AL dulu2 kan..dulu2 pakaian pun ikut suka kan..

    ReplyDelete
  3. Masih ada kenangan AL dulu2 kan..dulu2 pakaian pun ikut suka kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. baru saya perasan .. yang kita tak ada uniform !

      Delete
  4. sebak saya membaca hadis yg diulang 7 kali oleh baginda Rasulullah s.a.w itu.

    Tak terbalas jasamu wahai Nabi Allah. Terima kasih.

    ReplyDelete
  5. teringat zaman kecik2 berarak di rumah flat dulu...
    Pokcik, terima kasih atas ingatan.

    ReplyDelete
  6. Ya... zaman dulu berarak tak sedondon pun. Berterabur jer. Yang penting niat tu, kan?

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.