Saturday, October 3, 2009

DIA.ORANGLAH.PATUT.BUAT ...!

apasal korang ni asyik-asyik
nak harapkan dia orang ?

kalau sampah berterabur di jalan raya
kau kata ... dia oranglah patut kutip.

kalau sampah penuh di dalam parit,
kau kata ... dia oranglah patut bersihkan.

kalau sampah bersepah-sepah di dalam taman,
kau kata ... dia oranglah patut buang.

tapi kalau kita tanya dia orang ... siapa yang patut buat itu semua ?
dia orang kata ... bukan dia yang patut buat.

kalau dia orang kata, dia tak patut buat,
kita pun kata, kita tak patut buat,
habis ... siapa lak yang patut buat ?

v
v
v

dia oranglah patut buat.


* korang memang tak patut !

22 comments:

  1. camne kalau makan pun kita mintak DIA ORG LAA BUAT !!

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum dan selamat hari raya Aidilfitri.

    Orang seremban rupanya.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum, ini salam pertama untuk komenSen, salam ziarah.

    ReplyDelete
  4. betul gak tu....sumer org kena buat... sume ader tanggungjwab yg tersendiri...Tp ape2 pun, kdg2 kiter tak bole gak bersikap berkira...Sikap Prihatin pun perlu ader (Tp skang, kiter nak tolong org pun, diorg ckp kiter menunjuk baik)...Ayoyo...So, wat je la apa yg kiter nak wat...Janji tak menyalahi Undang2 islam + negara....

    ReplyDelete
  5. Salam..

    Ermm.. terlalu mengharapkan orang dan orang pun mengharapkan orang lain untuk di buat oleh orang itu .

    Fuhh ! memang ada macam-macam orang.

    ReplyDelete
  6. nak kutip sampah kat jalan raya ke?...nanti kene langgar...siap kene maki dgn pemandu2 lain lagi kang...

    nak bersihkan parit ke..pakai baju raya nie kene bersihkan parit ke?...kotor baju nanti mak marah pulok...

    ish..ish...anak siapa yg buang sampah merata2 tu..tak patut..tak patut...

    so sekarang siapa yang salah & siapayang kene buat nie...

    ReplyDelete
  7. assalammualaikum

    memang tak patut kan....

    ReplyDelete
  8. susah la kal0 cmni..
    masing2 pentingkan diri..dan suka mengharapkan 0rg lain...

    ReplyDelete
  9. salam sejahtera buat al-lavendari..

    ceria-ceria selalu..

    ReplyDelete
  10. sikap ambil mudah yang akhirnya menyusahkan , menyakitkan mata, merosakkan keindahan alam.Seperti dalam berita tadi mengenai penonton yg melihat pertunjukan udara meninggalkan banyak sampah selepas acara berakhir. Malang sungguh kesedaran sivik yg sangat rendah penduduk negara kita.

    ReplyDelete
  11. ikan emas
    kalau kat spital tak apalah kan?

    abdul latip
    saya dulu ada sekolah di jelebu i.e sek keb Triang dan SMBT

    mamai
    betul ... semua orang kena buat, kecuali mamai

    asma
    t.kasih kerana sudi singgah buat kali pertama. singgah2lah selalu. selalu2lah singgah.

    nor emylin
    berkira-kira tak pe, jgn berkira!

    linda
    banyak udang banyak garam, banyak orang kurang asam!

    atacha
    betul tu ... dia oranglah patut buat. kita ambik gambar dia orang buat.

    aklcitizen
    cam tu lah lebih kurang

    sharamli
    habis nak buek camno?

    oranglidi
    betul ... kalau kita tak buang sampah, nanti dia orang tak de kerja. kesian kat di orang kan! tkasih kerana berkunjung ke blog saya yang sepertinya.

    cik amy
    ya, saya selalu ceria ... ceria selalu.

    ReplyDelete
  12. betul tu alvin, kalau tak sedar, nanti orang kata kita mengigau lak kan?

    ReplyDelete
  13. abu muaz

    tak tahu nak kata apa dah !

    ReplyDelete
  14. salam ziarah..tak tau nak komen pe...:))

    ReplyDelete
  15. Memang kita suka tunjuk orang

    ReplyDelete
  16. cik amy
    t.kasih kerana rajin singgah

    fadzilah
    tunjukkan muka pun jadilah

    pok li
    kita tu termasuklah kita berdua kan!

    ReplyDelete
  17. salam..
    KomenSen..

    biasa..nye
    sikap,stengah manusia...
    yg kene...org
    bukan aku !!
    .....ya,kann.

    ReplyDelete
  18. damaiinx

    begitulah lebih kurang. t.q singgah walaupun rumah terbuka dah hampir nak tutup !

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.