Saturday, January 15, 2011

A.K.U. K.E.L.I.R.U - TIDAK BERSALAH ATAU TIDAK BERDOSA ?



Gambar Hasil Carian Google.


Kerap kali kita mendengar dan terbaca dalam media-massa, baik milik kerajaan atau swasta ungkapan seperti berikut:

"Tiga orang awam warga Palestin yang tidak berdosa telah terbunuh akibat tembakan membabi buta askar Yahudi semasa operasi merobohkan rumah mereka .... ".

Saya tidak pasti samada benar-benar orang awam tersebut tidak berdosa, kerana kerja menentukan samada seseorang itu berdosa atau tidak adalah kerja Allah, bukan kerja kita manusia. Pandai-pandai sahaja kita kata orang tidak berdosa.

Jadi, saya rasa adalah lebih sesuai jika perkataan tidak berdosa itu digantikan dengan perkataan tidak bersalah kerana pada saya orang-orang awam itu memang tidak bersalah dalam hal ini.

.

30 comments:

  1. Setuju dgn pendapat uncle.
    Patut guna perkataan tak bersalah. Kalau kes buang bayi tu, sesuailah kot tak berdosa..

    ReplyDelete
  2. maksud saya..bayi tu tak berdosa lah tapi mak bapak bayi tu berdosa dan bersalah :)

    ReplyDelete
  3. Mungkin TIDAK BERDOSA itu ingin di nisbahkan kepada keganasan rejim Yahudi yang ternyata jahat. Lebih kepada frasa/lenggok bahasa supaya maksud ayat lebih tercapai/lebih tajam.

    ReplyDelete
  4. As salam tuan haji.

    baca terus terfikir.
    kalau tak, tak perasan langsung..

    ReplyDelete
  5. haah..betul kta kak rina..kalau uncle tak mention, mmg saya pun tak perasan.. :)

    ReplyDelete
  6. Salam Uncle...

    Uncle patut dok DBP...heheh :D

    ReplyDelete
  7. Oh lupa..15hb..heheh..

    Uncle seeloknya bekerja di Dewan Bahasa Dan Pustaka.. :D

    ReplyDelete
  8. saya setuju dengan pandangan daddy ziyad. maksud tidak berdosa itu lebih memberi impak kepada pendengar lebih-lebih lagi bagi situasi di palestin.

    memang benar, bukan kita yang menentukan dosa dan pahala tetapi kuasa pada bahasa itu mampu merubah perspektif pendengar.

    ReplyDelete
  9. Benar sekali kata-katamu itu Pakcik...

    ReplyDelete
  10. eloknya tuan ni dilantik sebagai penasihat tak pun ketua editor mana-mana surat khabar melayu laa..

    ReplyDelete
  11. saya setuju..
    dah lama saya utarakan perkara ni.. seingat saya, semenjak dari Tingkatan dua.. koh koh koh...


    err.. boleh tak Uncle terangkan, kenapa kita guna perkataan Utarakan?..

    ReplyDelete
  12. Assallamualaikum Tuan,
    Perkataan-perkatan tu tak perlu tulis lah...
    berdosa - Allah yang tentukan
    bersalah - hakim yang tentukan
    Jadi tak payah guna dua-dua nya
    Terus jer ayat tu tanpa sebut dosa atau salah.. yang kesiannya tiga orang awam tu dah mati ditembak..

    ReplyDelete
  13. Salam THJ, semoga sihat selalu...

    Eseh setuju amek...ooppss.. maafkan saya...
    Bahawasanya saya sangat setuju dengan cadangan Tuan Haji itu kerana kita tidak ada hak untuk menentukan dosa dan pahala seseorang... Perkataan "tidak bersalah" adalah yang paling tepat.

    Terimakasih sama-sama Tuan Haji...

    ReplyDelete
  14. MISZ SEPHIA 1 & 2

    SETUJU KALAU BAYI MEMANG SESUAI KALAU DIKATAKAN DIA TIDAK BERDOSA.

    ReplyDelete
  15. DADDY ZIYAD

    HATI-HATI DENGAN PENGGUNAAN ISTILAH. SAYA BUAT ENTRI INI SEMPENA 15HB .. YANG MANA SAYA MENGUSULKAN SUPAYA BUKAN SAHAJA PENGGUNAAN EJAAN DAN NAHU YANG BETUL TETAPI JUGA PENGGUNAAN ISTILAH YANG BETUL. WALLAHU'LAM.

    ReplyDelete
  16. AZRIN

    SALAM KEMBALI.

    ADA JUGA ORANG YANG TAK MAHU BERFIKIR WALAUPUN SUDAH DIBERITAHU. SETUJU TAK SETUJU, LAIN CERITA.

    ReplyDelete
  17. WANITA MUTALIB

    MUNGKIN IA REMEH BAGI SETENGAH ORANG .. KERANA ADA MASALAH GLOBAL YANG PERLU DIFIKIRKAN.

    ReplyDelete
  18. CIK SHINJU 1

    UNCLE CUBA JUGA DUDUK DI DBP .. TAPI JAGA DIA TAK BENARKAN !

    CIK SHINJU 2

    UNCLE PUN TERINGIN JUGA. KALAU BOLEH JU TOLONGLAH REKOMENKAN.

    ReplyDelete
  19. MENTIBANG LAUT

    OLEH KERANA AWAK BERSETUJU DENGAN DADDY ZIYYAD, MAKA JAWAPAN BALAS SAYA SAMALAH SEPERTI YANG TELAH SAYA BERKAN KEPADA BELIAU.

    ReplyDelete
  20. CKLAH

    HATI SAYA TENANG KEMBALI BILA CIKGU BERSETUJU. KALAU GURU DAH BERSETUJU, APA LAGI NAK DIHUJJAHKAN.

    ReplyDelete
  21. GADISBUNGA

    KOMEN AWAK TU MACAM TENGOK CERITA WAYANG KULIT MENGGUNAKAN BAHASA MELAYU BAKU PULAK.

    ReplyDelete
  22. IKAN EMAS

    BAGUS JUGA CADANGAN AWAK TU .. TOLONGKAN CARIKAN SAYA KERJA ITU.

    ReplyDelete
  23. AUJINZ

    MUNGKIN YANG MULA-MULA MENGGUNAKAN PERKATAAN UTRAKAN TU DULU ASALNYA ORANG UTARA KOT !

    HEBAT AWAK .. TINGKATAN DUA LAGI SUDAH BERFIKIR JAUH KE HADAPAN. SKERANG DAH SAMPAI MANA DAH AWAK FIKIR ?

    ReplyDelete
  24. NADZ

    ALAIKUMSALAM.

    BETUL JUGA PNDANGAN AWAK TU .. MASALAHNYA KITA MEMANG GEMAR MEMBUAT PENILAIAN DAN CEPAT MENGHUKUM.

    ReplyDelete
  25. RKA

    SALAM KEMBALI. ALHAMDULILLAH SEMAKIN HARI SAYA SEMAKIN BERTAMBAH SIHAT TERUTAMANYA TENTNG PERUT. HEHE

    SAMA-SAMA KASIH KERANA MENYETUJUI PANDANGAN SAYA. KALAU TAK BERSETUJU PUN TIDAK MENGAPA .. SAYA TETAP BERSEDIA UNTUK MEMBELANJA AWAK MINUM KAT 1-ONE KOPITIAM.

    ReplyDelete
  26. setuju juga dengan Daddy Ziyyad... Istilah dan Makna adalah dua perkara amat berbeza, persis Tafsir dan Terjemah...

    ...Tuan ke DBP..? saya tak setuju..! Tuan ternyata amat keliru..!

    ReplyDelete
  27. ALA HAI

    KALAU SAYA PERGI DBP MEMANG PUNAH RANAH ! HEHE

    APA-APA PUN TERIMA KASIH KERANA JUJUR MEMBERI BUAH FIKIRAN.

    TAK KISAH SETUJU KE TIDAK .. KERANA KALAU BACA DARI KOMEN2 SEBELUM INI, JELAS MEMANG ADA KHILAF.

    ReplyDelete
  28. oleh yang demikian penggunaan tidak berdosa tidak salah. nahu yang digunakan bersesuaian dengan situasi. oleh itu tidak ada isu...

    ReplyDelete
  29. MENTIBANG LAUT

    KALAU DILIHAT DARI SUDUT UGAMA, SAYA MASIH TIDAK BERSETUJU !

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.