Sunday, January 2, 2011

ESOK SEKOLAH AKAN DIBUKA SEMULA.

http://iwebskel.com/wp-content/uploads/2010/12/Teacher.jpg

Gambar hasil carian Google.


Esok sekolah akan dibuka semula di tempat saya. Cikgu-cikgu akan bertugas kembali. Maka saya kira akan kurang rancaklah dunia blogging kerana ramai juga guru-guru yang mewarnai dunia blogging. Mungkin di sebelah malam akan rancak sedikit. Mungkin.

Sebagai bapa kepada seorang cikgu serta dua orang anak yang masih bersekolah dan sebagai bekas murid dan juga sebagai orang tua, saya ingin mengucapkan selamat bekerja semula kepada semua cikgu di samping berpesan dua perkara sahaja, iaitu supaya:

1. Jangan pilih kasih berdasarkan paras rupa murid serta pangkat, harta dan kedudukan keluarga mereka. Kalau itu berlaku pastinya ia akan meninggalkan kesan yang mendalam dan berkekalan dalam ingatan murid. Begitu juga kalau marah, biarlah marah bertempat dan jangan berlama-lamaan. Bak kata orang tua-tua "kasih jangan bertompok, benci jangan merata".

2. Jangan putus harap bila berhadapan dengan murid yang lembab. Mungkin mereka lembab di masa ini, tetapi dengan didikan yang penuh kasih sayang disertai dengan keikhlasan, tidak mustahil murid berkenaan akan berjaya di masa hadapan.

Banyak sangat contoh murid yang disangka pada awalnya tidak ada harapan, akhirnya menjadi orang yang sangat berjaya dan begitulah sebaliknya. Saya sendiri dulu ada kawan yang begitu cerdik yang mendapat tawaran memasuki sekolah berprestij berasrama penuh tetapi kecundang di tengah jalan.

Saya pernah membuat entri khas tentang pengorbanan Cikgu Mazwin sempena Sambutan Hari Guru pada tahun lalu. Entri tersebut adalah gambaran perasaan saya terhdap profesion guru. Jika berminat bolehlah baca di sini.

Akhirnya kepada semua cikgu, (khususnya rakan blogger yang saya khuatir untuk menyenaraikan nama-nama mereka, takut ada yang tercicir) saya ucapkan selamat menyemai bakti dan mendidik anak bangsa. Andalah yang sebenarnya pencorak masa depan negara dengan melahirkan dan membentuk pemimpin yang berakhlak mulia dan berkeperibadian tinggi. Peranan dan impak profesion anda sangatlah besar yang tidak mungkin dapat dinafi dan dilupakan oleh sesiapa.


Kepuasan menjadi seorang guru adalah ganjaran yang paling berharga yang tidak dapat ditukar ganti dengan wang ringgit, harta benda dan gelaran berjela.


.

55 comments:

  1. penah terasa hati dengan chegu yang lebihkan anak chegu je..emm

    ReplyDelete
  2. SHARAMLI

    UNCLE PUN PERNAH TERASA HATI .. TU SEBAB UNCLE TULIS MACAM TU. NAMUN CIKGU-CIKGU JUGA INSAN BIASA. UNCLE DAH MAAFKAN DAN AMBIL PENGALAMAN ITU SEBAGAI CABARAN DAN PEDOMAN.

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum tuan haji..jalan kembali sesak khususnya jalan yang berhadapan di kawasan sekolah hehehe

    ReplyDelete
  4. Cikgu pertama saya Cikgu Jamaluddin. Masih ada lagi

    ReplyDelete
  5. kagum dengan kesabaran seorang cikgu..
    (sebab itu ibu saya tak galakkan saya jadik cikgu..)

    ReplyDelete
  6. InsyaAllah uncle, nasihat akan cuba di'absorb' dgn sebaik mungkin.

    ReplyDelete
  7. Petang ni kena hantar seorang balik asrama dah..

    ReplyDelete
  8. Salam bang.

    Saya nak tumpang sentimen dan perasaan abg ni. Mmg sesuai ditujukan kpd semua guru. Tanpa mereka siapalah kita. Mungkin kita tak jadi seperti apa kita hari ini.

    ReplyDelete
  9. Tumpang lalu.
    DrSinga:

    Nak jadi doktor tak perlu sabar ke?

    ReplyDelete
  10. Salam Tuan Hamzah,

    terlebih dahulu sy ucapkan selamat menyambut tahun baru dan diharap moga tahun ni ditambahkan rezeki dan diberikan kesihatan yg baik hendaknya. Setuju sesangat dengan komen yg ke 2 dan ke 3 tu. Kadang tu sedih gak tengok cikgu2 yg bersikap pilih kasih ni,hanya kelas yg depan2 tu je diberi penuh perhatian, kesian ngan budak2 yg lembab ni.sy ada abg sedara yg belajar tak seberapa (spm pun tak lepas) tapi sekarang ni memang berjaya dalam hidup nya.Baru2 ni terharu sy tengok sanggup dia hantar mak dan ayah dia menunaikan fardu haji dengan pakej rm65K seorang sebab kesian mak dan ayah dah berusia , dan tak nak mak dan ayahnya penat di sana.

    ReplyDelete
  11. adik saya kata, esok kena keluar awal.

    pelik. Padahal dia bukan cikgu.

    .
    .
    adik saya kata lagi. Sekolah dah dibuka. jalan mesti sesak.

    Pelik lagi. Padahal dia bukan lalu depan sekolah pun

    .
    .


    :)

    ReplyDelete
  12. sesiapa yg mengajar sy secara langsung atau tak langsung adalah guru sy. Sy syg guru

    awak pun guru saya. maknanya saya syg awak juga.

    terima kasih!

    ReplyDelete
  13. salam tn haji,

    terima kasih atas ingatan dan pesanan yg tulus ikhlas itu

    saya beruntung sebab mengajar th satu, marah saya biasanya tidak ke mana, cepat sejuknya ..kemanjaan di rumah selalunya mereka bawa ke sekolah

    ReplyDelete
  14. Salam AL,

    Kakak pernah menjadi guru kepada pelajar anak org-org kaya (private school). Kakak pergi naik basikal sebab sekolah dekat dgn rumah. Mereka dtg sekolah rata-rata berkereta. Ada yg guna driver lagi.

    p/s: sampai bila pun tak lupa jasa guru yg mendidik kakak

    ReplyDelete
  15. Salam Tn Hj AL...
    Apapaun, jasa guru kita memang tak terbalas. Mungkin dengan iringan doa agar mereka sentiasa aman dan bahagia di sini dan di sana dapat menjadikan ilmu yang diberikan lebih bermakna kepada kita....

    ReplyDelete
  16. jiran sebelah rumah ni cikgu..

    nampaknya dah mula sebok dia ...subuh-subuh dah sebok urus anak dan pergi sekolah..


    eh..???
    kerja lain tak kena sabar ke ??
    tak kena adil dan saksama ke ?
    kena pilih kasih ke ??

    ReplyDelete
  17. Selamat menghantar anak ke sekolah Tuan Haji....





    (Saya dah jawab soalan 'apalah yang ada pada 44 dibandinkan 56' tu)

    ReplyDelete
  18. Dialog begini dh jadi rutin setiap tahun:

    Yang pandai tu anak saya...
    Yang tak cerdik tu, cgu tak tahu mengajar...

    Jgn kecil hati dgn cgu...abg el.

    ReplyDelete
  19. terima kasih tuan..insyaAllah akan menunaikan tangguyngjawab sebaik mungkin

    ReplyDelete
  20. AL
    betul tu.. jgn pilih kaSIH!

    ReplyDelete
  21. ROM

    ALAIKUMSALAM.

    BETUL .. JALAN KEMBALI SESAK TETAPI RUMAH KEMBALI SEPI.

    ReplyDelete
  22. POK LI

    SAYA JUGA MASIH BERHUBUNG DENGAN BEBERAPA ORANG CIKGU SEKOLAH RENDAH DAN MENENGAH SAYA.

    ReplyDelete
  23. ABU MUAZ

    APA LAGI YANG BOLEH DIBERIKAN ?

    ReplyDelete
  24. DRSINGA

    MEMANG .. PELANGGAN DR MASUK SATU SATU KAN .. PALING BANYAK PUN DUA ORANG. ITU PUN KALAU PESAKIT TU KANAK2 ATAU ORANG TERLALU TUA.

    ReplyDelete
  25. MISZ SEPHIA

    TERIMA KASIH KERANA SUDI TERIMA PESANAN DARI UNCLE.

    ReplyDelete
  26. RELEVAN

    SUNYILAH SIKIT AWAK LEPAS NI YE !

    ReplyDelete
  27. YB 1

    SALAM KEMBALI.

    3 ORANG SAHAJA YANG BOLEH MARAH KAT KITA.

    MASA KECIK - IBU BAPA
    MASA SEKOLAH - CIKGU
    DAH KERJA - BOSS.

    BETUL .. TANPA MEREKA KITA TIDAK JADI SEPERTI KITA HARI INI.

    YB 2

    BIARLAH DRSINGA YANG JAWAB. ITU PUN KALAU DIA DATANG BALIK !

    ReplyDelete
  28. AIDAH

    SALAM KEMBALI.

    TERIMA KASIH ATAS UCAPAN ITU.
    MEMANG ABG SEDARA AIDAH TU BETUL2 LOADED .. RM130K UNTUK DUA ORANG. SAYA PUN TAK TAHU SELAMA INI ADA PAKEJ YANG BERHARGA RM65K SEORANG.

    ReplyDelete
  29. KTS 1

    NAMPAKNYA ADIK AWAK ITU SUNGGUH CERDIK. DIA FAHAM KONSEP 'SPILL OVER' .. TENTULAH DIA BELAJAR DARI KAKAK DIA. KOT ?

    KTS 2

    ADA SESIAPA YANG BOLEH PEGANG SAYA .. SAYA RASA NAK TERBANG NI !

    ReplyDelete
  30. KTS 1

    NAMPAKNYA ADIK AWAK ITU SUNGGUH CERDIK. DIA FAHAM KONSEP 'SPILL OVER' .. TENTULAH DIA BELAJAR DARI KAKAK DIA. KOT ?

    KTS 2

    ADA SESIAPA YANG BOLEH PEGANG SAYA .. SAYA RASA NAK TERBANG NI !

    ReplyDelete
  31. IBUINTAN

    SALAM KEMBALI.

    KATA ORANG MENGAJAR TAHUN 1 LAGI SUSAH, SEBAB BANYAK ATAU ADA MASIH TAK TAHU APA-APA. ENTAHLAH !

    JANGAN MARAH2 CEPAT KENA SERANGAN JANTUNG DAN DARAH TINGGI.

    ReplyDelete
  32. KAKZAKIE

    SALAM KEMBALI.

    SAYA DULU PUN SEMASA JADI TUTOR SEKEJAP KAT UM, MASIH NAIK MOTOR. ADA MURID SAYA BERKERETA. NAK BUAT MACAM MANA. REZEKI MASING2. TAPI MEREKA TETAP HORMATKAN SAYA.

    ReplyDelete
  33. KAKZAKIE

    SALAM KEMBALI.

    SAYA DULU PUN SEMASA JADI TUTOR SEKEJAP KAT UM, MASIH NAIK MOTOR. ADA MURID SAYA BERKERETA. NAK BUAT MACAM MANA. REZEKI MASING2. TAPI ALHAMDULILLAH MEREKA TETAP HORMATKAN SAYA.

    ReplyDelete
  34. KUASAI MINDA

    SALAM KEMBALI.

    SAYA SETUJU .. KITA MEMANG DIGALAKKAN MENDOAKAN GURU2 KITA DISAMPING IBUBAPA KITA.

    ReplyDelete
  35. BRUTALSOLO

    MEMANG DAH SELAMAT DAH ..KITA JER YANG BERLUM TENTU LAGI !

    ReplyDelete
  36. IKAN EMAS

    SOALAN2 AWAK TU SAYA RASA AWAK SENDIRI LEBIH TAHU JAWAPANNYA. ITU BUKAN PERTANYAAN TAPI SOALAN.

    ReplyDelete
  37. IKAN EMAS

    SOALAN2 AWAK TU SAYA RASA AWAK SENDIRI LEBIH TAHU JAWAPANNYA. ITU BUKAN PERTANYAAN TAPI SOALAN.

    ReplyDelete
  38. MIECYBER

    HANYA JAUHARI SAHAJA YANG MENGENAL MAKNIKAM.

    ReplyDelete
  39. CKLAH

    HANTAR HARI PERTAMA SAHAJA .. HARI LAIN TU AKAN DISERAHKAN KEPADA EMAK DIA.

    ReplyDelete
  40. MUNSYI RAGBAR

    MEMANG TU LUMRAH DUNIA .. MACAM SKUAD HARIMAU MALAYA JUGA .. BILA MENANG DIPUJI DIPUJA. DAPAT HADIAH TAK BERKESUDAHAN. KALAU KALAH BERPIKUL2 KUTUKAN DAN CERCA DILEMPARKAN.

    ReplyDelete
  41. IMANSYAH

    BAGUS JUGA BILA DAH TUA NI .. BOLEH NASIHATKAN CIKGU2 .. BUKAN SENANG NAK DAPAT TU ! HEHE

    ReplyDelete
  42. NUR

    BUKAN SAHAJA DENGAN MURID .. GURU BESAR PUN JANGAN PILIH KASIH DENGAN GURU-GURU BIASA.

    BIAR ROSYAM NOR JER YANG PILIH KASIH. HEHE

    ReplyDelete
  43. salam tuan haji...

    saya sayang semua guru saya.............

    ReplyDelete
  44. "kasih jangan bertompok,benci jangan merata".

    aku suka dgn kata2 ni...

    ReplyDelete
  45. anak anak balik ke sekolah ... baru lega sikit.

    ReplyDelete
  46. ATIE

    SAYA PUN BEGITU JUGA ..MEREKALAH YANG TELAH BERJAYA MENCORAKKAN HIDUP SAYA MASA INI.

    BIASALAH DULU2 MEMANG PERNAH MARAH KAT CIKGU BILA KENA DENDA SEBAB KITA PUN NAKAL JUGA. TAPI BILA DIKENANG BALIK, ITULAH YANG MENYEBABKAN KITA MENJADI 'ORANG'.

    ReplyDelete
  47. PAKCIKLIE

    HARUS SUKA DAN MENERAPKANNYA DALAM TINDAKAN HARIAN !

    ReplyDelete
  48. As'salammualaikum..

    jasa guru tidak ternilai..

    p/s : salam tahun baru

    ReplyDelete
  49. AMY

    ALAIKUMSALAM.

    BARANGKALI MEREKA PUN TIDAK MINTA DINILAI. CUKUPLAH MENJADI MURID ATAU BEKAS MURID YANG BAIK.

    ReplyDelete
  50. life is fair. but...

    kdg2 cikgu2 ni ada nampak jugala dia lebihkan anak murid tertentu. tak syiok la kan. tapi cemana ek uncle? sebab mak ayah n anak2 pun ada yg nampak melebihkan anak tertentu je. susah la nak adil...

    ReplyDelete
  51. GADISBUNGA

    MEMANG SUSAH NAK ADIL. TETAPI ADIL BUKAN BERERTI SAMA BANYAK, TETAPI MENGAGIHKAN IKUT KEPERLUAN. ITULAH YANG DILAKUKAN OLEH IBUBAPA .. TETAPI KEPADA ANAK2 DILIHAT TIDAK ADIL.

    MISALNYA KALAU AYAH BELIKAN ANKNYA YANG KAT U TELEFON BLACKBERRY, TAK KAN AYAH NAK BELIKAN TELEFON YANG SERUPAN KEPADA ANAKNYA YANG TAHUN 1. KAN ?

    ReplyDelete
  52. suka entry ni walau saya terlewat menjengahnya. Sebagai guru...hati terusik setiap kali mereka berbicara apa saja tentang guru.yang baik mahupun yang tidak baik. Apa pun..terima kasih di atas ingatan yang mmebina. Begitulah seharusnya kita semua...jika ada yang tidak indah di mata...ingat -ingatkan lah...kerana guru juga manusia....ada waktunya leka dan alpa di bawa emosi. Bagus jika ada orang yang ingatkan

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.