Tuesday, July 19, 2011

PEMENANG PERADUAN BERBALAS PANTUN.


Saya buat peraduan ini  sedikit pun tidak bertujuan untuk menunjuk pandai (dan memang tak pandai pun, tak macam orang DBP) tetapi sebaliknya kerana minat dan kecintaan saya kepada pantun Melayu pusaka lama nenek moyang kita. Walaupun tidak mendapat sebarang faedah berbentuk material namun saya mendapat kepuasan. Lebih-lebih lagi bila melihat ramai yang berminat untuk turut serta samada yang muda atau yang sudah tidak berapa muda.

Saya percaya anda yang  menyertainya juga bukan kerana tertarik dengan hadiah yang tak seberapa,  tetapi lebih kepada minat serta keinginan untuk sama-sama memartabatkan pantun Melayu. Untuk itu saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih dan setinggi-tinggi penghargaan kepada anda semua yang telah sudi turut serta memeriahkan pertandingan ini.

Pada awalnya saya menjangka tidak akan banyak penyertaan kerana saya tahu ramai yang segan dan malu-malu untuk mengambil bahagian kerana tak biasa.  Itu sebabnya dalam syarat-syarat pertandingan tersebut saya ada menyatakan begini:

Kalau tiada siapa yang mengambil bahagian, hadiah akan dikembalikan ke tempat mana dia berasal.

Tetapi alhamdulillah, akhirnya ada 25 orang yang mengambil bahagian. Ia sudah melepasi jangkaan saya. Jika setiap satu entri, katalah dibaca (bukan komen) oleh 100 orang, maka lebih 2,000 telah turut membacanya.  Melalui pertandingan ini juga saya mendapat beberapa sahabat maya yang baru. Semoga ukhwah berpanjangan.

Dari penilaian yang saya buat berdasarkan panduan ini, kesemua pantun yang dikemukakan menepati ciri-ciri sebuah pantun. Dengan itu mungkin boleh  saya peringkatkan semua pantun tersebut sebagai Pantun Cermerlang, Gemilang dan Terbilang. 

Pantun Cemerlang adalah cukup sifatnya sebagai pantun dari segi kaitan soalan dengan jawapan dan rima dihujungnya. Namun tidak begitu  pada rimanya di suku kedua pada setiap baris. Jemput lihat contoh rima yang baik dalam pantun "Pulau Pandan" dalam Panduan Ringkas Cara-Cara Mengarang Pantun seperti yang saya sebutkan di atas tadi.

Pantun Gemilang pula sedikit lebih markahnya dari pantun Cemerlang kerana rimanya cantik secara keseluruhannya.

Manakala markah pantun Terbilang pula sedikit lebih dari pantun Gemilang dari segi persembahannya yang menarik dan kreatif serta bilangan suku katanya yang seimbang, tidak terlebih dan tidak pula terkurang.


A. PANTUN CEMERLANG

1.  Cheq Sue
2.  PynGees
3.  Mommy Fara
4.  Kakzakie
5.  Zulkbo
6.  Si Kotak Hati
7.  H.J
8.  Cik Pulau
9.  Queenie
10. Norsha
11. KTS


B.  PANTUN GEMILANG.

1.  Kakcik
2.  Ahmad Humairi
3.  Kunang-Kunang
4.  Fuad Ansari
5.  Asada Ryutaro
6.  Nadzwareina
7.  Iera Eixora
8.  Zil-el-Saif
9.  Sis Intan
10. Tehr
11. Aqishah
12. Tun Telani
13. Temuk


C. TERBILANG.


Nida


Dengan itu jelaslah juaranya adalah: Nida

Letih juga otak saya memilih pemenang. Sebenarnya bagi saya, semua yang telah mengambil bahagian adalah pemenang. Namun begitu,  saya tidak berupaya untuk memberi hadiah kepada semuanya.

Setelah menilai dengan teliti, saya memilih pantun dari Nida kerana  selain memenuhi syarat-syarat asas sebuah pantun ia juga punya kelebihan  dari segi persembahan dalam bentuk tulisan dan juga audio yang begitu kreatif sekali.  Saya pun tidak terfikir ada peserta yang akan berbuat begitu. Syabas Nida. Jemput lihat penyertaan Nida di sini dan dengarkan suara lunaknya menjawab kesemua pantun saya sampai habis.

Oleh kerana saya sangat suka dengan persembahannya, saya setuju untuk menaikan hadiah dari RM100.00 kepada RM120.00.

Harap Nida dapat memberi nombor akaun banknya kepada saya  melalui e-mel saya:  hamzah761@yahoo.com untuk saya sampaikan hadiah dalam sedikit masa lagi. Kalau boleh berilah akaun bank Maybank atau CIMB. Mudah sikit urusannya.

Ulasan rambang.

Saya tidak mahu mengulas satu persatu penyertaan kerana pastinya ia  akan menjadi terlalu panjang. Cuma saya hendak sentuh beberapa penyertaan yang punya tarikan tertentu.


Mommy Fara: Dia juga turut memuatkan 3 rangkap pantun sebelum menjawab pantun-pantun saya sebagai 'senaman ringan' katanya.


Asada Ryutaro: Membuat satu pantun penutup yang mencuit hati.

Tehr: Memautkan jawapannya kepada entri beliau yang berkaitan.

KTS: Dia menjawab menggunakan tulisan tangan yang cantik di atas kertas dan kemudiannya memuatnaik gambar tersebut.


Sekian. Sebagai penutup terimalah pantun saya ini untuk renungan.

Buah rambutan di tiup bayu
Pasang pelita hingga ke pagi
Mari suburkan pantun Melayu
Kalau tak kita siapa lagi.


 HIDUP PANTUN MELAYU !!!


42 comments:

  1. Alhamdulillah, rezeki Nida untuk menang lagi. Baru-baru ni, teka teka (bukan teka teki) yang kakcik buat pun, Nida menang. Tahniah Nida. :)

    ReplyDelete
  2. terer la sape yang dapat menang tu,,hehe

    ReplyDelete
  3. Salam Pak Ngah,

    Alhamdulilah terkelu lidah untuk berkata, rezeki buat anak-anak.

    Pucuk pauh letak di situ
    Anak sembilang ditangkap perwira
    Hamba yang jauh beribu batu
    Gembira kepalang tiada terkira.

    Syukur...... semoga Allah melimpahkan rezeki buat Pak Ngah sekeluarga, ameeeeennnnnn...:)

    ReplyDelete
  4. alaaaaaaaaaaa..

    err..


    .
    .



    .
    .

    terima kasih sbb kotakan janji awak.

    lega tak menang. Fuuuhhhhh! (tak nampak palsu, kan)

    hikksssss


    tahniah nida. lepas ni kita nak muatnaik video plak. err..akan ada kontes lain, kan?


    :D

    ReplyDelete
  5. Salam Pak Ngah..

    Moga budaya berpantun akan tetap lestari, secebis ucapan dari kami sekeluarga..

    http://radinsah.blogspot.com/2011/07/walau-jauh-beribu-batu-khazanah-lama.html

    ReplyDelete
  6. Orang DBP patut malu tengok usaha uncle ni tau...:P

    ReplyDelete
  7. KAKCIK

    SUDAH SELAMAT KEMBALI DARI GANU RUPANYA. PANTUN KAKCIK PUN SUDAH GEMILANG, TAK ADA CACAT CELANYA. CUMA NASIB LEBIH MENYEBELAHI NIDA.

    ReplyDelete
  8. H.J

    SEMUANYA TERER TAPI YANG MENANG TU SIKIT LEBIH DARI YANG TERER. APA-APA PUN TERIMA KASIH ATAS PENYERTAAN H.J JUGA.

    ReplyDelete
  9. AHMAD HUMAIRI

    MARILAH KITA SAMA-SAMA MENCINTAI, MENGHARGAI DAN MEMARTABATKANNYA.

    ReplyDelete
  10. NIDA

    SALAM KEMBALI

    PUCUK PAUH DELIMA BATU
    ANAK SEMBILU DI TAPAK TANGAN
    WALAU JAUH BERIBU BATU
    PANTUN MELAYU DI LUPA JANGAN.

    TERIMA KASIH JUGA ATAS DOA ITU.

    ReplyDelete
  11. KTS

    SERIUS KE AWAK NAK MUATNAIK VIDEO TU ? KALAU SERIUS, SAYA AKAN FIKIRKAN SATU KONTES YANG SESUAI UNTUK AWAK.

    APA-APA PUN TULISAN AWAK MEMANG CANTIK. INGATK TAK KOMEN AWAK NI ?

    Ku Tak Sempurna said...

    ada juga org kata, (dlm artikel)
    tulisan buruk, orangnya cantik...


    .
    .



    err... tiba2 nak tulis buruk2 :D



    .
    .


    .
    .


    .
    .


    eh.. tapi kan... tuan jgn slh faham.. org tu kata tulisan buruk, orgnya cantik.. tak pula dia kata, tulisan buruk, orgnya hensem...



    ;D
    September 6, 2010 12:01 AM

    July 18, 2011 9:39 AM

    ReplyDelete
  12. NIDA 2

    SALAM KEMBALI.

    PAKNGAH DAH LAWAT ENTRI TU DAN DAH TENGOK LESUNG BATU ITU !

    ReplyDelete
  13. DADDY ZIYYAD

    TENTUNYA DBP BUAT YANG LEBIH GRAND LAGI YANG MELIBATKAN BELANJA JUTA-JUTA DAN HADIAH RIBU-RIBU.

    UNCLE PUNY KECIL2AN SAHAJA.

    ReplyDelete
  14. tuan haji...aina tunggu next contest...hehheee...

    ReplyDelete
  15. tahniah untuk kak nida. memang dah selalu menang kak nida nih. dlu saya buat contest kak nida menang jugak. aura hebat..

    semoga ada lagi contest berbalas pantun macamni. boleh lah join lagi. yang ni tak menang, mungkin lain kali boleh menang. hehehe..

    terima kasih kepada uncle yang sudi menganjur pertandingan ini..

    ReplyDelete
  16. Salam Pak Ngah..
    tentu susah Pak Ngah nak cari pemenangnyakan..sebab semuanya pandai berpantun...Tahniah pada Nida...saya tak pandai ..:)

    ReplyDelete
  17. tahniah kepada pemenang.. :)
    semuanya hebat2 belaka dan kreatif..
    saya tak berkesempatan nak join contest di sini mcm seblum ni sbb ketandusan idea..tsk!

    ReplyDelete
  18. Salam Pak Ngah...

    Alhamdulillah..tahniah kepada NIDA krn t'pilih sbg pemenang... x kira menang atau kalah semangat m'perkaya & m'budayakan bahasa ibunda itu yg pntng, di samping mewujudkan ukhwah sesama kita... semoga dpt terus sama2 m'ekspresikan bakat yg t'pendam...

    thanks to P.Ngah yg m'beri ruang & peluang kpd kami utk melakar "seni" di ruangan blog ini...:D

    ReplyDelete
  19. Tahniah Nida.... :)
    Banje keni rojes yek..heheh

    Tahniah gak Uncle sbb berjaya anjurkan 3 contest dah..

    ReplyDelete
  20. Alhamdulillah. Rezeki Nida. Saya tumpang gembira. lagipun bukan hadiah yang saya harapkan. Tapi budaya pantun itu hidup semula. Terima kasih pakcik!

    ReplyDelete
  21. wah... mcm dgr dlm tv laa suara kak nida berpantun ^^
    hebat!

    ReplyDelete
  22. kontes ratu kebaya eh? ok. set. sy muatnaik video nanti

    :D

    ReplyDelete
  23. artikel yg sy baca tu kata, tulisan buruk orgnya cantik.

    tp tak perasan pula ada tak dia kata pasal tulisan cantik orgnya macamana


    .
    .
    .

    haisssshhh.



    sy tau, tulisan sy cantik sikit drpd budak 5 tahun

    ReplyDelete
  24. Tahniah pada semua yg tersenarai..suka baca pantun orang lain tapi diri sendiri tak pakar bahagian pantun..

    ReplyDelete
  25. JUNAINA

    BOLEH BERI CADANGAN UNTUK KONTES AKAN DATANG !

    ReplyDelete
  26. ASADA RYUTARO

    UNCLE TENGAH TENGOK REAKSI. KALAU POSITIF, NANTI BOLEH BUAT LAGI.

    TERIMA KASIH KPD AWAK KERANA SUDI TURUT SERTA DAN JUGA MENGAJAK KAWAN2 UNTUK TURUT SAMA.

    ReplyDelete
  27. AZI

    SALAM KEMBALI

    PAKNGAH BUAT PENILAIAN SECARA OBJEKTIF DAN TELUS MENGIKUT GARIS PANDUAN YANG ADA.

    MEMANDANGKAN BILANGAN YANG RAMAI, SUSAH JUGA NAK MENILAI SATU PERSATU.

    ReplyDelete
  28. MAKDARA

    HARAP2 LEPAS NI AWAK AKAN TURUT SERTA. SIMPAN2LAH IDEA TU SIKIT AGAR NANTI TIDAK KETANDUSAN.

    ReplyDelete
  29. PYNGEES

    SALAM KEMBALI

    SAYA SETUJU SANGAT DENGAN PANDANGAN AWAK TU. JANGAN KIRA SANGAT MENANG KALAH ITU. YANG PENTING MEMARTABARKAN BUDAYA KITA.

    ReplyDelete
  30. CIK SHINJU

    TERIMA KASIH YUNATAS SOKONGAN MORAL. INSYAALLAH AKAN ADA KONTES KE 4. ADA APA-APA CADANGAN ?

    ReplyDelete
  31. MOMMY FARA

    SETUJU SEKALI DENGAN PANDANGAN AWAK. YANG PENTING KITA SAMA-SAMA MENYUBURKAN BUDAYA PANTUN MELALUI LAMAN BLOG PULAK.

    ReplyDelete
  32. TUN_TELANI

    MEMANG .. UNCLE PUN TERKESIMA MENDENGARNYA. GAYA SEORANG PRO !

    ReplyDelete
  33. KTS 1

    UTK MEMBOLEHKAN LELAKI TURUT SERTA, KITA TUKAR NAMA KEPADA KONTES RATU KEBOROI !

    KTS 2

    MEMANG TULISAN BUDAK 5 TAHUN TERSANGATLAH BURUK. HEHE

    ReplyDelete
  34. HANI

    TAK SUSAH MANA PUN. SAYA RASA NAK MASAK KURMA AYAM LAGI SUSAH. HEHE !

    ReplyDelete
  35. tahniah pada semua
    tahniah pada nida
    tahniah pada pakngah juga
    sbb bukan senang nak berpantun pantun ni kan?

    ReplyDelete
  36. SAYANGSAYANGIBU

    SAPA KATA BERPANTUN NI SUSAH ?

    SUSAH LAGI NAK BUAT PENGANAN !

    ReplyDelete
  37. Assalamualaikum Tuan Haji,

    Dua tiga hari ni tak berblog. Tak tau yang berbalas pantun dan ada keputusannya.

    Tahniah pada Nida. Semoga pantun terus diwarisi oleh generasi akan datang.

    ReplyDelete
  38. KUNANG-KUNANG

    ALAIKUMSALAM.

    TERIMA KASIH KERANA SUDI UNTUK TURUT SAMA.

    YA SEMOGA KITA SAMA-SAMA TERUS MENYUBURKAN BUDAYA BERPANTUN. JEMPUTLAH KE BLOG PUISI SAYA ..

    http://puecorgxret.blogspot.com/

    ReplyDelete
  39. TAHNIAH kepada NIDA dan tentunya juga kepada al-Lavendari, pemilik istimewa tanah pantun yang wajar terus kita suburkan bersama!

    ReplyDelete
  40. ABANG TEMUK

    TERIMA KASIH ATAS UCAPAN DAN JUGA SOKONGAN YANG DIBERIKAN.

    MARILAH KITA MERIAHKAN BERSAMA GELANGGAN PANTUN BUDAYA BANGSA.

    ReplyDelete
  41. hari terang cuaca cerah
    pergi ke rumah tok ketua
    siapa menang siapa kalah
    ucapan tahniah untuk semua

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.