Sunday, July 3, 2011

NASIB SI MATA KUCING !

Ini adalah sedutan dari entri terbaru  KTS. Dia menyarankan 3 cara bagi membuatkan sesuatu pokok itu berbuah.

"Menurut ajaran sifu, kalau nak bagi sesuatu pokok tu berbuah, kita perlu bagi dia rasa terancam. Terancam. Bukan mengancam, ya.

Ok. Senang saja nak bagi pokok rasa terancam. Antaranya :

Cara 1.

Macam yang kita buat. Bakar daun kering di bawah pokok itu. Atau apa-apa saja yang boleh dibakar. Nak bakar duit pun boleh.

Cara 2.

Takik batang pokok. Sikit-sikit je. Tak perlu takik sampai pokok tu tumbang. Zalim sangat tu.

Cara 3.

Pangkas pokok. Jangan bagi terlalu rimbun dengan daun. Tapi janganlah pangkas sampai botak. Dah tak comel pokok tu nanti"

Untuk makluman KTS dan tuan-puan yang saya hormati sekelian, ketiga-tiga cara itu telah gagal. Lalu saya memilih cara ke 4 - tebang.


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhRzSs1WsRCTfOeTyclscxL8MdyJ2YlO8NP-x7qQV1_L6iXY7LAywK15mQV2quG6Peit9EhX95fn3-FTn-eDmryzYc6e82KNH9jLMLzHQScTgVBp_opLLHc58b-fB3RDcniZ1Qbsqe76E96/s1600/bidara.jpg

Gambar 1: Dulu bukan main rendang lagi. Tapi  kini tinggal sejarah kerana dia segan berbuah, akhirnya dia menerima padah.


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgD4b3rbZz8LTD8RyMj6KiL0pcRil-Ph0rvMAu-nrMqbH9XjUTWIDtpAJDsK9a4o0w2PJsnSCZsjQcKM9X5_U2w9YyRG07p-kxYqQcBbqz-3lO-HHd8CyXL4qAJuBxezAPvga5kCgZePZVh/s1600/bidara.jpg


Gambar 2: Semasa mula-mula tanam dulu buahnya bukan main. Masa tu daunnya tak banyak. Sempat jugalah makan 3-4 kali berbuah sebelum dia berhenti berbuah kerana mabuk daun.
Saya pernah buat entri mengenainya di sini. 


Gambar 3: Tapak mantan pokok mata kucing yang di biarkan kosong. 
Di sinilah dulu dia berdiri megah. 






Pengajaran: Begitulah juga manusia.. kalau tidak mengeluarkan hasil, orang pun tidak teragak-agak untuk menyahkan kita dari muka bumi ini. 




30 comments:

  1. agaknya baja daun yg pakngah tabur tu belum habis fungsinya
    sbb tu pokok tu masih tak berbuah sibuk berdaun
    kesian pokok tu sbb tak di beri peluang untuk kesian kalinya

    rasanya kalau pakngah bersabar sedikt saja lagi harus pokok tu berbuah lebih dari daun.

    ReplyDelete
  2. SAYANGSAYANGIBU

    TAHNIAH DAPAT TEMPAT PERTAMA. SETAKAT TAHNIAH JE LAH YE !

    KESABARAN TU ADA HADNYA .. DAH BERTAHUN KITA BERI PELUANG, TETAPI DIA MENSESIAKAN PELUANG ITU.

    TAK APA .. KALAU NAK MAKAN NANTI, KITA BELI JE !

    ReplyDelete
  3. Assalam AL..sayang la pokok tu ditebang..patut bela lagi..dah cantas..bagi baja..tak pun siram kcl..baru dia berbuah..

    ReplyDelete
  4. ACIK ERNA

    DAH BUAT SEMUA TU, TAPI MASIH GAGAL JUGA.

    MEMANGLAH SAYANG SEBAB DAH BESAR, TAPI NAK BUAT MACAM MANA DIA TAK MAHU BERBUAH.

    ReplyDelete
  5. tanam je pokok yg baru uncle. Sementara tu terpaksa lah beli buah mata kucing.. :)

    ReplyDelete
  6. Saya sangat suka pengajaran cerita ni. Amat signifikan

    ReplyDelete
  7. wahh byk jug hasil pokok mata kucing uncle dulu ye.sian dia dah di singkirkan.uncle..kalau manusia tak datangkan hasil,kena cerai ke atau kena madu?hik3.gurau jek uncle.

    ReplyDelete
  8. SUFIA MAHZAN

    UNCLE NAK TANAM DI LUAR PAGAR .. TEMPAT TU NAK BIARKAN KOSONG JE !

    ReplyDelete
  9. ZOOL@TOD

    MANUSIA PERLU SENTIASA PRODUKTIF WALAUPUN SUDAH PENCEN !

    ReplyDelete
  10. LYDIA MIZA

    SOALAN TU TAK RELEVAN KEPADA SANG LELAKI !

    JUGA TAK RELEVAN KEPADA LYDIA SEBAB LYDIA MASIH SANGAT PRODUKTIF .. HEHE

    ReplyDelete
  11. teringat kt mak sy, ditanam pokok tu, dijaga dr rendah smpai tinggi dr rumah kami(dr sy bujang smpai dah ada 4org anak),bila pokok itu dah mula belajar mengeluarkan buah, mak sy keluarkan arahan supaya pokok itu ditebang....

    ***kesian sungguh pokok si mata kucing...

    ReplyDelete
  12. cerita pasal pokok tu sy tk tertarik tapi yg lebih tertarik lokasi rumah AL..rasanya atas bukit tu...mst banglo yg cantik..

    ReplyDelete
  13. Pokok mata kucing ngn bidara sama la kan Uncle? baru ni abg ipar yun gi tebang pokok bidara yg tgh berbuah..tp belum masak la buahnya..alasannya sbb dekat sgt dgn dapur..takut kalau tumbang ke ape nt menghempap bumbung dapur...sabo jek la..org dh brangan nk makan.. erk,termengumpat plak.. Mentang2 Uncle dh pencen gi ajak ngumpat laks.. :P


    Manusia kalau x berguna pada org lain pun setidak2nya berguna untuk diri sendiri dan tidak memudaratkan org lain kira ok sgt dh..

    ReplyDelete
  14. ANNIE

    SAYA TAK FAHAM KENAPA DIARAHKAN UNTK DITEBANG .. LAINLAH KALAU DIA TIDAK BERBUAH ATAU BERHENTI BERBUAH.

    MUNGKIN JADI TEMPAT ORANG BUNIAN BERTENGGEK KOT !

    ReplyDelete
  15. NYANYI SUNYI

    MEMANG RUMAH SAYA ATAS BUKIT .. BOLEH NAMPAK JELAS JALAN BUKIT PUTUS DARI RUMAH SAYA.

    TENTANG CANTIK TAK CANTIK TU, BERGANTUNG PADA PANDANGAN MATA SESEORANG. BAGI SAYA, SYUKUR DAPAT ANAK2 BERTEDUH DARI HUJAN DAN PANAS.

    ReplyDelete
  16. CIK SHINJU

    BAGI UNCLE SAMA SAHAJA MATA KUCING DAN BIDARA, TAPI BAGI NEGERI LAIN MUNGKIN TAK SAMA.

    MEMANG SAYANG DAH DEKAT NAK MASAK KENA TEBANG .. TAPI KALAU DI HEMPAPNYA BUMBUNG DAPUR LAGI SAYANG !

    BILA PULAK UNCLE AJAK MENGUMPAT NI ?

    ReplyDelete
  17. Pagi tadi saya dah baca entri ini. Saya tak ingat saya dah komen ke belum.... Makin tua saya nih.

    Takpa, saya rasa jika pokok apa pun, jika membahayakan, elok ditebang saja. Akar pun jangan kasi nampak lagi. :)


    KL Gangster: ulasan dan pandangan seorang bekas Kaki Wayang...

    ReplyDelete
  18. salam Tuan..
    maaflah..lari tajuk sikit..
    saya suka betul luasnya laman
    rumah tuan...
    :D

    ReplyDelete
  19. buah mata kucing saya
    biasanya tumbuh di Tesco
    je..baja RM...
    he he...

    ReplyDelete
  20. sy pun pernah guna cara ke-4 ni kat pokok mangga saya. ibu saya suspek pokok mangga tu pkk jantan. pokok lain yg lg muda drpd dia pun dah berbuah, dia tak berbuah2. akhirnya, takik smpi dia rebah. :D

    tapi pokok mata kucing awak pernah berbuah, kan? tak mungkin dia pokok jantan. saya suspek, pokok mata kucing awak tu dah menopause laaa.

    kesian

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum Tn Hj..,

    Dalam maksud entri ni ada yg tersirat disebalik yang tersurat..mmmm

    berkaitan dengan petua tu...biasanya saya gunakan petua nombor 3 tu...memang menjadi ...tapi lepas tu kena dibajakan dgn baja buah.....tapi pokok mangga saya tumbang sdg lebat berbuah kerana akarnya dimakan anai-anai... tak tau nak tanam pokok apa pulak kat situ...

    ReplyDelete
  22. Salam THJ,

    Di kampung suami dipanggil buah bidara. Kecil sangat buahnya. Tak puas makan.



    *Kalaulah laman saya seluas rumah THJ, puas anak2 bermain. Dah namanya emak kan; ingatkan anak aje.. ;o)

    ReplyDelete
  23. AZIEAZAH

    SAYA SETUJU .. KASIH BERSIH SAMA DIA PUNYA AKAR !

    CUMA POKOK HUJAN, KITA KENA TERIMA DENGAN REDHA !

    ReplyDelete
  24. ZULKBO 1

    SALAM KEMBALI.

    ITU KAWASAN DI BELAKANG RUMAH SAYA. KECIK JER KAWASAN YANG TINGGAL. BILA2 LALU SEREMBAN, BOLEHLAH SINGGAH MINUM KOPI SAMBIL MENIKMATI PEMANDANGAN.

    ReplyDelete
  25. ZULKBO 2

    BUAH MATA KUCING SAYA TUMBUH DI TEPI2 JALAN. TETAPI BAJANYA SAMA, CAP RM.

    ReplyDelete
  26. KTS

    MEMANG POKOK MATA KUCING SAYA ITU JANTAN, TU SEBAB DIA BERBUAH. LAGI PUN MEN NO PAUSE.

    ReplyDelete
  27. AZMNOR

    SELALUNYA POKOK MANGGA LEPAS SEKALI DUA BERBUAH, DIA BUAT HAL. MUNGKIN TEMPAT KITA TANAHNYA TAK SESUAI KOT. SAYA JUGA ADA TANAM POKOK MANGGA. SETAKAT INI MEMBERI HASIL YG DI LUAR DUGAAN. NANTI SAYA BUAT SATU ENTRI MENGENAINYA.

    BAGUS TANAM POKOK RAMBUTAN ATAU MANGGIS.

    ReplyDelete
  28. AZRINA

    SALAM KEMBALI.

    ITU GAMBAR DI BELAKANG RUMAH SAYA. DI DEPAN RUMAH SAYA, MAKSUD SAYA DI LUAR PAGAR, ADA KAWASAN LAPANG YANG DI SEDIAKAN PEMAJU. LAGI LUAS. SAYA KENDURI PUN PASANG KHEMAH KAT SITU.

    ReplyDelete
  29. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..šŸ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okayšŸ‘‡šŸ»
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    šŸ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..šŸ¤²šŸ¼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    šŸ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.