Wednesday, February 20, 2013

HARI INI UMUR SAYA SUDAH 61 TAHUN.


Kad kertas ucapan selamat hari lahir untuk saya yang Ifa buat sendiri.

Pagi tadi semasa saya bangun untuk sembahyang Subuh, saya terlihat kad ucapan tersebut di bawah pintu bilik tidur saya. Ingat juga Ifa anak perempuan saya akan hari jadi saya walaupun kami selalu gaduh-gaduh.  Entah pukul berapa diselitkannya saya pun tak tahu. Masa saya masuk tidur kira-kira jam 12 malam tadi, benda alah tu belum ada lagi.

Saya lahir pada 20 Februari 1954. Kalau mengikut kiraan bulan orang putih/Masehi, hari ini umur saya masuk 59 tahun. Tetapi kalau mengikut kiraan bulan Islam/Hijrah, hari ini umur saya sudah 61 tahun.  Untung 2 tahun kalau saya kira mengikut tahun Masehi berbanding Hijrah. Jadinya kalau nak insaf, kiralah ikut bulan Islam/Hijrah, tapi kalau nak  rasa lebih muda, kiralah ikut bulan orang putih.



Saya lahir pada 16hb Jamadilakhir 1373 dan hari ini adalah 9hb Rabi'ul  Akhir 1434. Kalau ditolakkan hari ini dengan hari saya lahir, maka dapatlah kiraan umur saya dalam bulan Hijrah

Harapan saya hanya satu iaitu semoga mendapat keredhaan dari Ilahi. Dan cita-cita saya juga hanya satu iaitu mati dalam keadaan beriman. Insya-Allah.



 * Saya pernah menulis mengenai tema yang sama di sini.

57 comments:

  1. Happy Birthday Pak Ngah. May Allah bless u and family.
    Wish u the best of luck. Dan amin amin. Muda lagi tu.

    ReplyDelete
  2. Selamat ulang tahun... alhamdulillah dengan perubahan usia, kita dapat muhasabah diri.

    ReplyDelete
  3. Moga dianugerahkan dengan kesihatan dan kegembiraan...

    ReplyDelete
  4. salam saya pun sama ...berblog dikala hari senja.... senja adalah permulaan malam yang perlu diisikan dengan pengabdian.... menjadikan kita gagah dihari siang untuk mencari habuan... selamat hari lahir .... jeragang

    ReplyDelete
  5. selamat hari lahir Pak Ngah.Eka doakan Pakngah sentiasa sihat selalu disamping keluarga tersayang

    ReplyDelete
  6. Selamat ulangtahun pakngah semoga mendapat keredhaan dan keberkataan
    di dunia dan akhirat juga
    amin.....

    ReplyDelete
  7. Pak ngah 21hb esok hari lahir anak bujang sya tapi enpakwe dah bgtahu kami akan ikut
    tarikh lahir bulan hijrah bermula tahun ini

    ReplyDelete
  8. selamat hari lahir pak ngah. semoga sihat sellau dan dipanjangkan umur..

    ReplyDelete
  9. Allah Selamatkan Kamu!
    Allah Selamatkan Kamu!!
    Allah Selamatkan Al Lavendari!!!
    Allah Selamatkan Kamu!!!!!

    ReplyDelete
  10. Selamat ulang tahun semuga Allah sentiasa melindungi dan memberkati kehidupan di dunia dan di akhirat. Amin

    ReplyDelete
  11. Selamat Hari Lahir... semoga dilimpahi kurnia dan rahmat dari Allah S.W.T...
    amiin.....

    ReplyDelete
  12. Selamat ulang tahun. Semoga dimurahkan rezeki dan dipanjangkan umur dalam keberkatan dan kerahmatan.

    ReplyDelete
  13. Salam Uncle..
    Semoga kesihatan dan umur panjang yang Allah beri ini,memberi peluang uncle melakukan yang terbaik dalam hidup...Amin!!

    ReplyDelete
  14. Selamat ulangtahun kelahiran kakak ucapkan. Moga terus mendapat limpahan keberkatan dan kebahagiaan di dunia dan akhirat.

    ReplyDelete
  15. :D Selamat menyambut hari lahir. Semoga terus gagah berblog!

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum,
    selamat hari lahir uncle. semoga dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki n sihat2 selalu.. (^___^)~

    ReplyDelete
  17. SELAMAT ULANGTAHUN KE 61.... Temuk ikut rekod pada mykad tuanlah, ya. Semoga sihat wal'afiat dan diberkati Allah senantiasa. Makngah belikan hadiah apa untuk Pakngah?

    ReplyDelete
  18. Selamat ulang tahun tuan haji.... kira boleh sambut sama ngan anak saya lah... auna lahir 19 2 1998....ha... semoga diberkati dan dirahmati

    ReplyDelete
  19. Salam Pakcik,

    Selamat Harijadi! Hee~ Kite geng sbb sama bulan. Heeee!

    Semoga pakcik dpt peroleh lebih keberkatan, dimurahkan lebih lagi rezeki, sihat selalu dan berbahagia hinggake akhir hayat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. happy birthday fara..... :)

      p.s. menumpang wish kat sini... hehe :)

      Delete
  20. Salam Pak Ngah

    Selamat Hari Lahir... semoga terus dilimpahi rahmat ilahi dan meningkat usia dengan penuh gaya..

    ReplyDelete
  21. Selamat menyambut ulangtahun kelahiran pakcik...

    Alhamdulillah dapat lagi meraikannya bersama orang-orang yang tersayang.

    Moga panjang umur murah rezeki dipermudahkan urusan dunia dan akhirat dan sentiasa berada di bawah lindungan tuhan. Aamiin...

    ReplyDelete
  22. Selamat hari lahir Uncle. semoga diberikan kesihatan yang baik dan kehidupan yang aman lagi tenang, jauh dari fitnah dan kejahatan dunia, juga zuriat-zuriat yang soleh lagi solehah buat bekalan uncle nanti. pasal nanti doa saya tak laku kat sana... doa anak soleh juga yang laku..... Aminnnn.

    ReplyDelete
  23. Salam Pak Ngah


    Semoga dipanjangkan umur, dimurahkan lagi reseki, diberi kesihatan yang baik dan beroleh kebaikan di dunia dan di akhirat. Amin.

    ReplyDelete
  24. selamat hari lahir...semoga diberi kesihatan yang baik........ :)

    ReplyDelete
  25. hbday~~~

    smoga sntiasa dberkati Allah & murah rezeki...amin...:)

    ReplyDelete
  26. Selamat Hari Lahir tuan. semoga taun dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki, diberikan kebahagiaan dalam rumah tangga, berjaya dunia akhirat dan hidup tuan bertambah ceria. salam kenal dari saya :)

    ReplyDelete
  27. selamat hari lahir pak ngah...

    semoga sehat-sehat selalu...

    ReplyDelete
  28. Salam pak ngah,
    Selamat ulang tahun. Semoga sihat sentiasa dan penuh kebahagiaan.
    Syukur... masih di lanjutkan usia. Semoga bertambah amal dan jariah utk bekalan di akhirat.

    ReplyDelete
  29. Selamat ulang tahun Pak Ngah. Semoga segala doa Pak Ngah dimakbulkan Allah. Amiin.

    ReplyDelete
  30. assalamualaikum.

    Selamat hari lahir, pakcik...Alhamdulillah..diberiNya lagi nikmat hidup...moga pakcik sentiasa diberkati dan dirahmatiNya~amin..

    ReplyDelete
  31. Happy birthday bang. Semoga cita2 abang itu tercapai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih juga kerana menghantar ucapan melalui SMS tadi.

      Delete
  32. Selamat Hari Lahir Pak Ngah..semoga sentiasa sihat, pjg umur dan dimurah kan rezeki serta bahagia bersama keluarga tersayang..amin! :)

    ReplyDelete
  33. Selamat Hari Lahir untuk Pak Ngah..

    semoga diberkati perjalanan hidup ini..

    ReplyDelete
  34. Alhamdulillah.. masih sihat...
    Apapun .. slamat hari lahir Pak Ngah..
    Semoga bahagia selalu...
    Insya allah...

    ReplyDelete
  35. Selamat Hari Lahir..
    semoga Pak Ngah Sentiasa di kurniakan kesihatan yang baik..
    In Shaa Allah..

    ReplyDelete
  36. Sanah Helwah Ya ayahanda Pak Ngah...(mode belajar cakap arab)

    ReplyDelete
  37. Uncle macam 51tahun lah...muda 10tahun dari usia sebenar.... anyway selamat hari lahir. semoga dipanjangkan usia dan kesihatan yang baik uncle

    ReplyDelete
  38. assalamualaikum ... alhamdulilah , mudah - mudahan Allah berikan kesihatan yang berpanjangan utk wat lebih banyak ibadah ... insya Allah

    ReplyDelete
  39. Selamat hari lahir, semoga doa dimakbulkan...

    ReplyDelete
  40. Selamat ulang tahun kelahiran uncle, Bapak aminkan semua harapan uncle..

    ReplyDelete
  41. Happy Birthday Pakngah.
    Semoga beroleh kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat.

    Rupanya birthday kita dekat-dekat harinya...3 hari lagi saya akan tua setahun lagi :)

    ReplyDelete
  42. Selamat Hari Lahir Pak Ngah, semoga terus diberi kesihatan untuk beribadat kepada Nya.
    Kebetulan sama pula umur Pak Ngah dan ummi saya. Kebetulan kedua, anak saya yang ketiga juga Lahir 20/2 :)

    ReplyDelete
  43. Selamat Ulangtahun ke 61 Tuan...

    mudah2an segala harapan dan cita2 mendapat perkenan dari Allah swt...
    amin amin ya Rabbal alamin...

    ReplyDelete
  44. selamat hari lahir pak ngah..nampaknya kita lahir bulan yang sama.cuma tahun yg sangatttlah berbeza hehehe

    ReplyDelete
  45. Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh
    salam perkenalan dan selamat hari lahir Tuan
    uigh nak komen tempat old timer lebih2 takut pulak rasanya hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

      berani kerana benar, takut kerana salah .. hehe.

      * terima kasih kerana singgah.

      Delete
  46. Salam..

    selamat ulangtahun kelahiran buat Pak Ngah

    tarikh lahir Pak Ngah sama dengan suami saya
    cuma tambah 8 hari je.. :)

    didoakan semoga Allah Azza wa Jalla memBerkati dan meRahmati
    umur, rezeki dan kesihatan
    dipermudahkan segala urusan dunia dan akhirat.. Aamiin.



    *

    ReplyDelete
  47. Saya tertinggal dari membaca catatan ini...

    ReplyDelete
  48. Saya pun tertinggal dari entry ni. Selamat Hari Ulangtahun Kelahiran Pakngah. Semoga panjang umur, murah rezeki, sihat2 selalu & bahagia bersama keluarga dan sentiasa dalam rahmat Allah...

    ReplyDelete
  49. hepi belated birtday pak Ngah.. may Allah bless u always.. forever n ever.. teruskan menulis..

    ReplyDelete
  50. Selamat Hari Lahir yang kelewatan uncle. maaf lambat sangat beri uchapan... :)

    uncle sama umur dengan ayah saya. cuma ayah saya lahir 5/1/1954. :)

    ReplyDelete
  51. Salam.....
    Selamat Ulang tahun ke 61 buat PakNgah, semoga panjang umur dan murahkan rezeki.

    Apa ada pada usia,
    Jika hanya untuk dihitung,
    Apa ada pada masa,
    Jika pengisian tidak menguntung.

    Umur panjang pahalanya banyak,
    Amalan berganda diberikan Allah,
    Semoga rezeki melimpah umpama minyak,
    Hidup bahagialah keluarga PakNgah.

    TQ....

    ReplyDelete
  52. selamat hari lahir buat YB..
    semoga dikurniakan kesihatan yang baik, dipanjangkan umur dan sentiasa murah rezeki.amin.
    rasanya belom terlambat kan..saya pon lahir bulan februari juga ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas ucapan dan doa itu .. amin.

      Delete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya .. panggil je Pak Ngah.