Thursday, February 21, 2013

SPESIS KECERDIKAN.

Sebelum saya mempersembahkan entri hari ini, izinkan saya menyampaikan ucapan ribuan terima kasih kepada sahabat-sahabat berikut yang telah sudi berkunjung serta mengucapkan selamat ulangtahun kelahiran sayha yang ke 59/61 tahun semalam. Semoga Allah juga memberkati kehidupan anda semua.

Nastyna, Amie, smbotak, jeragang, Cik Eka, kasihibu, 4feet8, ahmad humairi, notie, CiKPuaNLawA, yang baik Ishak,Ummiarissa Mahdi, Kakzakie, Encik Anif, hayatunfadzila, Temuk, atie, faraherda.razalan, Zana, my name is lily, Cahaya, pB, Amin A. R, UniMeOw, Azrul Zakuan, Rapunzeel Cikilolo, Bin Muhammad, Aziela, ieda79, Yunus Badawi, aTieYusof Family, nadz, Munnafendy, ilass, || NaFiRaa ||, Takde Maknanye, Ajuya Rashid, Wee Zawiah, makchaq, Aku Bapak, Bearcat, nurbijen, Queenie, zie marziah, onn Lajer, uji6june, Kakcik Nur, Zuhairi Zainal, Norizan J


 .................................................................................................


Entri Hari Ini.


Gambar hiasan: Mahasiswa UM sedang bergumbira di masa senggang - 1977.


Kita tidak boleh dan jangan meramalkan nasib seseorang dengan hanya melihat atau menilai keadaannya semasa kecil.

Jangan sekali-kali kita berkata ..  "budak ni dah besar besok kompon jadi setan".

Kita bukan Tuhan yang menentukan masa depan seseorang. Mungkin seorang budak yang mengong semasa kecil akan menjadi orang yang sangat cemerlang bila dia dewasa kelak atau sebaliknya. Saya sendiri pernah lihat banyak kes seumpama ini.

Dalam konteks ini, saya rasa kecerdikan seseorang itu boleh dibahagikan kepada 4 spesis.

Spesis 1. Masa kecik cerdik dan bila dah besar pun cerdik.
Spesis 2. Masa kecik cerdik tapi bila dah besar tak cerdik.
Spesis 3. Masa kecik tak cerdik tapi makin besar makin cerdik.
Spesis 4. Masa kecik tak cerdik dah bila dah besar pun tak cerdik.


Saya sendiri saya tak tahu saya berada dalam spesis mana, tapi yang pasti saya bukan berada dalam Spesis 1.

Apa-apa pun samada cerdik atau tak cerdik, itu semua adalah takdir dan termasuk dalam perancangan Allah swt belaka yang harus kita redhai.

Agak-agak anda pulak berada dalam spesis mana ?


33 comments:

  1. Saya pun macam abang juga - bukan spesis nombor 1. Tapi yg pasti abang seorang yg cerdik sekarang ini.

    Saya ini jangan jadi spesis no 4 sudahlah .... huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau sudah ditakdirkanNya begitu ... terimalah dengan redha.

      Delete
  2. Betul jugalah kata orang: Hidup zaman student ni susah. Tengoklah mahasiswa2 UM yang tak ada baju tu ..... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa itu mana ada BRIM, KRIM dsb .. yang ada cuma TRIM !

      Delete
  3. selamat hari lahir pakngah~~kek lebih semalam ada belen?

    ReplyDelete
  4. Salam,
    Rasanye kategori 4...
    Sebab: Sampai sekarang ni terlalu banyak lagi kekurangan dan masih tidak dpt lari dari melakukan kesilapan.
    Masih belum cerdik dan mahu terus mencari dan dahagakan ilmu untuk bekalan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kembali.

      kalau kita tahu apa yang kita tidak tahu lebih baik dari kita tidak tahu apa yang kita tidak tahu.

      Delete
  5. Saya takde dalam spesis disebutkan...saya kadang-kadang cerdik kadang-kadang kurang cerdik kadang-kadang sangat cerdik.....hhmmmm...bolehkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh ... saya memang tak pernah cerdik dalam subjek matematik !

      Delete
  6. Mak saya selalu pesan supaya saya jangan jadi tak cerdik.
    Hubby saya selalu kata dia beruntung dapat bini cerdik macam saya kalau masalah dia saya selesaikan.
    Orang yang jeles dengan saya sentiasa kata saya tak cerdik.
    Saya kategori no. 5 kot : Cerdik caca marba.

    heheehhehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan dengar cakap orang .. dengarlah cakap mak dan hubby tu !

      Delete
  7. saya malu nak mengaku dok kat no brpa..biarlah rahsia pakngah...hehe

    selamat hari lahir pakngah..semlam terlepas pandang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas ucapan itu .. terlepas pandang tak apa jangan terlepas di hati.

      Delete
  8. saya tak reti nak nilaikan diri berada dlm kelompok mana.
    tapi saya setuju jangan nilai seseorang hanya dari pandangan mata...

    salah seorang yang saya hormati dan rasa sedih bila ikuti perjalanan hidupnya zaman kanak2nya dulu ialah Profesor Datuk Haji Mohd Hamdan b. haji Adnan...



    ReplyDelete
    Replies
    1. Prof yang pernah mengetuai FOMCA tu ke ? kenapa dengan dia ?

      Delete
  9. Kasih diterma Pak Ngah.
    Cerdik ngan pandai ada beza tak? Sebab my mom selalu cakap kami ni suka pandai-pandai. So tak tau la kategori mana satu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cerdik dan pandai tu lebih kurang sama sahaja .. cerdik itu selalunya dikaitkan dengan otak dan pandai itu tentang vokasional - macam pandai buat perahu, pandai main tennis dsb.

      Delete
  10. Ha3x.. cerdik banyak jenis cerdik juga..
    Ada cerdik belajar je.. tapi bab ngaji Quran tak berapa cerdik (bahasa org kampung)
    Ada gak yang cerdik menipu.. ada yang tak cerdik nak hidup
    Ada cerdik mengampu kesian kat yang benar-benar cerdik buat kerja tapi tak cerdik mempromosikan diri

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang yang cerdik menipu dan mengampu itu tak akan selamat atau tenteram hidupnya .. jadi cuma orang yang tak cerdik sahaja yang membiarkan diri mereka tidak selamat dan tidak tenteram.

      Delete
  11. byk ke arah kategori yg ke 4 jea..hehe
    tak pasti tak cerdik mana la..hehe

    ma saya pun student UM dulu.tapi tak tahu la tahun bila.huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau Ma awak student UM dulu, maknanya darah kecerdikan dia itu sedikit sebanyak mengalir ke dalam tubuha anaknya.

      Delete
  12. saya dulu cerdik jugak la sekarang pun cerdik juga.. tapi kadang2 jadi tak berapa cerdik huhu.. tapi betul macam pak ngah cakap, kita tak boleh nak menilai kecerdikan orang tu.. ia akan berubah seiring dengan masa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. biarlah tak cerdik masa kecik2 daripada tak cerdik semasa dah dewasa atau tua ..

      Delete
  13. selamat hari lahir PakNgah... moga PakNgah diberi kesihatan yang baik


    setuju dengan YB... PakNgah pasti spesis 1... Masa kecik cerdik, bila dah besar pun cerdik dah berusia lagi cerdik ..(Maaf PakNgah sy guna 'berusia" tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas ucapan itu ..

      apa perlu minta maaf sebab setiap orang ada usianya masing2.

      Delete
  14. Ada pelajar yang tak cerdik di sekolah...... tapi yang tak cerdik inilah kebanyakkan akan menegur saya bila dewasa..banyak kenangan tentang mereka bila menegur saya.. saya berbangga dengan sapaan mereka...
    .......

    ReplyDelete
    Replies
    1. bertuahlah awak sebab murid2 masih sudi menegur .. maknanya awak adalah seorang guru yang baik.

      Delete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  16. Saya sekarang mengajar disekolah harian no satu di Pahang (sekolah asrama penuh pun kalah). Memang cerdik-cerdik belaka, tapi saya rasa sistem yang diterapkan belum tentu akan menjadikan mereka pemimpin/pekerja yang berkaliber. Akademik & kokurikulum tidak seimbang. Kejayaan dalam akademik tidak menjamin survival dalam kerjaya/kehidupan.

    p/s... happy belated birthday pak ngah

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas ucapan itu ..

      memang isu akademik dan kokurikulum tidak seimbang ini sudah sering diperkatakan .. moga2 ia akan segera diseimbangkan bagi membolehkan anak-anak kita berhadapan dengan dunia "survival of the fittest" ini.

      Delete
  17. kalau saya taktau la cerdik yang mana....

    kalau tunang saya, kecik tak cerdik dan jahat. bila tua, alhamdulillah ada iniasatif nak berubah. memang sekarang lebih cerdik la dari saya...

    huhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. akan datang bila sudah beristeri dan beranak-pinak pastinya dia akan lebih cerdik.

      Delete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya .. panggil je Pak Ngah.