Friday, February 8, 2013

MATI SYAHID PUN BELUM TENTU MASYUK SYURGA.

 
Gambar hiasan - hasil carian Google.


Syarat utama kepada ibadat kita diterima dan mendapat pahala dari Allah swt adalah ikhlas. Lawan kepada ikhlas ialah riak. Adalah amat sukar untuk mencapai status mukhlisin dalam beribadat kerana iblis sentiasa menggoda kita dengan pelbagai tipu helah sehingga hari kiamat.

Saya terjumpa sebuah hadis yang agak panjang yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah seperti berikut:

Dari Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w bersabda:

Yang pertama kali diseru pada hari kiamat adalah orang yang menghafal al Quran, orang yang mati syahid dan orang kaya.

Kepada orang-orang yang menghafal al Quran, Allah berfirman: "Apakah Aku tidak mengajar kamu membaca al Quran yang Aku turunkan kepada RasulKu?"

Jawab mereka: "Tentu sahaja, ya Tuhanku"

Firman Allah seterusnya: "Untuk apa ilmu yang engku miliki itu?"

Jawab mereka: "Saya amalkan dan saya kaji siang dan malam"

Firman Allah lagi: "Engkau dusta!"

Para Malaikat juga berkata: "Kamu dusta!"

Firman Allah: "Sebenarnya engkau ingin mendapat pujian dari orang ramai bahawa engkau seorang qari. Maka cukuplah pujian ramai sebagai pahala untukmu"

Sekarang, giliran orang kaya pula dihadapkan kepada Allah.

Firman Allah: "Apakah Aku tidak memberi kekayaan kepada mu, hingga engkau tidak memerlukan sesiapa pun?"

Jawabnya: "Tentulah ya Tuhanku. Hamba telah mendapat kakayaan dariMu".

Seterusnya Allah berfirman: "Engkau gunakan kekayaan yang Aku berikan itu untuk apa?"

dia menjawab: "Saya gunakan untuk bersilatulrahin dan bersedekah"

Maka Allah berfirman: "Engkau berdusta!"

Firman Allah seterusnya: "Sesungguhnya engkau ingin mendapat pujian sebagai seorang yang pemurah. Nah, ambillah pujian itu sebagai bahagian untuk mu"

Kini, tiba giliran yang yang mati syahid dihadapkan kepada Tuhan.

Allah berfirman: "Apa yang engkau lakukan selama di dunia?"

Jawabnya: "Saya diperintahkan untuk turut serta dalam perang sabil dan perintah itu saya turuti hingga saya mati dalam peperangan itu"

Firman Allah: "Kamu dusta!"

Kemudian Allah berfirman: "Sebenarnya engkau hanya ingin dipuji sebagai seorang pahlawan yang berani dan pujian itulah bahagian untukmu".

Kemudian Rasulullah menepuk lututku sambil bersabda: "Ya Abu Hurairah, mereka itu adalah orang-orang yang mula-mula sekali merasakan panasnya api neraka".


Sungguh-sungguh hati saya merasa kecut bila membaca hadis ini. Rasa-rasa macam tiada peluang untuk masuk ke syurga memandangkan orang yang mati syahid, dermawan dan qari pun dihumban ke dalam neraka kerana riak apalagi saya yang tidak pernah sunyi dari melakukan pelbagai dosa. Hanya rahmat, keampunan dan belas kasihan Allah sahaja yang saya harapkan untuk mendapat ridhaNya.

Sumber: Minhajul Abidin - Wasiat Imam Ghazali. Victory Agencie. Mukas surat 393 -395.


.......................................................................................................................................

26 comments:

  1. Ya Allah, sangat kerdilnya diri ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kerdil .. itulah perkataan yang paling sesuai utk menggambarkan siapa kita.

      Delete
  2. Mudah -mudahan kita memasuki syurga Allah kerana rahmatnya. Ibadah itu hanya sebagai KPI ketaatan kita kepadanya. Amin

    ReplyDelete
  3. Allah.... apalah lagi kakak yg tidak sempurna ini.
    Terasa diri terlalu banyak kekurangan..

    ReplyDelete
  4. Betulla pakngah...ni siapkan keje pun pasal tanak bagi boss marah, nak bagi boss suka kita...macamana nak betulkan balik niat keje ni pun tak tau...sungguh menggusarkan perasaan...

    ReplyDelete
  5. bersedekah tanpa menunjuk-nunjuk...

    ReplyDelete
  6. Jgn kecewa dan putus asa. Ianya hanya peringatan buat kita, memberi kita kekuatan dan keikhlasan untuk terus melakukan segala perintah Allah, memohon keampunan dan melakukan amal jariah. Jauhi segala larangannya. Ingatlah, sesungguhnya Allah SWT itu Maha Adil, Maha Mengetahui, Maha Penyayang lagi Maha Pengasih.

    ReplyDelete
  7. terima kasih pokcik atas peringatan dr entry ini.

    ReplyDelete
  8. Apa yang penting, niat kita dalam melakukan ibadat tersebut.

    ReplyDelete
  9. Bagus sangat apa yang pakcik tulis hari ni. Semuanya terletak pada hati.
    Nak mintak izin share tulisan pakcik ni. Buleh ke?

    P.S. Jaga diri dan kesihatan luar dan dalam ye pakcik. :)

    ReplyDelete
  10. Salam...boleh saya minta share..sngat bermanfaat.. follow me back ya!..

    ReplyDelete
    Replies
    1. silakan share dan saya dah follow balik .. t.kasih.

      Delete
  11. TQ uncle berkongsi peringatan ni....

    ReplyDelete
  12. YA ALLAH.. BUKAN SEMUDAH YANG DISANGKA.. BAGAIMANALAH KITA YANG TERNYATA BANYAK MELAKUKAN DOSA SAMAADA YANG SEDAR ATAUPUN TIDAK MAHU MENCIUM BAU SYURGA..

    SAYA PUN MOHON UNTUK DIKONGSIKAN DI BLOG SAYA YE TUAN..? MOHON DIBENARKAN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kebenaran diberikan dengan rasa senang hati ...

      Delete
  13. Bila baca paparan al-lavendari, teringat sangat Temuk akan peringatan para ustaz supaya kita sentiasa memohon keredhaan Allah bagi apa juga amalan yang kita lakukan, kecil atau besar. Rugilah kita, apabila sekalipun hebat amalan tapi tiada keredhaan-Nya baginya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benar sekali. Saya petik nukilan dari Rabiatul Adawiyah:

      "Alangkah buruknya,
      Orang yang menyembah Allah
      Lantaran mengharap surga
      Dan ingin diselamatkan dari api neraka

      Seandainya surga dan neraka tak ada
      Apakah engkau tidak akan menyembah-Nya?

      Aku menyembah Allah
      Lantaran mengharap ridha-Nya
      Nikmat dan anugerah yang diberikan-Nya
      Sudah cukup menggerakkan hatiku
      Untuk menyembah-Mu"

      Delete
  14. antara tanda2 seorang itu ikhlas adalah dengan menyembunyikan kebaikannya :)

    ReplyDelete
  15. semoga kita tergolong orang2 yang mendapat syafaat..tq share

    ReplyDelete
  16. mekaseh di atas perkongsian...insaf..

    ReplyDelete
  17. Sesungguhnya tanpa kita sedari riak banyak menghapuskan pahala amalan kita.
    Adakah perkara yang lebih tersorok dari riak ?? Bahkan banyak daripada kita terlupa kerana yang nyata terzahir hanya sombang, bongkak dan angkuh.
    Riak ???? Selalunya kita tidak terasa.

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.