Tuesday, April 24, 2012

MASING-MASING ADA CARA MENUNJUKKAN KASIH SAYANG.

Saya mendapat peringatan dari Nida seperti berikut. 

 
Saya faham maksud beliau. Dia seolah-olah bertanya kenapa bila saya bergambar dengan Makngahnya, tak ada pegang-pegang. Bukan tak ada ..  ada. Mari saya tunjukkan satu contohnya seperti gambar di bawah.


Berlatarbelakangkan Hyde Park, London. Terima kasih Faridah. 
Kerana awaklah, dapat saya membuat entri ini. Hehe ..


Tapi memang tak banyak gambar macam tu sebab saya segan untuk berbuat begitu, walau pun sudah berkahwin hampir 32 tahun, kecuali digalakkan sangat-sangat oleh jurugambar.

Bagi saya, kalau tak pegang-pegang, bukan bermakna tak sayang.  Saya percaya Makngahnya pun tahu.

Tapi kalau ada orang nak tunjuk sayang melalui pegang-pegang di depan orang, saya tidak pula menghalang dengan syarat dia bukang isteri / suami orang.  Silakang !


Anda pula bagaimana ?



51 comments:

  1. ahahahaha...setuju dgn uncle...
    tak pegang tak bermakna tak sayang..

    tapi kan uncle...betul tak kata org " ramai pasangan yg bila dah makin lama kawin, makin kurang romantik/kasih sayangnya..dulu masa couple, jalan pimpin tangan sokmo..bila dah tua, suami kat depan sebatu jauhnya, bini tinggal kat belakang !" ahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa belum boleh peganglah ada org tu sibuk nak pegang2. Baru2 kahwin lagilah kemaruk berpegangan. Tapi bila dah lama kahwin, jangankan nak berpegang tangan, ambil gambar bersama pun jarang.

      Sekurang2nya Abg Hamzah dan makngah konsisten dari dulu lagi.

      Delete
    2. Daddy Ziyyad

      kalau jarak sebatu tu bukan jalan bersama namanya tapi jalang asing-asing.

      Yunus Badawi.

      memang dalam hal ini saya agak konsisten kalau tak ada campur tangan orang ke tiga.

      Delete
  2. BETULLAH TU.. SAYA SEKARANG BERJALAN, JARANG PEGANG TANGAN ISTERI.. :) TAPI BUKAN KERNA TIDAK SAYANG...

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah kita .. bukan sekarang tapi saya sejak dulu lagi.

      Delete
  3. setuju..kdg2 ada blog yang over bercerita..dan bergambar dgn pasangan.saya yg pulak malu.tapi kalau halal apa salahnya cuma berpada2 jgn sampai ada yang 'muak' nanti..tp itulah,pilihan di tgn kita..tak suka jgn datang lagi ;)

    suka dgn kata2..tak pegang bukan bermakna tak sayang ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. uncle pun selalu jumpa blog macam tu .. semua gambar romantis mereka .. ada gambar kat atas, kat tepi, kat bawah dan di mana-mana sahaja. tapi kita tak boleh kata apa-apa sebab itu blog dia. kalau kita tak suka, jangan masuk lagi.

      Delete
  4. saya selalu teringin nak (tu dia aihh )...dia pegang tangan saya masa lintas jalan ... emmmm mimpi laaa.....
    Nak duduk manja2 depan tv pun ..... takut org nampak .... apa laaa.... org lelaki memang cam tu ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan semua lelaki macam tu .. ada juga kekecualiannya. saya banyak kali juga jumpa. tapi orang kampung macam saya ni, rasa malu pulak nak buat macam itu kalau ada orang pandang.

      Delete
  5. Kita yang dah lama berumahtangga, segan silunya masih ada. Cuba tengok di akhbar, belum apa-apa dah tak sabar-sabar. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. benar .. saya pun dah banyak kali rasanya buat entri tentang itu sebelum ini.

      Delete
  6. Biasalah tuan sama je dgn suami kakak. Tapi itulah bila jurugambar kata macam tak sayang barulah ada adegan macam gambar tuan dgn makngah tu. Betul bukan tak sayang tapi malu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang kita malu nak tunjuk .. tapi hati di dalam tuhan sahaja yang tahu.

      Delete
  7. suami saya cakap panas bila berjalan pegang tangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau pegang setakat nak lintas jalan, tak kan panas kot !

      Delete
  8. Assalamualaikum,

    Sekadar berkongsi...

    Pernah dengar satu kuliah macam mana Rasulullah SAW menunjukkan kasih sayang terhadap Saidatina Aishah r.ha.

    Suatu hari ketika Saidatina Aishah r.ha berbaring di riba Rasulullah SAW,lalu Rasulullah SAW mengurut-ngurut kepala dan rambut Saidatina Aishah r.ha.

    Di suatu ketika yang lain Rasulullah SAW berbaring di riba Saidatina Aishah r.ha,lalu Saidatina Aishah r. mengurut-ngurut kepala dan rambut Rasulullah SAW sepertimana Baginda melakukannya sebelum itu.

    p/s : Romantik... :)

    Wak,
    TDI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang pernah dengar .. tapi sebagaimana tajuk entri saya ini .. masing2 ada cara menunjukkan kasih sayang kepada pasangan masing2.

      Delete
  9. saya rasa ok je. macam mak ayah saya mana ada bergambo pegang2 tgn. itu indahnya adab kite org melayu...

    tapi saya nanti tak taulah. mungkin nak jugak kot pegang2 tgn dgn asben bila bergambar nanti. hihihi~

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak salah pegang tangan asben sendiri .. yang salahnya pegang tangan asben orang. hehe

      Delete
  10. perpegangan tangan tu untuk menampakan kemesraan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi perlu ke ditampakkan kemesraan itu ?

      Delete
  11. setuju dgn komen Kakcik. Lain org lain cara .. dont la judge the book by its cover, kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikutlah keserasian masing-masing .. tak ada garispanduan khusus tentang ini.

      Delete
  12. Setuju,tak pegang bukan tak sayang...

    Didikkan orang lama agaknya.... depan khalayak makchaq memang segan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya cerita ini kisah depan khalayaklah .. kalau kat rumah sendiri, lainlah.

      Delete
  13. setuju sgt. lain org lain gayanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rambut pun tak sama hitam inikan pula hati ..

      Delete
  14. setuju! Tak pegang bukan bermakna tak sayang, yg penting mmg halal untuk di pegang kan pakngah. Ini belum apa2 semua dah buat, bukan setakat pegang, peluk bagai lagi, itu yg banyak di tunjukkan di dada akhbar, majalah dan tv kita. Lagi menakutkan, sayang ke tu? Rasanya itu lagi tak sayang, tak sayang diri sendiri sbb tak takut dosa pahala kan pakngah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pakngah suka dengan komen baris2 terakhir yus sebab ia betul sangat ..

      " .. sayang ke tu? Rasanya itu lagi tak sayang, tak sayang diri sendiri sbb tak takut dosa pahala kan pakngah"

      Delete
  15. asalkan ditunjukkan kepada orangnya cukuplah.. tak perlu tunjuk pada semua orang.. kan..

    ReplyDelete
  16. Salam Pak Ngah,

    Saya dan suami suka bergambar pegang2..hahahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kembali

      apa salahnya buat begitu dengan suami sendiri .. teruskan.

      Delete
  17. setuju..bila tak pegang bukan tak sayang..malu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada juga agaknya yang tak pegang sebab memang tak sayang .. hehe

      Delete
  18. salam pakngah,

    entah kenapa mmg kami pun malu2 nak bergambar pegang2, selalu saya plak yang malu2 tgk gambar2 yang orang post gambar pegang2 dgn pasangan yg konpem belum nikah ...huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kembali

      memang saya pun berbulu biji mata tengok orang yang belum kawin sudah berpelukan dan tayang di dalam majalah dan akhbar. orang kita pulak tu ..

      Delete
  19. tulah tuan. mana pasangan yang lama kahwin jarang dah nak bergambar bersama, berjalan pun sorang kedepan sorang jauh ke belakang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan sebab dah lama kawin tapi sebab dah terbiasa begitu agaknya ..

      Delete
  20. saya jg tak suka menunjuk bab2 sayang isteri nih..sesekali puji tu adalah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. isterik kita faham "non-verbal language" yang kita tunjukkan .. dan itu lebih jujur.

      Delete
  21. ada org kata cara kami suami isteri bercakap macam kasar.... bagi kami berdua pulak kami bersembang macam kawan... sebab saya dan suami bukan saja suami isteri tapi dia juga sahabat dan teman rapat saya.... he... tunjuk kasih sayang tempat lain la tuan haji...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya cara kita bercakap bergantung kepada gaya dan penerimaan masing-masing. macam kita dengan anak-anak juga .. masing2 ada feel mereka masing2 walaupun emak dan ayahnya sama.

      Delete
  22. suka baca komen2 semua kat sini..nk komen lebih2 pun belum ada pengalaman lg =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. baca semua komen tu boleh juga dapat pengalaman kan !

      Delete
  23. Hehe.. tersenyum saya membaca entri ni. Thanks Pak Ngah menjawab pertanyaan saya.. :).

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu hal kecik .. tapi susah juga nak dapatkan gambar ni.

      Delete
  24. p/s: Encik Hanafiah saya pun malu juga nak pegang2.. tapi saya ni suka dengki kat dia..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. terbalik pulak ya .. buatlah apa sahaja asalkan bahagia.

      Delete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.