Saturday, December 17, 2011

SIAPA TAHU 8 BAHAGI 2 = ?

Siapa tahu 8 bahagi 2 sama dengan berapa ?

Jawapan yang biasa kita dengar atau cepat terlintas dalam fikiran kita adalah 4. Itulah yang diajar oleh guru matematik kita selama ini. Tapi cikgu subjek komunikasi saya kata, mereka yang menjawab  0, E dan 3 juga adalah betul dan boleh diterima.

Ini bermakna bahawa apa yang kita fikir sebagai benar selama ini tidak semestinya satu kebenaran yang mutlak. Orang lain yang mempunyai jawapan yang berbeza dari kita mungkin juga betul.

 p/s: kepada sesiapa yang tidak tahu kenapa 0, E dan 3 juga merupakan jawapan yang betul, cuba fikirkan kenapa. Hujung minggu ini walaupun badan mungkin bercuti, namun minda jangan turut bercuti !


........................................................................................ 

Sub-Entry: Komen Pilihan Saya.



Saya amat menghargai komen anda semua pada entri saya.  Kali ini saya pilih  komen dari Fara dalam entri saya dua hari lalu, bertajuk  Ini Bukan Cerita Mancing Biasa sebagai komen pilihan saya. Komen beliau tidak memerlukan ulasan saya kerana ia jelas  dengan sendiri menerangkan maksudnya.






16 comments:

  1. yang E tu sy tahu..kira potong tgh2 no 8 dpt la...

    ReplyDelete
  2. Salam Pakcik!

    Berbunga hati bila komen saya dapat perhatian Pakcik!

    Eh, lupa nak sebut...'Alhamdulillah'

    =D

    ReplyDelete
  3. pakngah, anakanda nak ber'eksersais' minda gaks even cuti sekolah...

    0 = sepatutnya harta 8 bahagian dibahagi 2 beradik tapi depa dok bergaduh aja so perkara lom settle2 gaks sampai hari neh takder kata putus melainkan putus hubungan.

    E n 3 = bila 2 biji kek bernombor 8 ditempah dan 1 dipotong kiri dan lagi 1 dipotong kanan maka bentuknyer seakan2 E n 3....

    gituler jwpn sy...

    ReplyDelete
  4. Disebabkan teruja, lupa nak komen psl entri Pakcik nie...

    Ada pakar motivasi kata, kalau kita kata kita boleh..kita betul. Tapi kalau kita kata tak boleh, juga betul. Setiap apa yg kita tentukan utk diri sendiri itu semuanya betul...tak perlu nak ikut kata org lain. Kalau ikut kata org lain tapi membinasakan diri sendiri, apa guna?

    ReplyDelete
  5. Pada hemat saya:

    8 tu belah dua atas bawah, jadi 0

    8 tu belah dua tengah jadi E dan juga 3.

    Itu belahan fizikalnya saja.

    Bang HAMZAH, ada harapan kita bertemu esok di Bangi?

    ReplyDelete
  6. yer... totally rite..
    8 kalau potong dua atas bawah jadi 0..
    8 poyong dua kiri kanan.. boleh jadi E ataau 3...
    good idea...

    ReplyDelete
  7. ooo tak xsempat nk pk da ade jaw.. =)

    ReplyDelete
  8. samalah konsep nya uncle bila kita melihat gelas setengah penuh, ada yg melihatnya setengah kosong.

    ReplyDelete
  9. yay!! otak belum berkarat lagi! mula tengok kt tingkap dashboard terus dlm kepala fikir 4. bila baca n3, cepat je proses 0, 3 dan E tu.. alhamdulillah..

    ReplyDelete
  10. barangkali saya ni lurus bendul gaknya....memula tu tepu jugak fikiran mengapa 0, E dan 3 pun betul, tapi bila baca komen-komen bloggers, laaa...gitu pulak rupanya hehe...

    terimakasih atas entri ini, dapat jugak mengikis karat-karat dikotak fikiran, hidup ini tidak perlu terlalu jujur sebenarnya...perlu sedikit putar belit...

    ReplyDelete
  11. SEPERTI JUGA BAGI FAKTA SEJARAH.. MEMANG KITA KETAHUI PADA SATU-SATU SEJARAH, IANYA SUDAH DIKETAHUI SEKIAN LAMA. SELAGI TIADA YANG MEMBETAH DENGAN BUKTI YANG KUKUH DAN BERTULIS, SELAGI ITULAH SEJARAH ITU DI TERIMA..

    ReplyDelete
  12. Sallam Tuan Haji,

    8 tu kalau di bahagi 2 orang kira tinggal 0 lah, dak gitu..apa2 pun tk sabar nak tahu jawapannya.

    ReplyDelete
  13. kena berfikir dari luar kotak nampaknya...saya nampak 8 bahagi 2 sama dgn 4 ajer hehhehe

    ReplyDelete
  14. TERIMA KASIH KEPADA SEMUA PENGUNJUNG DAN YANG TELAH MEMBERI KOMEN.

    JAWAPANNYA YANG PALING TEPAT ADALAH SEPERTI YANG DIBERIKAN OLEH AZIEAZAH.

    WALAUBAGAIMANAPUN JAWAPAN YANG DIBERIKAN OLEH AKUZLE AYU JUGA MENARIK DAN TIDAK PERNAH SAYA TERFIKIR SEBELUMNYA.

    ReplyDelete
  15. 8 donat bahagi kpd 2 org, OK lagi. 2 donat bhg 8 tu yg KO.

    .
    .

    ok. menjawab soalan betul

    ReplyDelete
  16. KTS

    MAJULAH SUKAN UNTUK NEGARA.

    OK. KOMEN BALAS YANG BETUL.

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.