Monday, April 29, 2013

PATUTKAH NOMBOR PLET KERETA DI TUKAR BARU SETIAP KALI IA BERPINDAH MILIK ?

 

Cetakan skrin dari Fesbuk saya sebentar tadi.

Entri ini saya tulis berinspirasikan komen seperti di atas di fesbuk saya pagi tadi sebagai respon kepada tindakan saya membunyikan hon kepada orang yang membuang sampah ke atas pembahagi jalan.

Berdasarkan pengalaman saya bekerja di USA dulu (sekarang tak tahulah), setiap kali kenderaan kita berpindah milik, maka kenderaan kita akan diberikan nombor pendaftaran (nambor plet) yang baru.


Inilah kereta terpakai yang merupakan kereta pertama saya semasa mula-mula bekerja di USA - 1981 -84. (Gambar kitar semula)
Budak yang menyeringai atas bonet kereta saya itu adalah anak sulung saya.
 

Contoh-contoh nombor plet kenderaan di USA.

Saya rasa sudah sampai masanya ia dilaksanakan di Malaysia atas sebab-sebab keselamatan. Saya terangkan. Katalah saya jual kereta saya dengan nombor pletnya sekali kepada sebuah kedai penjual kereta terpakai. Katalah juga orang yang saya bunyikan hon tadi adalah seorang penjenayah. Dia mencatat nombor plet kereta saya dan berhasrat membalas dendam kepada saya. Oleh kerana kereta tersebut telah bertukar tangan dan dibeli oleh orang lain,  tak fasal-pasal dia pulak kena tembak oleh penembak upahan. 


19 comments:

  1. Takut pulak saya memikirkan kemungkinan itu!

    ReplyDelete
  2. hmmm...logic jugak kan? apalagi sekarang ni macam musim main upah2 tembak pulak...

    ReplyDelete
  3. apa pun, yang paling penting adalah keselamatan dalam negara yang perlu diutamakan...

    ReplyDelete
  4. Elok juga cadangan abg ni. Lagipun nombor plat utk WP dah nak sampai WYY. Lepas tu tak tahu nak guna apa pula. Kasilah peluang orangramai memilih nombor plat mereka dan buat syarat kena tukar no plat setiap kali tukar pemilik.

    ReplyDelete
  5. AssalamualIkum,
    Jaman sekarang ni...main tembakkkkkkk je ek
    Ishhhhh! Dah mula budaya ni seram gak

    ReplyDelete
  6. tak cukup no nak guna nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ish .. kat USA boleh cukup, takkan kat Malaysia tak cukup sedangkan penduduk mereka berpuluh kali ganda banyaknya dari kita.

      Delete
  7. prosesnya mungkin rumit sikit la uncle ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. zaman internet ini tak ada yang rumit lagi ..

      Delete
  8. Sangat sangat setuju dgn cadangan uncle tu...Saya dah lama fikirkan nya...Dan atas sebab inilah, saya tak mahu beli kereta secondhand! ( selain sebab tak tahu tahap kerosakan kereta/dah masuk banjir agaknya/dah pernah eksiden teruk)

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang lain pun serupa .. kalau boleh dan mampu tak mahu juga kereta atau apa barang pun yang sekenhen .. tapi kekadang akibat kekangan sumber, terpaksa juga.

      Delete
  9. Kadang2 org atasan ni tak terfikir pun benda2 macam tu tapi bila org bawahan bagi pendapat tak nak pulak depa dengar.

    ReplyDelete
  10. yer lah kan..bahayanya kalau ada yang menyimpan dendam macam tu.....

    ReplyDelete
  11. patut patut patut....sbb penah nak beli keta 2nd hand..dan nak nombor yg cantik...utk tukar no baru tu kena beli keta baru plak...jawabnya pakai je no plat yg sedia ada..nak beli keta yg baru tak mampu..
    Hal keselamatan pun sama juga lah..patut tukar...tp nanti cepat habis pula no plate kat KL ni...lepas ni no plat apa la plak ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. takkan habis punya ... dekat Amerika pun tak pernah habis.

      Delete
  12. mungkin ada ahli pikir yg boleh buat ni jadi kenyataan......

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.