Thursday, December 23, 2010

INGATKAN DIA NAK ROMPAK SAYA TADI.

Laporan Terkini.

Kejap tadi saya suka-suka taip 'rompak saya' kat Google Search .. lihat dapat nombor 1 kat carian Google. Terima kasih blogger akuanakpahang yang memberi ilham untuk buat macam ni. Patut kah saya berasa seronok ?



........................................................................................

Doofus




Semalam dalam perjalanan balik dari tempat kerja, saya singgah di sebuah bank untuk mengeluarkan wang. Ada beberapa orang berurusan kat mesin ATM. Saya perhatikan ada seorang teruna yang saya yakin mamat Bangla sedang berdiri di tepi dinding dengan kelakuan yang agak mencurigakan.

Bila semakin hampir giliran saya hendak mengeluarkan wang, dia pun semakin mendekati saya. Akhirnya tinggallah kami berdua. Saya rasa cuak juga. Manalah tahu dia hendak merompak saya. Tapi bila saya jeling-jeling dengan ekor mata saya, saya berkata dalam hati

mamat ni rasanya aku boleh "makan" ..

Sebaik selesai urusan saya dan ingin beredar, dia menghampiri saya seraya berkata:

'tolong abang' sambil menunjuk-nunjukkan kad ATMnya.

Fahamlah saya. Rupanya dia nak minta tolong. Saya cuba cakap Melayu, dia menggeleng. Saya cakap Inggeris, dia juga menggeleng. Saya pula belum belajar cakap Bangla. Saya tidak tahu samada dia hendak mengeluarkan wang, menyemak baki atau membuat pemindahan wang.

Tetapi dari isyarat tangannya saya tahu dia hendak mengeluarkan wang. Lalu saya mengisyaratkan supaya dia memasukkan kad ATMnya dan menekan nombor PIN. Dia pun berbuat demikian.

Kemudian mesin tu tanya dari Akaun Simpanan atau Akaun Semasa. Saya tanya dia yang mana satu. Dia pun terpinga-pinga. Dengan menggunakan KomenSen, saya pun tekan Akaun Simpanan. Kemudian mesin tu tanya lagi jumlah yang di kehendakki. Saya tunjukkan kat dia angka mana yang dia hendak di antara RM50 sehinggalah RM1,500.

Saya perhatikan dia gelisah bila meneliti angka-angka itu.

Setelah dia tak tahu nak membuat keputusan, sekali lagi dengan menggunakan KomenSen, saya tekan angka RM50. Keluarkan kenyataan yang kalau tidak silap saya lebih kurang begini

"baki wang dalam akaun tidak mencukupi"

Lalu saya tekan menu untuk memeriksa baki. Saya dapati dalam akaunnya cuma berbaki sebanyak RM53.00 sahaja. Setelah saya tunjukkan baki yang ada, lalu dia mengisyaratkan 4 jari kepada saya. Saya tekan 'lain-lain jumlah' dan seterusnya memasukkan angka 40. Duit sebanyak RM40 pun keluar. Dia pun tersenyum dan cepat-cepat mengambil duit itu dan berlalu pergi tanpa mengucapkan terima kasih. Tak apalah.

Pengajaran dan kesimpulan.

1. Orang yang tak tahu cakap Melayu atau Inggeris pun boleh hidup di negara kita.

2. Jangan cepat berburuk sangka dengan orang (ditujukan kepada diri sendiri).

3. Saya adalah seorang yang boleh dipercayai dan boleh diminta pertolongan, sekurang-kurangnya pada pandangan Mamat Bangla tu. Jadilah !

..............................................................................................................................

Siri Jelajah Maya - Rantai Kunci 1




Rantai kunci ini memang sudah lama saya cari-cari.
Ejaan nama saya dalam huruf Jawi. Nampak tak ?
Sila baca dari kanan ke kiri. hehe.
Ia saya beli di Damsyik, Syria beberapa tahun dulu.

Sekian. Sehingga bertemu lagi di rantai kunci ke 2.

.

68 comments:

  1. sy pun pernah mengalami situasi yg sama di RHB bank

    tp sy berhadapan dgn negro yg berbadan jauh lebih besar drpd sy, jauh lebih tinggi drpd sy

    komunikasi kitaorg mcm komunikasi itik dan ayam, maka kitaorg menggunakan body language je

    kemudiannya dia angguk2 kepala senyum tanda t/kasih barangkali slps dia berjaya keluarkan duitnya

    ReplyDelete
  2. tolong abang.. agaknya hanya ayat itu yang dia baru belajar

    nasib baik dia minta tolong dengan 'abang' yang ada komensen, kalau dengan orang lain mungkin mat bangla tu terkulat-kulat tak dapat keluarkan wang

    ReplyDelete
  3. salam uncle

    bagi kita la kan, tak salah juga kalau uncle berhati2... malang tak
    berbau...

    mat bangla tu beruntung sbb jumpa uncle yg baik, kalo jumpa org yg salah... um silap haribulan rm 40 tu pun kena kebas... (^^) ~

    ReplyDelete
  4. Salam Tuan,

    memang kat cni bukan saja ramai mat bangla malah macam macam mat lagi...

    berwaspada tu memang perlu ... terutama kat kawasan banyak duit dan mendatangkan duit... tak perlu rasa bersalah bila tersalah anggap...

    semuga terus berwaspada dan membantu jika keadaan mengizinkan..

    Layannnnnn..

    ReplyDelete
  5. Mujur juga boleh keluar jumlah RM40 tu... di sesetengah ATM, tiada wang RM10 disediakan (atau telah kehabisan).

    Saya juga pernah mengalami situasi lebihkurang begitu. :)

    ReplyDelete
  6. hari tu aku ada jumpe kad mekbenk jatuh kat atm mesin
    aku kasi kat pak gard
    baik kan aku
    kekekeke

    ReplyDelete
  7. Sekali lagi pakngah buat saya ketawa di pagi hari pada ayat :::sekurang-kurangnya pada pandangan Mamat Bangla tu. Jadilah !:::

    Saya pun pernah menghadapi situasi yang sama, tapi nasib baik dia pandai juga berbahasa melayu sikit2...:)

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum...

    Saya pernah ke Uzbekistan, bang haji. Allahu akhbar, sangat payah nak berkomunikasi dengan orang tempatan, tak reti bahasa inggeris apatah lagi guna bahasa kita..

    ReplyDelete
  9. Salam Tuan Haji..,
    Cam manalah mamat bangla tu nak ucapkan terima kasih ..cakap melayu dia tak pandai..

    Saya bukan saja sudah biasa cuba kes cam ni..,tlg apek tua deposit rm pun selalu gak.

    ReplyDelete
  10. nak mintak tolong 'cocok duit' boleh? tapi dari akaun tuan haji, hehehehe

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum,

    Kalau kakak berada waktu tu pun sama. Takut sebab dah banyak berlaku dekat-dekat lepas tu zuppp cabut lari...

    Mereka boleh hidup di negara kita kerana kita semuanya boleh belaka. Tengoklah mamat bangla tu tunggu sehingga seorg yg dia boleh percaya baru minta tolong. Kenapa tak minta tolong org sebelumnya?

    ReplyDelete
  12. kalau ikut komensen saya, saya cabut lari. Tak berani saya..hehe

    ReplyDelete
  13. Salam Tuan haji, Moralnya kita kena bersangka baik dan sentiasa jugak kena berwaspada kerna malang tidak berbau. New Entry "Sakit hati... Kelisa... Hanis Zalikha"

    ReplyDelete
  14. kalau saya tuh, saya da lari pakcik. sebab saya takut. huhu

    ReplyDelete
  15. Salam Tuan..
    rasa saaya tuan ada banyak guna kata-kata kunci tu dalam entri sebelum ini,itu yang buat carian google menjadikan blog tuan pertama sekali di dunia dari segi SERP..he he(kira mantop tu..tahniah)

    ReplyDelete
  16. Hari ini mungkin duit dia cuma ada RM53. Bila abg jumpa dia lagi duit dia mungkin dah jadi RM53 ribu. Masa tu dia dah boleh cakap Melayu.


    Abg juga yg belum boleh cakap Bangla hehehe

    ReplyDelete
  17. kalau saya....errr....mungkin saya pas kat org lain kot. takut nanti jadi gosip yg tak tersangka pulak. kihkihkih

    ReplyDelete
  18. As'salam...

    amy x nak komen banyak tapi amy cume nak ketawa je he3... tuan haji baru berdepan dengan sowang mamat bangla yang x tahu bahasa melayu n inggeris.. macam mane pulak yang amy sellau berdepan dengan berpuluh atau mungkin juga beratus bangla yang x faham bahasa.. sakit jiwa ow.. bile baca tadi senyum memanjang amy..

    ReplyDelete
  19. seb bek jumpe pakcik yg baik hati..kalo x?

    ReplyDelete
  20. kalau nama saya...
    akan panjang berjela rantai kunci itu..
    .
    .
    pakngah berwajah jujur...

    ReplyDelete
  21. suspens jap td....tp me sgt takut utk tlg strangers...sbb kat msia kan anything possible...

    ReplyDelete
  22. itu la, kenkadang cuak juga bila org dok pandang semacam mase kat atm. Bukan nak bersangka buruk, tapi hanya langkah2 pencegahan diutamakan :)

    ReplyDelete
  23. salam
    alahai mamat bangla...ada rm53 pun boleh hidup...agaknya baru masuk mesia kut..tak byk perkataan yg blaja lagi..

    ReplyDelete
  24. Saya adalah seorang yang boleh dipercayai dan boleh diminta pertolongan, sekurang-kurangnya pada pandangan Mamat Bangla tu. DAN PADA PANDANGAN SAYA JUGA.
    .
    .


    tambah lagi satu pandangan

    ;)

    saya percaya kat awak. boleh lah saya minta pertolongan awak, kan.

    ReplyDelete
  25. saya pernah berada ditempat bangla tu tadi... masa mula2 nak pakai kad atm.... tak reti... tapi mintak tolong dengan org melayu islam kita la... bukan dengan mat bangla...hehehehhe

    ReplyDelete
  26. tahniah tuan haji...tuan haji mmg orang yang mempunyai nilai pertolongan yang tinggi..semoga Allah terus memberkati tuan haji sekeluarga

    ReplyDelete
  27. kesian dia..kalau saya, dah lari..

    ReplyDelete
  28. "Orang yang tak tahu cakap Melayu atau Inggeris pun boleh hidup di negara kita."

    Memang betul tu Tuan Haji. Saya pernah jumpa sorang Nepal yg bekerja di sini, langsung tak tau cakap Melayu atau Inggeris. Pakai bahasa isyarat saja dia sambil cakap Nepal, heheheh

    ReplyDelete
  29. salam tuan AL,
    saya pun penah kena cam tu gak.. tapi saya tahu dia bukan nak rompak saya sebab dia nampak saya bawak keta kecik, maknanya saya tak banyak duit la tu. kalau saya bawak keta besa cam estima ker, kemri ker, hah harus saya berhati2.. hehehe.. jangna maraa nanti kena jual..

    ReplyDelete
  30. Saya pernah sesat di Rawang...dan tanya jalan pada orang Bangladesh...


    :D

    ReplyDelete
  31. bukan pandai berbahasa inggeris saja dapat cari makan dalam dunia ini.

    apa pun perasaan curiga sangat perlu juga bang.

    ReplyDelete
  32. Nanti saya nak minta tolong Al Lavendari jugaklah....

    ReplyDelete
  33. WANITA BERTUDUNG HIJAU

    MEMANG KITA ORANG MALAYSIA SANGAT SUKA MENOLONG LEBIH2 KALAU ORANG ITU ORANG ASING.

    ReplyDelete
  34. IBUINTAN

    MUNGKIN ORANG LAIN NAK CEPAT KOT .. MALAS NAK LAYAN. SAYA TERPAKSA LAYAN SEBAB KESIAN DAH TAK ADA ORANG LAIN DIA NAK MINTA TOLONG.

    ReplyDelete
  35. MANJE

    SALAM KEMBALI.

    KALAU DIA KELUARKAN RM4 RIBU DULU, MUNGKIN UNCLE MINTA KOMISYEN DARI DIA ! HEHE

    ReplyDelete
  36. AZMNOR

    SALAM KEMBALI.

    KADANG2 TU SERBA SALAH NAK TOLONG SEBAB PERNAH DENGAR ORANG YANG NAK TOLONG ORANG YANG KERETA ROSAK AKHIRNYA KENA ROMPAK OLEH ORANG YANG KENA TOLONG.

    ReplyDelete
  37. KAKCIK

    TAPI KAT BANK YANG SAYA CERITA NI BANYAK MESIN ATMNYA .. RASANYA PASTI ADA SALAH SATU YANG PUNYA DUIT RM10.

    ReplyDelete
  38. ALIEN

    HARI INI SAYA DIKUNJUNGI OLEH ALIEN.
    TERIMA KASIH ATAS KUNJUNGAN KALI PERTAMA. RASANYA.

    HA AH AWAK MEMANG BAIK ! HARAP TERUSKAN BERBUAT BAIK TU.

    ReplyDelete
  39. YUS

    MASALAH DIA NI BERGANDA, DAH LAH TAK PANDAI BER BM, DUITNYA YANG ADA SIKIT SANGAT. NASIB BAIK MESIN ITU ADA DUIT PECAH.

    ReplyDelete
  40. UST ABD RAZAK

    ALAIKUMSALAM.

    GUNA BAHASA KITA TENTULAH PAYAH. SAYA NAK CAKAP DENGAN ORANG MELAYU SARAWAK PUN KADANG2 PAYAH NAK FAHAM.

    SAYA TERINGIN NAK PERGI MELAWAT NEGARA YANG ADA "TAN TAN" DIHUJUNG NAMANYA. SETAKAT INI SAYA BARU SAMPAI KELANTAN SAHAJA. HEHE

    ReplyDelete
  41. KAK WAN

    SALAM KEMBALI.

    YE TAK YE JUGA .. SAYA LUPA DIA BELUM PANDAI CAKAP MELAYU LAGI.

    ReplyDelete
  42. KUCINORENGEMOK

    BOLEH ... MANA KADNYA ?

    ReplyDelete
  43. KAKZAKIE

    ALAIKUMSALAM.

    SAYA TAK PASTI ANTARA KITA SIAPA LEBIH TUA. RASANYA SAYA LEBIH TUA KOT.

    MUNGKIN DIA DAH MINTA TOLONG SEBELUM ITU AGAKNYA .. TAPI TAK ADA SIAPA YANG SUDI LAYAN SEBAB NAK CEPAT. MAKLUM HARI DAH PETANG.

    RASANYA INI KALI PERTAMA KAKZAKIE MENINGGALKAN KOMEN KAT BLOG SAYA. TERIMA KASIH.

    ReplyDelete
  44. MISZ SEPHIA

    TINDAKAN CABUT LARI ITU SATU TINDAKAN YANG BETUL. BAK KATA ORANG PUTIH TU "YOU CAN'T BE TOO CAREFUL"

    ReplyDelete
  45. AKUANAKPAHANG

    SALAM KEMBALI.

    MEMANG SUSAH NAK MENGIMBANG DIANTARA BERSANGKA BAIK DAN BERWASPADA SEBAB GARIS PEMISAHNYA TERLALU NIPIS.

    ReplyDelete
  46. AJEE

    BIASALAH TU ... ORANG TAKUT SELALUNYA LARI !

    ReplyDelete
  47. ZULKBO

    SALAM KEMBALI.

    SAYA TAK FAHAM APA ITU SERP. TAPI INI KALI KEDUA SAYA GUNAKAN PERKATAAN ROMPAK DALAM ENTRI SAYA. SAYA CHECK MELALUI GAJET SEARCH TU.

    ReplyDelete
  48. YB

    ENTAH2 NANTI DIA MENYEMENDA PULA DENGAN SEDARA MARA SAYA. SIAPA TAHU. ITU SEMUA KUASA ALLAH.

    ReplyDelete
  49. GADISBUNGA

    MASALAHNYA UNCLE NAK PAS KAT SIAPA, CUMA UNCLE SAHAJA YANG ADA LAGI.

    ReplyDelete
  50. AMY SYAQUENA

    SALAM KEMBALI.

    SAYA TAK DAPAT FAHAMI MASALAH AMY SEBAB SAYA TAK TAHU APA KERJA AMY SEBENARNYA.

    ReplyDelete
  51. PAISH

    BUKAN SUSAH SANGAT NAK TOLONG PUN. KALAU DIA MINTA HANTAR BALIK BANGLADESH, LAINLAH ! HEHE

    ReplyDelete
  52. DRSINGA

    AGAK-AGAK APALAH NAMA PENUH DR YE !
    NAMA SAYA SEBENAR BOLEH DI EJA DENGAN SATU HURUF SAHAJA. HAMZAH.

    SEMASA ANAK2 SAYA KECIK DULU, MASA DIA BARU BELAJAR ALIF BA TA, BILA SAMPAI TANG HURUF HAMZAH TU, MESTI DIA ORANG TERHENTI2/WAS-WAS NAK SEBUT.

    ReplyDelete
  53. MAMA ZHARFAN

    BUKAN KAT MALAYSIA JER, KAT DALAM MASJIDIL HARAM PUN ADA PENCOPET. MORAL OF THE STORY, KITA HARUS BERWASPADA WALAU DIMANA KITA BERADA.

    ReplyDelete
  54. MASZUBER

    BETUL ... SEPERTI YANG SAYA SEBUT DI ATAS TADI 'YOU CAN'T BE TOO CAREFUL'

    ReplyDelete
  55. KAMSIAH

    SALAM KEMBALI.

    BUKAN SAHAJA DUIT TAK BANYAK, KAWAN DIA PUN BELUM RAMAI LAGI. ATAU SEBAB DUIT TAK BANYAK, TAK ADA ORANG NAK KAWAN DENGAN DIA. ENTAHLAH !

    ReplyDelete
  56. KTS

    TAKKANLAH AWAK NAK KELUAR DUIT KAT ATM NAK MINTA SAYA TOLONG JUGA !

    ReplyDelete
  57. ALIMAZ

    SEMUA ORANG TAK TAHU SEBELUM TAHU KAN !

    ReplyDelete
  58. ROM

    TENTANG NILAI TU SAYA SETUJU .. KAT N.S NI MEMANG PUNYA NILAI YANG BESAR. HEHE

    ReplyDelete
  59. HAMIZAH

    ELOKLAH JALAN JE .. LARI NANTI JATUH PULAK !

    ReplyDelete
  60. DINAS ALDI

    MANA AWAK TAHU DIA CAKAP NEPAL ? ENTAH-ENTAH DIA ORANG REMBAU.

    ReplyDelete
  61. AANAS

    SALAM KEMBALI.

    ORANG YANG PAKAI KERETA KECIK LAH BANYAK DUIT. ORANG PAKAI KERETA BESAR, DUIT DIA DAH HABIS BELI KERETA BESAR.

    ReplyDelete
  62. CKLAH

    NASIB BAIK CIKGU TAK SAMPAI KE DHAKA !

    ReplyDelete
  63. ABU MUAZ

    BETUL ..ORANG YANG TAK PANDAI BERCAKAP PUN BOLEH CARI MAKAN. POKOKNYA RAJIN.

    TERIMA KASIH ATAS NASIHAT AWAK TU. NANTI BILA SAYA CURIGA KAT AWAK, AWAK JANGAN MARAH PULAK YE !

    ReplyDelete
  64. MIECYBER

    AWAK KENALAH JADI ORANG BANGLA DULU ! HEHE

    ReplyDelete
  65. bagus dapat tolong orang, apa2 pun hati2

    ReplyDelete
  66. SHARINGINFOZ

    TERIMA KASIH ATAS INGATAN ITU !

    ReplyDelete
  67. Assalamualaikum wrmbth,

    Berbaik sangka harus pada tempatnya juga kan tuan, kalau dah tengah malam berlaku perkara diatas, memang wajar keluarkan duit berteman. Seorang diri bahaya tu. :)

    ReplyDelete
  68. kalau mencurigakan tingkah nya, saya pun lari. hehe tapi susah not to judge kan, and bila kita sendiri dipandang semacam, baru kita tau rasanya.

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.