Wednesday, December 1, 2010

YANG MEMBEZAKAN KITA DENGAN BINATANG.




Puteri Rantau Abang kembali selepas 32 tahun !


Dari segi kesetiaan, anjing lagi setia. Kesetiaannya tidak perlu di ragui.

Dari segi kasih sayang, lihatlah betapa burung terbang ke sana kemari dan  kembali ke sarang membawa makanan untuk anaknya.

Dari segi kekuatan, tidak terlawan dek manusia tenaga gajah. Di sesetengah negara ia masih di gunakan untuk kerja-kerja pembalakan.

Dari segi ketangkasan, kuda dan cheetah berlari lagi laju dari kita.

Dari segi permuafakatan, anai-anai lebih baik dari kita.

Dari segi teratur, kelawar lagi teratur komunitinya.

Dari segi mengingat arah, penyu lagi hebat. Dia turun dari Pantai Rantau Abang dan kembali semula selepas 32 tahun. Entah lautan mana yang telah diduganya dan pantai mana yang disinggahinya. Kita pergi ke Pulau Ketam pun kadang-kadang boleh sesat tanpa GPS. Penyu tak guna GPS pun.

Habis apa yang membezakan kita dengan binatang. Malu.  Mempunyai rasa malu, itulah membezakan kita dengan binatang. Binatang tidak diberi rasa malu. Ia tidak berusaha menutup auratnya. Dia tidak mempedulikan orang lain ketika berasmara atau mengawan.

Lalu apabila rasa malu itu sudah tiada lagi pada manusia, apakah bezanya kita dengan binatang ? Tiada bezanya bahkan lebih jijik lagi kerana binatang tidak diberi akal.



Saya rasa semua orang tahu  cerita (klik) yang dimaksudkan dalam surat khabar ni kan ? Sebenarnya saya tak hairan pun melihat perlakuan tersebut sebab saya sudah jenuh menengok perbuatan yang serupa di negara orang. 

Saya cuma rasa mual, jijik dan macam tak percaya ia telah dilakukan oleh orang Melayu dan berlaku di Malaysia yang telah diisytiharkan sebagai sebuah negara Islam. 
Kalaulah tidak ada apa-apa tindakan yang diambil ke atas mereka, ini akan memberi tanggapan yang salah kepada generasi muda kita.
Maka sediakan sahajalah lebih banyak tong sampah  dan Sekolah Harapan untuk menempatkan remaja yang termengandung.
.
.
.
Amaran: Saya akan 'refresh' entri ini beberapa kali sebagai menunjukkan rasa jelik saya terhadap perbuatan dua anak muda Melayu kita itu. Please bear with me.

.

65 comments:

  1. harapan kita..jauhilah perbuatan terkutuk itu dari anak2 dan kaum keluarga kita..semoga dilindungi yang maha esa..

    ReplyDelete
  2. salam pak ngah
    sya baca tajuk pun dah jijik
    semoga kita semua di jauhkan daripada perbuatan yg mungkar demi generasi umat islam sedunia..
    amin....

    ReplyDelete
  3. haihhh. silap2 lepas ni 1 negeri ada 1 skolah jenis mcm tu.

    ReplyDelete
  4. Salam Tn Haji..

    Saya ade tgk gak video tuh..
    Kemain lg comolot tepi jalan..
    Ape la perasaan parents dorg tgk video tu gaknye..

    ReplyDelete
  5. i "like"..( mcm komen dlm fesbuk plak) hehehehe....salam ziarah tuan haji, terima kasih atas entri ini..semoga gejala sosial yang melanda anak muda sekarang dapat dilakukan sesuatu agar tidak berterusan....

    ReplyDelete
  6. Apa nak jadi agaknya dengan negara generasi muda di negara kita ni?

    ReplyDelete
  7. berani tak agaknya pihak berwajib mengambil tindakan?

    maka bersedialah setiap negeri menyediakan sekolah harapan negeri masing2..

    minta dijauhkan anak2 dan keluarga kita dari menghampiri zina

    ReplyDelete
  8. muda mudi skang da kurang rse malu..

    ReplyDelete
  9. bimbang mereka kini tidak sedar bahawa mereka sudah tidak ada kemaluan lagi.

    ReplyDelete
  10. Gawat Pakngah..
    La ni dah haru biru..
    apa tidaknya..?
    berpeluk kan tempat awam nampak tak bersopan..(memang tak senonoh pun)..
    tapi yg berpeluk dalam lakunan dan dipertontonkan ke seluruh dunia..siapa harus dipersalahkan sekiranya generasi muda kita bukan sahaja berpeluk tapi tambah sikit je lagi dgn berzina mulut...

    ReplyDelete
  11. Salam THJ,


    malunya. minta2 ahli keluarga tidak melakukan perbuatan macam ni.

    ReplyDelete
  12. im with you uncle..saya turut mengeji perbuatan anak muda skang..

    ReplyDelete
  13. hii salam uncel
    sapa perlu berubah.kita yang di bawah atau yang di atas

    ReplyDelete
  14. Tanpa sedar, percakapan harian kitapun ada masanya menghampiri zina.....

    ...itu yang saya cuba elakkan.

    ReplyDelete
  15. Bimbangnya andai anak2 yang tiada di depan mata terjebak dengan perlakuan sebegitu! (memang didikan telah diberi - tapi kadang2 anak2 muda terlalu menurut nafsu dan pantang dicabar rakan2) :(

    ReplyDelete
  16. KAK ERNA

    SAYA JUGA BERHARAP BEGITU BUKAN SAHAJA KEPADA ANAK2 DAN KAUM KELUARGA KITA TETAPI JUGA KEPADA SELURUH UMAT MELAYU YANG BERAGAMA ISLAM AMNYA.

    ReplyDelete
  17. SAYANGSAYANGIBU

    SALAM KEMBALI.

    YANG LEBIH PENTING, APAKAH PERANAN KITA SEMUA UNTUK MENCEGAHNYA.

    ReplyDelete
  18. TIJAH

    JANGANLAH HENDAKNYA DI NEGERI SEMBILAN ADA 9.

    ReplyDelete
  19. CIK SHINJU

    SALAM KEMBALI.

    SAYA KHUATIR MEREKA DARI DATANG DARI KELUARGA YANG LIBERAL YANG TIDAK MERASA APA-APA !

    ReplyDelete
  20. ROM

    SAYA SENDIRI TERASA AMAT LEMAH UNTUK MENEGUR ATAU MENCEGAHNYA .. CUMA TIDAK REDA DENGAN PERBUATAN ITU DIDALAM HATI. ITULAH SAHAJA YANG TERMAMPU DILAKUKAN.

    ReplyDelete
  21. ANIF

    SAYA LAGI RISAU KERANA MEMPUNYAI ANAK YANG REMAJA DAN SEDANG MENINGKAT REMAJA.

    ReplyDelete
  22. IBUINTAN

    PIHAK BERWAJIB BUKAN TIDAK BERANI, TAPI MUNGKIN, TIDAK KISAH. HARAP2 SANGKAAN SAYA ITU TIDAK BETUL.

    JANGANLAH TERLALU SIBUK UNTUK MENINGKATKAN KDNK SAHAJA.

    ITULAH YANG SAYA KHUATIRI TERJADI KEPADA ANAK2 DAN KELUARGA SAYA.

    ReplyDelete
  23. Salam THJ...

    Binatang takder akal tapi tak buat dosa tapi kita manusia ada akal buat dosa...patut pun manusia lebih hina dari haiwan jika tak jaga perkara ni

    ReplyDelete
  24. DYNA

    DALAM KES INI BUKAN LAGI KURANG, TETAPI SUDAH HILANG RASA MALU.

    ReplyDelete
  25. ABU MUAZ

    KALAU SUDAH TIDAK ADA KEMALUAN, MUNGKIN INSIDEN ITU TIDAK BERLAKU. KALAU NASIB TAK BAIK NANTI, KEMALUAN BUDAK2 TU HILANG TERUS.

    ReplyDelete
  26. nabi kita pesan "malu itu pakaian bagi mukmin' kalu dah hilang malu tu takde apa yang dorang nak heran lagi dah...

    ReplyDelete
  27. LANABULU

    SAYA SETUJU. BUKAN SAHAJA SETAKAT HARU BIRU, TETAPI ...

    HARUBIRUHITAMLEGAMLINTANGPUKANG
    TUNGGANGLANGSONGSIMPANGPERENANG
    SEMUAMASUKLONGKANG.

    ReplyDelete
  28. AZRINA

    SALAM KEMBALI.

    MINTALAH JUGA AGAR SEMUA MUDAMUDI BANGSA KITA TIDAK MELAKUKAN PERBUATAN MACAM ITU. KALAU KELUARGA KITA SAHAJA YANG TIDAK BUAT, ORANG LAIN BUAT, TAK ADA MAKNANYA JUGA.

    ReplyDelete
  29. MIMIE

    SYABAS ORANG MUDA. NASIHATKAN JUGA KAWAN2 SUPAYA JANGAN BUAT BEGITU.

    ReplyDelete
  30. CEMPAKA

    SALAM KEMBALI.

    SAMA2 KENA BERUBAH DI MULAI DARI YANG DI ATAS.

    ReplyDelete
  31. CKLAH

    CIKGU PERGI LEBIH JAUH DARI ITU. BAGUSLAH SANGATLAH TU.

    INI JUGA MENJADI SATU LAGI CABARAN DAN DUGAAN YANG BERAT KEPADA GOLONGAN GURU.

    ReplyDelete
  32. KAKCIK

    MEMANG KITA TIDAK MUNGKIN DAPAT MENJAGA ANAK KITA SEPANJANG MASA. MISALNYA SEORANG ANAK BUJANG SAYA BEKERJA DI KL DAN SEORANG ANAK DARA SAYA BEKERJA DI SINGAPURA.

    ReplyDelete
  33. ABD RAZAK

    SALAM KEMBALI.

    UST. LEBIH ARIF TENTANG DOSA PAHALA INI DAN SAYA PERCAYA TENTUNYA UST LEBIH RISAU DARI ORANG LAIN.

    ReplyDelete
  34. CEMOMOI

    TERIMA KASIH KERANA MELENGKAPKAN ENTRI SAYA DENGAN KOMEN ANDA ITU.

    ReplyDelete
  35. Sememamng video tersebut menjatuhkan maruah kita sebagai org melayu secara amnya. Amat kesal dan jelak diatas perbuatan tersebut bagi pihak saya.

    Entri Terbaru "Aku Menulis Ikut Cara Aku"

    ReplyDelete
  36. budak2 skrg takleh ditgur n nasihat~ kang kite lak yg dinasihatnye balik
    nak wat camner ek uncle? so, terpaksa tengok la, dah cam subahat la pulak...huhuhu...cenne uncle?nk menanganinya? kalo jadi kat depan mata kite?

    ReplyDelete
  37. budaya kasih sayang katanya... ooppsss.. bukan sy kata...
    .
    .

    siaran tv kat msia ni pun selamba je tunjuk aksi tu.. semua kena pantau.

    ReplyDelete
  38. Azrinaz07 kata..
    GPS=Gua Puas Sesat

    ReplyDelete
  39. memalukan.... menjijikkan....mintak dijauhkan...

    ReplyDelete
  40. salam pakcik.. erm rasanya binatang pon tau malu kan. nih ada lagik 1 video orang letak kat fb pasal couple budak skolah meraba. ingatkan tajuk je nak buat gempak tapi rupenye memang beraksi skali. erk maluuuu

    ReplyDelete
  41. hanya orang yang beragama dan beriman saja baru kelihahatan berbeza dengan binatang

    ReplyDelete
  42. salam,


    IE cukup teruja membaca mukadimah entri ni...amai kita perhatikan mereka itu....

    dalam dunia manusia ada haiwan
    rupanya dalam dunia haiwan ada manusia...mesti haiwan pun geleng kepala

    ReplyDelete
  43. salam uncle....semoga kawan2 semua di jauhkan sifat2 begini...amin...

    ReplyDelete
  44. salam lagi...

    komen balas abg haji dlm entri sy amat dihargai....

    undang-undang dan peraturan ada...tapi macam tak ada...dalam filem dalam drama dan realiti pun sama saja malah mungkin lebih dasat lagi

    ReplyDelete
  45. AAP

    MEMANG SEPATUTNYA KITA SEMUA MERASA KESAL DAN JELAK.

    ReplyDelete
  46. EMME

    KITA HANYA DIKIRA SUBAHAT JIKA KITA REDA DENGAN PERBUATAN MEREKA.

    UNCLE RASA KALAU KITA TIDAK BOLEH BERBUAT APA-APA KERANA BIMBANGKAN KESELAMATAN DIRI, BUKANLAH DIKIRA BERSUBAHAT.

    ReplyDelete
  47. KTS

    BUDAYA KASIH SAYANG KEPALA HOTAHEI ! SAYA TAK TAHU PUN ADA DI TAYANG KAT TV.

    ReplyDelete
  48. AJEE

    SALAM KEMBALI.

    KALAU BEGITU BERTAMBAH LAH RISAU KEPALA DAN SERABUT DADA PAKCIK.

    ReplyDelete
  49. BRUTALSOLO

    SUDAH TENTU MASA DIA ORANG BUAT TU IMAN MEREKA TERPISAH DENGAN MEREKA. SEMOGA IMAN MEREKA DATANG KEMBALI.

    ReplyDelete
  50. IKAN EMAS 1

    APA MAKSUD 'AMAI' TU ? SERIUS SAYA TAK TAHU MAKNANYA.

    IKAN EMAS 2

    SAYA KOMEN BALAS TU SEBAB TAKUT AWAK SILAP FAHAM. NANTI TAK FASAL2 SAYA KENA SAMAN DAN TAK DAPAT SAMBUNG KONTRAK. HEHE

    ReplyDelete
  51. HONEYBUNNY

    TOLONGLAH NASIHATKAN RAKAN SEBAYA AWAK SUPAYA TIDAK BERKELAKUAN BEGITU.

    ReplyDelete
  52. CGG

    TERIMA KASIH KERANA SINGGAH. NAK TANYA SIKIT, DULU RASANYA AWAK GUNA NAMA LAIN KAN ? KE SAYA YANG SILAP ORANG.

    ReplyDelete
  53. saya pun selalu bimbang kalau anak2 saya terjebak dengan perbuatan seumpama itu. Minta di jauhkan!

    ReplyDelete
  54. YUS

    KEBIMBANGAN KITA KEPADA ANAK TIADA SUDAHNYA, WALAUPUN SEHINGGA MEREKA SUDAH BERANAK PINAK.

    ReplyDelete
  55. Salam abg.

    Malu tak bertempat pun tak boleh juga spt malu bertanya akhirnya sesat jalan.

    Opps lari dari point.

    Bilalah agaknya budak dua tu nak diambil tindakan? Di tengah2 org ramai sanggup bercium mcm tu, kalau di tempat yg agak tersembunyi tak hairan kalau buat lebih dari itu.

    ReplyDelete
  56. YB

    ABANG TAK MAHU MEMBAYANGKAN ATAU BERPRASANGKA APA YANG MEREKA BUAT DI TEMPAT TERSEMBUNYI.

    ABANG INGIN BERBAIK SANGKA. MUNGKIN BILA DITEMPAT TERSEMBUNYI MEREKA BERDUA BERZIKIR KOT.

    ReplyDelete
  57. Alamak..AL sudah marah, bahaya ni........

    ReplyDelete
  58. MENTIBANG LAUT.

    MANA AWAK PERGI TAK MUNCUL2. NI YANG BUAT SAYA LAGI MARAH NI. HEHE

    MEMANG SAYA MARAH DAN TIDAK PERCAYA MULANYA.

    YA ALLAH SELAMATKAN NEGARA KU DARI BALASAN KEMURKAAN MU. SESUNGGUHNYA AKU TIDAK BERDAYA UNTUK MENYEKATNYA. HANYA INILAH CARA YANG AKU MAMPU BUAT MASA INI.

    ReplyDelete
  59. salam..

    jauhilah perbuatan terkutuk itu dari anak2 dan kaum keluarga kita..semoga dilindungi yang maha esa..

    ReplyDelete
  60. AMY

    MEMANG BANYAK CABARAN DIMASA INI. IA DATANG DARI SEGALA PENJURU. KENA BENAR2 KUAT IMAN BARU DAPAT MELAWANNYA.

    ReplyDelete
  61. sedih plak tengok berita pasal penyu tu, sebab sekarang penyu dah tak banyak mendarat, yang pasl zina mulut tu, saya pernah tengok perkara sama semasa di KLCC atas eskalator lagi. Anak gadis bangsa kita (malay) kissing with foreigner. Agaknya dia rasa dia dah cukup barat, so dah tak ada adab lagi....

    ReplyDelete
  62. MRS JUN

    SEBAGAI BAPA SAYA SENTIASA BIMBANG .. SEKARANG TINGGAL SEORANG LAGI ANAK PEREMPUAN SAYA YANG BELUM KAWIN. BARU TINGKATAN 1. YANG LELAKI ADA DUA. TETAP JUGA BIMBANG, TAKUT DIA MEROSAKAN ANAK DARA ORANG. PENDEKNYA ANAK PEREMPUAN KE, LELAKI KE, BIMBANGNYA TETAP SAMA.

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.