Wednesday, December 8, 2010

KITA SERUPA ... KITA SERUPA !

Catatan terkini.

Entah macam mana saya teringat balik entri ini kerana nak respon kepada komen KTS. Saya refresh balik kerana ia masih relevan dan ia ditulis dan di pos sempena Maal Hijrah tahun lepas.

Saya tersenyum sendirian membaca gaya tulisan saya setahun yang lalu. Masih suci. Hehe

Al-Lavendari: 7 Disember 2010.

.................................................................................................

Sempena Maal Hijrah ni, saya nak tulis satu perkara yang agak serious sikit. Tetapi sebelum itu terlebih dahulu saya ingin minta maaf kepada sesiapa yang mungkin terasa. Saya tidak berniat untuk mengenakan sesiapa. Ia sekadar catatan peribadi dan 'impression' saya sahaja.

Beberapa tahun dahulu saya berpeluang tinggal untuk beberapa hari dalam sebuah kampung orang asli tiruan. Kampungnya memang ceruk, terpencil jauh di dalam hutan. Barangkali secara kebetulan, saya melihat ada beberapa persamaan cara dan gaya hidup mereka dengan cara dan gaya hidup orang-orang (termasuk saya) yang tinggal di bandar-bandar.

Persamaan Pertama: Tempat tinggal.

Mereka gemar membina rumah di atas dan juga di lereng-lereng bukit. Lalu saya segera teringat sahabat-sahabat kita yang tinggal di Bukit Antarabangsa. Secara kebetulan rumah saya juga di atas bukit, tapi taklah tinggi sangat . Bezanya cuma bukit yang mereka duduki, belum pernah lagi runtuh.

Persamaan Kedua: Cara Berpakaian.

Wanita mereka termasuk anak-anak gadis suka berkemban. Saya macam pernah tengok banyak seorang selebriti kita berkemban semasa memotong kek perkahwinannya sedikit masa dulu. Bezanya dia orang berkemban kat rumah dia orang sahaja, bukan di majlis perkahwinan !

Persamaan Ketiga: Menghisap Rokok.

Ramai di kalangan wanita mereka yang telah berumur dan sebilangan anak dara (agaknya) mereka menghisap rokok. Saya macam pernah ternampak beberapa orang remaja dan pelajar-pelajar perempuan kita yang berbuat begitu. Bezanya dia orang beli rokok guna duit sendiri, bukan minta duit kat mak ayah dia orang !

Persamaan Keempat: Meminum Arak.

Mereka di perhatikan gemar meminum arak terutamanya golongan lelaki secara terang-terangan. Bahkan pada majlis tertentu yang ada majlis tari menari, arak mengalir secara bebas. Bezanya bila dia orang mabuk, dia tak langgar orang lain !

Persamaan Kelima: Pergaulan.

Saya perhatikan pergaulan di antara lelaki dan wanita agak bebas, lebih-lebih lagi semasa majlis bersuka ria mereka. Ada tak beza dengan kita ? Agak-agaknya perkara ini tak mungkin ada juga berlaku di disko atau kelab-kelab dangdut di bandar kot ? Entah lah ...

--------------------------------------------------------------------------------

Gambar di bawah memang ada kena mengena dengan entri di atas dan juga kepada sesiapa yang berkenaan samada yang masih hidup atau pun yang telah mati.


Lepas panas beraksi, bolehlah masuk ke dalam rumah api kan !

(Berita Harian - 11 November 2009)

22 comments:

  1. hehe.. bezanya org asli ni hidup kat pendalaman kalo mrk pindah ke bandar camna ye.. tapi rasanya mrk lebih selesa hidup begitu dan mrk mungkin tak berminat nak pindah ke bandar

    tapi (byk tapi plak) kalo bg free rumah sebijik supaya dorang pindah sapa nak tolak ye tak :D

    ReplyDelete
  2. ya nampak memang serupa walau tak sama

    ReplyDelete
  3. semuanya serupa (jika tidak 100%)..cuma yg membezanya dari aspek "presentation" shj..

    Yg membeza antara kita ialah evolusi pemikiran yg bertamadun dan berilmu...

    ReplyDelete
  4. namanya pun asli,so mereka suka yang asli-asli shj...zaman skrg ni ada ke yang asli?
    sape yang tiru sape ?

    ReplyDelete
  5. Orang Asli guna persekitaran secara lestari. Kita, secara rakus. Mereka berkemban kerana memang tak banyak pakaian & ikat kuat. Kita, kalau boleh nak londehkan kemban. Mereka rokok halau serangga. Kita, rokok kumpulkan kawan. Memang pergaulan mereka dah lebih bebas tapi masih peringkat lokal. Kita bebas peringkat global. Itulah sedikit pemerhatin. Salam.

    ReplyDelete
  6. Persamaan dalam masalah moral...
    Bezanya? Depa maybe tak beragama..tapi kita (yg bermasalah-moral)kalau tiajukan masalah agama tak segamn pulak menyatakan keIslamannya..walhal tiada bezanya..
    masalah kita bersama nih..

    p/s - Sempena maal hijrah ni teman cadangkan : dibuangke je word verification tu..melambatkan kerja komen lah tuan..

    ReplyDelete
  7. assalammualaikum

    saya tak termasuk dalam golongan 'kita' tu ya...
    so, sikit pun tak terasa

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum,

    Kita dah jemu bertamadun, nak cuba hidup cara asli plak...

    ReplyDelete
  9. betul betul betul
    memang tepat sekali en alV
    heeeeeeeeeeee

    kemali ke zaman jahiliah?
    or kekal seperti org2 asli
    huhuhu

    ReplyDelete
  10. hahahah..rumah api tue kat Ilham Resort Port Dickson..saya pernah berkursus kat citu..mmg banyak pasangan remaja bertenet kat citu..kononnya nak menikmati pemandangan selat melaka la

    ReplyDelete
  11. ish3..byk jugak ye persamaan tu eekekeke

    ReplyDelete
  12. MAIYAH
    KALAU ADA ORANG NAK BAGI RUMAH BANGLO FREE, SAYA MENGAKU ORANG ASLI.

    MAMAI
    JADI KITA TAK BANYAK BEZALAH KAN?

    SHA
    KALAU KITA TAK BERILMU DAN BERTAMADIUN, MAKNANYA KITA LEBIH TERUK LAGILAH KAN?

    ALVIN
    BAWAK AMEK AIR SEMAYANG !

    IKAN EMAS
    SAYA PUN ORANG ASLI JUGA ... DGN ERTI KATA BUKAN ORANG TIRUAN.

    DAUN BIDARA
    UKHTI JUGA SETUJU YA!

    TEMUK
    PEMERHATIAN ORANG LAMA INI MEMANG KAW !

    LANABULU
    SAYA NAK BUANG JUGA DULU, SEBAB WORD VERIFICATION TU MELECEHKAN, TAPI SAYA PERNAH DAPAT FOLLOWER YANG X DIUNDANG DULU (MENAWARKAN PERKHIDMATAN LUCAH) , SAYA TERPAKSA KEKALKAN.

    ReplyDelete
  13. AKLCITIZEN
    BAGUSLAH KALAU GITU.

    ASMA
    SINIS DAN PEDAS !

    BLUECITY
    PILIHAN DITANGAN KITA.

    SAHROM
    SAYA JUGA PERNAH GI MANCING KAT SITU DULU.

    FARTRINA
    LAMA TAK MASUK SINI. NGAPE?

    ReplyDelete
  14. Tq N3 yang menarik.. KOMEN: Kita serupa.. kita serupa rupa-rupanya adalah senikata lagu yang turut popular di dekad-dekad lalu ( entah siapa penyanyinya)..serupa itu kadang-kadang dalam bentuk fizikal atau bukan fizikal.Kadang2 serupa tapi tak semestinya sama kan dan sama juga ada yang berbeda maka serupa, sama bergantung pada kita..yang nyata kita berbeda..itulah keunikan kita..dalam berbeza ada persamaan, dan berbeda juga ada hikmah/ kelebihan/manfaat dll e.g saya p kedai kain ada berlonggok2 ( berkayu-kayu) kain dalam pelbagai corak, warna, jenis, pesyen.Pilih punya pilih saya beli yang saya suka tentu ikut stye terbaru, tapi yang heran dalam banyak2 berkayu2 tu habis orang beli..tapi bila kita p bandar tu tak pula terserempak dengan rakan yang sama atau serupa corak kain tu...

    ReplyDelete
  15. awak tau tak, orang bandar itu pun orang asli. Sah asli!

    ;)

    ReplyDelete
  16. KTS

    BELUM TENTU .. ADA YANG INJEK SANA INJEK SINI, REPAIR SANA REPAIR SINI !

    TQVM KERANA SUDI BACA N3 LAMA SAYA.

    ReplyDelete
  17. salama alaik..

    selamat pagi p.cik hamzah..
    ramai jugak masalah mcm ni blaku apbla remaja-remaja dari kampung berhijrah ke bandar... org kata kejutan budaya... nak ikut style bandar katanya..perubahan ketara samapai tercampak orang bandar.. at last makan diri sendiri..
    kat uiniversity sekrng pun dah banyak sangat masalah sosial berlaku...

    walaupu org asli begitu budaya mereka.. tapi Ammi kagum dengan budi bahasa mereka.. lebih baik dari kita yg dikatan bertamadun... heheh..

    regard : ammibear.com

    ReplyDelete
  18. AZ

    SALAM KEMBALI.

    MEREKA ITU KELAK DUA-DUA MELEPAS, DUNIA DAN AKHIRAT. KITA DOAKAN MEREKA SEGERA BERTAUBAT. KAT U SEKARANG NI UNCLE TENGOK MAKIN RAMAI SISWA LELAKI YANG LEMBUT. ENTAHLAH, TAK TAHU APA NAK JADI.

    BUDI BAHASA ORANG ASLI SEKARANG NI PUN DAH MULA TERCEMAR.

    ReplyDelete
  19. Kita selalu nampak silap remaja tapi parents skrg ni pun ramai tak mengajar yg betul termasuk di kg2, ada yg tak berani nak kuatkuasakan peraturan di rumah sendiri.

    kenapa biarkan dia ikut bdk tu naik moto?
    -biarlah dia nak berkawan...

    Si gegirl bertanya, "Amat ado makcik?"
    -cuba tgk kat bilik

    Bdk tu kecik lg..baru sklh rendah tak semayang pun takpa
    -hakikatnya solat kena ajar masa umur 7 thn, bila dah umor 10 thn blh dipukul di tapak kaki

    Sama2lah kita jaga diri kita dan masyarkat kita

    ReplyDelete
  20. RUGGEDMOM

    TERIMA KASIH ATAS PANDANG YANG BERNAS. BENAR, SEKARANG PANCAROBA BERADA DI KELILING KITA, TAK BOLEH LALAI WALAU SEKETIKA.

    HANYA PEGANGAN AGAMA YANG MAMPU MENYELAMATKAN KITA SEMUA.

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.