Thursday, February 2, 2012

OH PENCURI, OH PENCURI, KENAPA ENGKAU CURI ?


Berita Harian - 31/1/2012.


oh pencuri oh pencuri, kenapa  engkau curi ?
macamana aku tak curi, tak ada orang jaga,
oh jaga oh jaga, kenapa engkau tak jaga ?
macamana aku nak jaga, mata aku mengantuk,
oh mata oh mata, mengapa engkau mengantuk?
macamana aku tak mengantuk, siang bawa teksi.

oh jaga oh jaga, mengapa engkau bawa teksi ?
macamana aku tak bawa teksi, gaji aku seciput.


p/s: berhubung dengan entri semalam tu, sahlah Makngahnya yang guna telefon saya untuk menelefon Makcik Leleh. Masa tu Makcik Leleh tengah sembahyang Zuhur. Dan selepas itu bila Makcik Leleh berjumpa Makngahnya, dia minta maaf sekali dari saya  lagi melalui Makngahnya. Lama-lama nanti lelah pula Makcik Leleh ni ..


48 comments:

  1. Ye tak ye juga kan? Mmg le kene curi klu takde yg nak menjaganya. Dah tau rege puluh ribu. Alahai....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh, jari terkehel lak Pakcik. Ade lak rubi! Cehh! Silap sy.

      Delete
    2. Aduhai... saya pulak tumpang gelak!

      Delete
    3. kalau fara baca ni, dia mesti gelak juga.

      Delete
    4. Hahahahahahah!
      Hahahahahahah!

      Tak thn gelak sy. Mcm org gila sorang2 kat sini. Gelak sorang2.

      Baru pasan ejaan ribu jadi RUBI.

      Kakcik,

      Sy cover malu. Rubi tu spesis Ubi! Hahahahahahahahaha

      Delete
    5. tadi ada pakcik dengar orang gelak ..

      Hahahahahahah!
      Hahahahahahah!

      sampai terbangun pakcik dari tidur .. rupanya awaklah ye !

      Delete
  2. oh gaji oh gaji mengapa kau ciput?

    macamana aku tak ciput dah kau jaga saja
    lainlah kau JUSA atau Menteri...

    (itulah, dulu suruh belajar kau sibuk bercinta... kehkehkeh...)

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun masa belajar dulu, bercinta juga. tetapi percintaan itulah yang membakar semangat saya untuk belajar bersungguh-sungguh agar mencapai kejayaan yang cemerlang demi membela keluarga .. cewah !

      Delete
    2. sukalah baca jawapan pakngah untuk kakcik ni...hehe

      Delete
  3. Nampaknya saya pun akan lelah juga.

    Kalu masuk kali ke-3 saya refresh ruangan komen ni tak muncul juga, saya berhenti la mengomen. Saya baca jer ler kot...

    ReplyDelete
    Replies
    1. janganlah begitu .. usaha tanda kejayaan. kalau tak mahu susah, awak klik je kat mana2 yang ada tulis 'reply' dan komen. itu yang saya buat kat blog orang. tak kisahlah dia terbit kat mana, janji apa yang di komen, berjaya disampaikan.

      Delete
  4. kenapa org tak takut mencuri...ssb hukuman ringan sgt...silap2 boleh terlepas...

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya rasa ada 3 sebab utama:

      1. dia tak tahu dosa pahala;
      2. tiada atau lemah pengawasan;
      3. dia rasa tidak akan tertangkap;

      Delete
  5. Salam Pak Ngah..

    pencuri zaman sekarang dah semakin panjang akalnya...

    p/s: cik suami dulu pernah hilang motor di dalam tempat kerjanya yang ada jaga dan berpagar lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kembali. dalam kes hilang motor tu pakngah syak ia kerja orang dalam,

      Delete
  6. nama pun pencuri, itu dah memang tugas hakikinya kan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tugas hakikinya mencuri, kegemaran masa lapangnya merempit !

      Delete
  7. Kalau pencuri bersara dari kerjayanya, nak panggil apa agaknya? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dia dah bersara .. kita panggil mantan pencuri.

      kalau dia sedang mencuri .. kita panggil polis.

      Delete
    2. Nice one! :D Terbaiklah jawapan tu, Tuan. Saya suka :D hehe..

      Delete
    3. boleh jual skrip tu kepada peserta raja lawak tak ?

      Delete
  8. dgr kata Malaysia jadik negara role model yang mengamalkan Islam ikut Quran. Sederhana katanya. hewhewhew~

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu kira sederhanalah tu .. kalau tidak, stadium tu pun dia curi.

      Delete
  9. Kalau stadium tu tak melekat ke bumi, mahu stadium tu pun dicuri orang .... huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin juga .. tapi pencuri stadium riwayatnya tak lama. sekejap jer mesti kena tangkap. dia nak simpan kat mana stadium tu.

      Delete
    2. hello itu penyamun ke?
      ya... ini penyamun.
      siapa kau...
      aku orang kaya ...
      boleh kau samun rumah aku ...
      aikk ... dekat rumah kau tak ada radio car ke?

      Delete
    3. dialog ni siapa samun siapa ni ?

      Delete
  10. Didikan moral yg kurang dan kehidupan yg susah yg memungkinkan terdesak nak mencuri. Waduh inilah paling tak best negara kita. Kes kecurian terlalu banyak, sekelip mata boleh hilang. Pengalaman saya 2x iphone tertinggal kat supermarket xde sorang berani ambil, dtg balik iphone masih berada atas kerusi. Camera dslr tertinggal dalam keretapi di tokyo ada yg sudi tinggalkan di kaunter. Byk lg la ikutkan keluar rumah x berkunci xde sape sudi nak masuk. Nape ye jd gitu kat negara kita yg Islam agama rasminya? Sy rasa sistem pendidikan dr kecil yg sgt berbeza antara msia dan jepun! Sekolah tadika dan rendah sini xde sibuk2 nak suruh bdk pandai baca abc dr kecik tp lebih pentingkan cara hidup dan berdikari. Mmg nmpk anak2 sya sekolah sini sgt hormat hak atau brg org lain. Mereka x akan sentuh atau usik kalau brg tu bukan milik diorg. Contoh terbesar tsunami dulu xde sorang yg mencuri walau susah mcmana padahal peluang depan mata! Bukan nk kata apa tp saya mmg betul2 respek sikap org jepun nih. Sy mmg nmpak semua berpunca dari cara didikan di sekolah dan dirumah juga! Dan lagi satu mmg rakyat diutamakan jd kadar kemiskinan sgt rendah! Semua benda org mampu milik. Wallahualam berdasarkan pndgn sy je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sungguh indah kehidupan seperti itu kalau ia berlaku di Malaysia.

      tapi saya hairan juga .. macamana pulak Yakuza boleh lahir dalam masyarakat dan budaya seumpama itu.

      Delete
  11. yakuza tu tak tau la. mesti la ada yg jahat, hehe.. tp yakuza ni masih ada hati baiknya. masa tsunami diorang yg bnyk bagi bantuan duit. maklum la mereka ni bukan Islam sejati. Kalaulah mereka ni Islam pastilah jadi bangsa yg sempurna di muka bumi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tertarik dgn komen awak lah. betul.

      sepatutnya perkara basic seperti menghormati hak org lain kene diajar sedari kecik lagi. dan mak ayah serta cikgu kene la bagi contoh yg betul supaya tak jadi mcm ketam ajar anaknya berjalan.

      sekecil2 benda seperti diari dan surat - kalau dari kecik tak diajar bahawa itu adalah harta peribadi yang tak boleh dibaca sesuka hati - pasti boleh bawa kesan yang positif bila dah dewasa kelak.

      Delete
    2. rasanya termasuklah juga mesej inbox dan sent dalam henfon kita kan ?

      Delete
  12. isk.. orang yang mencuri ni masa keciknya selalu cakap bohong..

    "siakap senohong gelama ikan duri, cakap bohong lama-lama mencuri"

    ReplyDelete
    Replies
    1. kata orang "semua pencuri bercakap bohong, tetapi tak semua orang yang cakap bohong itu pencuri" .. betul tak ?

      Delete
  13. agaknya dah jadi hobi nak isi masa lapang...sian kat dia jadi cam tu...kenapalah agaknye...agaknya xde org sayang kat dia...huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak ada hobi lain ke dia orang ni .. jom ikut saya pergi mancing !

      Delete
  14. oyeah! suka lagu pakcik kat atas tu! memang setepek jaga tu bagi...gaji seciput nak jaga barang berjuta2...hihi

    ReplyDelete
  15. Tapi gaji jaga kat perlis boleh capai Rm1000 sekarang. Kalau kontrak dapat kat bos luar memang boleh dapat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul ke .. kalau gitu saya nak balik perlis jadi jagalah pulak .. boleh rekomenkan tak?

      Delete
  16. Dia tak tau itu hak orang.

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.