Friday, February 24, 2012

KISAH RAJA NAK MANDI SUSU.

Baru-baru ini ada kumpulan Tabliqh singgah bermalam selama 3 malam di surau saya. Selepas Subuh pada suatu hari, saya berpeluang mendengar  tazkirah ringkas yang diberi oleh salah seorang dari mereka.

Salah satu cerita yang membawa kesan kepada saya ialah mengenai kisah seorang raja di zaman dahulu kala yang teringin nak mandi susu. Dia pun memerintahkan rakyatnya membawa susu secawan seorang dan memasukkan ke dalam kolam mandi di luar istananya kerana dia hendak mandi pada esok pagi.

Dipendekkan cerita, bila dia nak mandi esok hari, dia terkejut kerana kolamnya bukan dipenuhi oleh susu tetapi oleh air kosong sahaja. Ini berpunca kerana setiap seorang dari rakyatnya cuma memasukkan secawan air kosong sahaja kerana merasakan tentulah orang lain akan memberi susu ..

"kalau aku sorang sahaja yang tak beri susu, tak ada beza pun"

Pengajaran dari cerita ini ialah  bila kita diajak membuat suatu kerja  kebajikan, usah berfikir atau berkata .. 

"biarlah orang lain yang buat .. takkanlah tak ada orang lain yang buat"

Akhirnya kalau setiap orang dari kita berfikiran begitu, maka tiada sesiapa yang akan membuat kerja kebajikan itu. Itulah yang terjadi sekarang ini. Gejala sosial yang tidak diingini berleluasa kerana kita semua merasakan bahawa tanggungjawab untuk mencegahnya adalah bukan tanggugjawab kita tapi tanggungjawab orang lain. 

Nota kaki: Ingatan untuk diri sendiri. 



26 comments:

  1. a'ah la..betul tu..harap sgt orang lain ada apa pun tak jadi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kadang2 ada juga masanya kita terpaksa berharap pada orang lain.

      Delete
  2. Terima kasih saling ingat mengingati. Masa baca baris pertama entri pak ngah saya dh gelak...cer baca betul2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa yang lucunya ? Pakngah tak jumpa pun ? Cer citer !

      Delete
    2. nk kata lucu tak jugak. Selalunya pakngah amat teliti bila menyusun ayat. "Baru-baru ini ada kumpulan Tabliqh singgah bermalam selama 3 malam di surau saya." Mungkin nak cepat atau mungkin memang betul pakngah ada surau sendiri...keh keh keh. Maaf ya pakngah

      Delete
    3. "Baru-baru ini ada kumpulan Tabliqh singgah bermalam selama 3 malam di surau saya."

      Kalau perkataan surau itu digantikan dengan perkataan 'sekolah' misalnya tidaklah bermakna saya ada sekolah sendiri.

      Apa kata kalau saya buat ayat begini "Baru-baru ini ada kumpulan Tabliqh singgah bermalam selama 3 malam di kampung saya." Bukanlah bermakna kampung itu saya yang punya.

      Itulah sahaja penjelasan saya. Moga boleh diterima.

      Delete
  3. Bila 'dia harapkan dia dan dia harapkan dia yang lain', maka tiada apalah kesan yang akan didapati selain dari sesuatu yang akhirnya semua orang mula 'tuding menuding' semula... :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. oleh itu marilah kita mulakan membuat kerja kebajikan agar diikuti oleh orang lain.

      Delete
  4. Pengajaran yg amat baik tuan. Benar amat berkait rapat cerita ini dlm kehidupan bermasyarakat kita sekarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-samalah kita bantu apa yang terdaya bila ada orang mohon pertolongan.

      Delete
  5. Raja tu pun satu! Dahlah kaya, nak minta rakyatnya sumbang secawan susu lagi. Aparra! Hahahah!

    =p

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini kisah raja di zaman dahulu kala .. sekarang tak ada dengar pulak.

      Delete
  6. Aslkm
    Terimakasih. Sama2lah kita fikirkan.

    ReplyDelete
  7. ITULAH PAK.. KALAU KITA LIHAT MAKSIAT ATAU KEMUNGKARAN DI DEPAN MATA, KADANG-KADANG BUKAN TAK NAK TEGUR, TETAPI TAKUT KITA DISALAHKAN SEMULA ATAU DIBELASAHNYA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan buat sorang-sorang. itu cari penyakit namanya.

      Delete
  8. AsSalam,

    Sekarang tak yah mandi susu dalam kolam kan? Dah ada shower gel susu kambing..amat terbaik dan wangi..hehehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaikumsalam.

      nak beli kat mana ? apa khasiatnya ?

      Delete
  9. menarik cerita ini

    terima kasih kerna sharing

    sharing is caring

    ReplyDelete
  10. Raja ni pun kalau nak mandi susu suruhlah pembantunya pergi beli. Jangan nak harap benda free aje. Itulah akibatnya .... ngeeeee

    Sorry kalau pandangan saya ini dari sudut yg berbeza.

    ReplyDelete
    Replies
    1. abang tak tahu nak jawab apa .. biarlah raja itu jawab sendiri. hehe

      Delete
  11. sangat-sangat setuju engan entri ni.. kalau dah semua fikir lagu tu, maka takdelah hasilnya nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. jom kita mulakan buat kerja kebajikan .. mulai dengan keluarga terdekat dahulu.

      Delete
  12. Dia harap orang, orang harap dia. Lama lama satu pun tak jadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul .. bila tak jadi, masing nak melepaskan diri.

      Delete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.