Thursday, February 9, 2012

BUNGA MEKAR DI PADANG PASIR.



سُوۡرَةُ البَقَرَة
إِنَّ فِى خَلۡقِ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَٱخۡتِلَـٰفِ ٱلَّيۡلِ وَٱلنَّهَارِ وَٱلۡفُلۡكِ ٱلَّتِى تَجۡرِى فِى ٱلۡبَحۡرِ بِمَا يَنفَعُ ٱلنَّاسَ وَمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مِن مَّآءٍ۬ فَأَحۡيَا بِهِ ٱلۡأَرۡضَ بَعۡدَ مَوۡتِہَا وَبَثَّ فِيہَا مِن ڪُلِّ دَآبَّةٍ۬ وَتَصۡرِيفِ ٱلرِّيَـٰحِ وَٱلسَّحَابِ ٱلۡمُسَخَّرِ بَيۡنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلۡأَرۡضِ لَأَيَـٰتٍ۬ لِّقَوۡمٍ۬ يَعۡقِلُونَ

Surah Al-Baqara
 
"Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan (pada) pertukaran malam dan siang dan (pada) kapal-kapal yang belayar di laut dengan membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga (pada) air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta Dia biakkan padanya dari berbagai-bagai jenis binatang; demikian juga (pada) peredaran angin dan awan yang tunduk (kepada kuasa Allah) terapung-apung di antara langit dengan bumi; sesungguhnya (pada semuanya itu) ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah kekuasaanNya, kebijaksanaanNya dan keluasan rahmatNya) bagi kaum yang (mahu) menggunakan akal fikiran" (164) 

Semoga dengan berita "bunga mekar di padang pasir" tersebut akan  meningkatkan dan memantapkan lagi keimanan dan kepercayaan "kaum yang (mahu) menggunakan akal fikiran" terhadap kebenaran al-Quran serta  kekuasaan dan kebijaksanaa Allah swt.


SUBHANALLAH.



15 comments:

  1. Bila Allah mengkehendaki sesuatu itu terjadi, maka akan jadilah ia. :)

    ReplyDelete
  2. Sudah sampaikah kita ke penghujung hari yang dijanjikan Allah?

    ReplyDelete
  3. hanya Allah sahaja yang tahu jawapannya.

    ReplyDelete
  4. Subhanallah.... Itulah dia tanda-tanda kekuasan Allah yang tak dapat dinafikan oleh hamba-hambanya...semuga kita menjadi orang-orang yang semakin kuat iman dan takwa kepa NYA....Insyaallah....aaminnn

    ReplyDelete
  5. Apabila ada yang mengupas isi Quran dari segi hurufnya (!), bukan lagi semata-mata perkataan atau ayatnya, lagi fahamlah kita akan kekayaan dan ketinggian ilmu Allah, yang tak mungkin dapat kita jangkau sepanjang hayat. Subhanallah! Salam bahagia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sepandai2 manusia pun tidak mungkin dapat menjangkau .. dan sepandai-pandai manusia pun, tentulah pandai lagi yang menciptanya.

      Delete
  6. Subhanallah.... sesungguhnya benar Kunfayakun Allah tiada siapa boleh menandinginya.

    ReplyDelete
  7. dasyatnya....kebenaran ayat2 AlQuran..

    ReplyDelete
  8. subhanallah..

    benar kata kakcik dan en fairus tu..

    kun fayakuun

    ReplyDelete
  9. kuasa terang lg nyata...allah maha besar

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.