Monday, February 13, 2012

BERSULTAN DI MATA, BERAJA DI HATI.

Sedikit masa lalu, saya mendapat komen dari Hanafiah dalam salah satu entri saya. Komen beliau saya salin dan tampal sepenuhnya seperti di bawah. 



Komennya agak berat tentang pentingnya ketuanan dalam masyarakat kita dan masalah yang bakal dihadapi sekiranya tindak-tanduk tuan kita itu nanti seolah-olah bersultan di mata, beraja di hati.  Masalahnya akan lebih parah sekiranya yang berbuat begitu adalah tuan politik kita.


Maka jadilah kita seperti kata orang putih  "we create monsters and then we can't control them".

Tak ada ketua tak boleh tapi bila dah ada ketua yang kita "pertuankan", kita berdepan pula dengan dilema bagaimana hendak mengawal mereka, jika takdirnya nanti mereka berperangai hodoh. Lalu bagaimana ?

p/s: entri ini memang ada kena mengena dengan PRU akan datang.




22 comments:

  1. Pilihlah ketua dengan bijak (sekiranya kita berpeluang memilih), sebelum segalanya jadi terlajak dan hendak menyesal pun tidak berguna lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. masalahnya sebelum terpilih semuanya elok belaka .. tak busuk !

      Delete
  2. Mcm mane nak bg pendapat ye Pakcik?

    Sy teringat komen Pakcik. Kalau dlm keadaan darurat, pilih mudarat yg ringan.

    Katakan tmpt sy ada 2 pilihan calon pemimpin. Yg satu parti tu bukan org Islam. Yg satu parti tu org Islam. Yang bukan Islam terkenal sebagai org yg rajin turun padang tgk kebajikan rakyat. Klu org pgl die, die tak suke panggilan yg bersifat TUAN. Die selesa dgn pgl nama je. Yg Islam pula bila dkt hari memilih baru nmpk muke. Dah tu, suke sgt kenalkan namenye dgn pangkal TUAN die tu.

    Siapa yg tak dilema? Walhal, kite diseru memilih pemimpin dari kalangan yg beragama Islam. Mgkn ade segelintir org akan kate, YAKINKAN DIRI. Tapi kelak klu dah pecah tembelang, sape yg rugi? 5 tahun tu nak menunggu. Letih.

    Tak apalah, mcm mane pun...sy doakan agar kita semua diberi kesejahteraan oleh-Nya.

    P/S - Biarlah diorang sibuk nak berTUAN Pakcik. Kelak nanti, kita sama2 bogel jugak mengadap Tuhan. Ms tu, toksah le meraba2 cari title msg2.

    =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau pakcik pilih yg boleh diharap .. after all dia wakil kita sahaja.

      Delete
  3. saya dah cek tempat mengundi!!! (for the 1st time nih! tiba2 kesedaran tiba. eheheh)

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat apa cek tempat mengundi kalau belum berdaftar ..

      Delete
  4. Assalamualaikum,

    Semoga orang yang dilantik menjadi 'Tuan' akan sentiasa melihat ke bawah dari mana asalnya dia. Allah Ada, Allah Lihat.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Tuan Hj...

    Semuga sihat walafiat hendaknya...mudah-mudahan kita membuat pilihan yang betul dalam memilih Tuan, kerana kita kerap kali memilih mengikut perasaan....Allahua`lam.

    semuga kita memilih yg "NYATA" bukannya "BAYANG-BAYANG"....

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaikumsalam.

      ramai yang memilih mengikut perasaan kerana bijaknya mereka memainkan perasaan ..

      Delete
  6. Apa maksud sebenar Ketuanan Melayu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tuan di sini bermaksud yang empunya .. misalnya tuan negeri Jepun tentulah orang Jepun. ye dak ?

      Delete
  7. Ianya teramat scary bila tak boleh dikawal...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita berserah kepadaNya dengan penyerahan dan keyakinan yang total.

      Delete
  8. SAYA TERINGIN BERKONGSI SESUATU YANG AGAK MENAKJUDKAN BAGI DIRI SAYA YANG BERLAKU, BARU-BARU INI. KALAU TUAN PERASAN, SAYA ADA MENGELUARKAN ENTRI BERTAJUK WAR IS A CRIME IAITU SATU PAMERAN YANG SEDANG BERLANGSUNG DI MUZIUM SEJARAH (TEMPAT SAYA BERTUGAS). PAMERAN INI ADALAH MILIK PERDANA GLOBAL PEACE FOUNDATION (PGPF) DAN SAYA BERPELUANG BEKERJASAMA DENGAN PEMEGANG AMANAHNYA IAITU SEORANG YANG MEMPUNYAI GELARAN TAN SRI.

    APA YANG MEMBUATKAN SAYA TERTARIK IALAH SIKAP TAN SRI TERSEBUT YANG BOLEH BERGAUL DENGAN ORANG-ORANG BIASA MACAM SAYA, BERBINCANG DAN BERBORAK. APA YANG SAYA TERSANGAT KAGUM IALAH, TAN SRI TERSEBUT BERSAMA-SAMA MENGANTUNG BAHAN PAMERAN YANG HENDAK DIPAMERKAN. TAK PERNAH SAYA LIHAT ORANG YANG MEMPUNYAI GELARAN SEBEGITU SANGGUP MEMBUAT KERJA SEDEMIKIAN RUPA.

    PGPF MERUPAKAN BADAN NGO YANG SEDANG BERUSAHA UNTUK MENYALURKAN 1.5 JUTA BOTOL BEKALAN AIR BERSIH KE GAZA PADA TAHUN INI. DIHARAP DENGAN KERJA AMAL BEGINI DAN ORANG-ORANG YANG MELAKSANAKANNYA JUGA MEMPUNYAI HATI YANG TULUS IKHLAS, SEMOGA IANYA BERJAYA DILAKSANAKAN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang ada Tan Sri yg macam tu .. tapi kadang2 Tan Sri baik, Puan Sri pulak yang lebih-lebih .. padahal pepatah melayu ada mengatakan 'ular yang menyusur akar, takkan hilang bisanya"

      Delete
  9. Kalau TUAN politik itu tak menampakkan jasa, malah eksyen, kita TUAM dia dengan tidak memangkahnya. Itulah cara kita mengawal dia. Yang susahnya, kita tak mahu bertuankan dia, tapi mahu bertuankan partinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang lebih susah lagi, kita tak mahu bertuankan dia tapi mahu bertuankan poket dia .. hehe

      Delete
  10. sebab dah lama sangat dia jadi monster hingga dia terlupa bahawa dia juga ada TUAN yang perlu dijaga hatiNya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau semua orang ingat padaNya .. aman damailah dunia ini jadinya ..

      Delete
  11. Pak Ngah, bila tgk semula komen sy tu...fuhhh panjang betul & mmg heavy.

    Saya kini menghadapi suasa yg agak rumit dgn isu ini. Ia adalah sebahagian findings kajian saya. Begitu sukar untuk menyusun ayat dalam membahas isu ini. Ianya sangat penting dan saya perlu menggarapnya dgn baik, jika tidak ianya akan dilihat sebagai sesuatu yg negative oleh org barat. Apatah lagi untuk bercerita tentang implikasi kepada ketamadunan Melayu, kesan pada organisasi, dan kesan pada produktiviti. Moga Allah berikan saya ilham yang baik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pakngah tak berani dan tak tahu apa nak komen sebenarnya ..
      komen umum - bangkai gajah takkan boleh ditutup dengan nyiru. tapi kalau boleh .. lunakkanlah penemuan tersebut demi maruah bangsa kita.

      Delete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.