Saturday, February 25, 2012

SIAPA YANG TAK KENAL SAMA SITI ZAITON ?


Pada 22hb yang lepas saya mendapat komen dari DJ Carlito dari USA ke atas sebuah entri lama saya yang tersiar lebih dari 2 tahun lalu.  Saya terperanjat kerana seorang Mat Saleh dari Richmond, USA mengenali Siti Zaiton seorang penyanyi terkenal di zaman Pop Yeh Yeh dahulu.

Saya percaya ramai di antara pembaca Melayu di Malaysia sekarang ini yang tidak mengenai Siti Zaiton itu. Kalau berhajat hendak melihat rupa Siti Zaiton yang jelita itu, klik  sini.

Saya juga telah melawat blog  DJ Carlito seperti di bawah yang bertajuk "Pop Yeh Yeh Research Trip". Lagi  sekali saya terkejut membaca tulisan dia. Betapa mendalam pengetahuan beliau tentang muzik Pop Yeh Yeh. Saya yang meminati Pop Yeh Yeh ini pun tidak tahu sebanyak itu.



Sebahagian dari blog DJ Carlito.

Salah satu entrinya adalah tentang lagu Bunyi Gitar nyanyian P. Ramlee.


18 comments:

  1. saya mengaku saya tak kenal. tapi kagum jugak muzik kita dapat perhatian mat saleh. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. suatu masa nanti, kalau ada pelajar kita ingin membuat kajian tentang Pop Yeh Yeh, mereka terpaksa pergi ke USA dan belajar dengan Carlito.

      Delete
  2. Betullah tuan... kakak memang tak kenal Siti Zaiton ini. Tapi kalau Ahamd Jais, Jefrydin, Azizah tu kakak kenal. Sesekali menghayati lagu Pop Yeh-Yeh "Ayahku kawen lagi" suka juga sebab bapak kakak memang kawen lagi selepas kematian arwah mak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owh ada cerita rupanya di sebalik lagu "Ayahku Kawin Lagi" .. dan saya pun belum kawin lagi. Kawin dah tapi belum kawin lagi. hehe

      Delete
  3. Saya pun tak kenal nama Siti Zaiton ni. Wpun ramai juga penyanyi pop yeh yeh yang saya pernah dengar nama... tapi yang ini memang belum pernah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mengikut Carlito, Siti Zaiton telah pun meninggal dunia .. saya pun tidak tahu kalau saya tak baca entri Carlito itu.

      Delete
  4. Tahniah kerana blog abang bukan saja dibaca oleh orang Malaysia tapi oleh org AS juga.

    Saya pun tak kenal Siti Zaiton. Mat Salleh tu dan abg boleh kenal dan tahu Siti Zaiton ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abang kenal sebab dia penyanyi lama dan abang pernah bergambar dengannya.
      Orang muda memang ramai tak kenal kecuali mereka pengkaji macam Carlito itu.

      Delete
  5. MAT SALEH BOLEH KENAL, TAPI SAYA TAK KENAL.. MUNGKIN KERANA TIDAK SEZAMAN..

    ReplyDelete
  6. blog antarabangsa lah pak ngah kagum!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. baru sorang tersesat .. belum boleh kata antarabangsa lagi ..

      Delete
  7. IM pun pernah disinggahi dan komen oleh seorang blogger dari luar negara. Dia meminati lagu Intifada' - Rabbani yang ada di muzik box IM masa tu.

    Katanya lagu itu cukup bertenaga!

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya setuju lagu itu cukup bertenaga dan menaikan semangat. benarlah kata orang muzik tidak mengenal erti sempadan.

      Delete
  8. wahhhh peminat uncle dari jauh tu ....

    ReplyDelete
  9. dia bukan peminat tetap .. cuma mungkin dia terjumpa semasa mencari bahan untuk kajiannya.

    ReplyDelete
  10. Ramai yg tk kenal dgn S. Zaiton sbb masa demam pop yeh yeh pd tahun 85 dulu... S. Zaiton tidak terlibat dlm konsert yg dianjurkan oleh arwah M. Shariff. Sy cari sendiri profile S. Zaiton dlm wikipedia tp seperti tdk lengkap... Beliau seorg yg educated... Tp tak tau asal usul penyanyi ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin sebab dia ni low profile dan tak ada apa skandal ..

      Delete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.