Thursday, February 16, 2012

DUA LAGI FESYEN ORANG MARAH.



Dulu saya pernah buat entri di sini tentang fesyen orang marah. Izinkan saya mengambil kesempatan ini untuk menambah dua lagi koleksi fesyen orang marah. 

Ketiga. Fesyen Lupa diri. Itulah sebabnya kadang-kadang bila orang tengah marah dia boleh tanya kita  ..

" Kau kenal aku siapa ?"

Itu bukan bermakna dia tidak tahu siapa dirinya tetapi dia bertanya begitu sebab dia marah dengan kita kerana tidak melayan dia setaraf dengan kedudukannya.  Jangan pula kita jawab ..

"Eh, engkau bukan Ahmad Jalaludin yang duduk kat Lavender Heights tu ke  ?"  

Keempat. Fesyen cakap terbalik.  Misalnya kalau dia marah dengan  kita sebab selalu sangat meminjam minta rokok, dia akan cakap ..

 "Lain kali kalau kau tak ada rokok, mintalah dengan aku lagi ya !"

Itu maknanya dia dah marah. Jangan pula kita jawab .. 

 "insya-Allah".

Itu maknanya kita tak reti bahasa atau sudah jemu berkawan dengannya.



38 comments:

  1. hahaha!!!

    *

    sesetengah org mmg laju je bagi feedback mcm yang uncle tulis tuh. loyar buruk. taknak serious bila org tgh marah.

    iiihhh...debik kang!

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan fikir debik awak je ! orang yang tak reti bahasa lagi kuat debiknya.

      Delete
  2. Marah tapi tak secara terus tu! Masih berlapik lagi..

    ReplyDelete
  3. hahaha..lawak lah uncle..pesen lupa diri tu mmg selalu org pakai..

    ReplyDelete
  4. meluatnya orang yang cakap lupa diri tu. riak je bunyi.

    ReplyDelete
  5. banyak kali cuba klik dekat link tu tapi keluar blogger dashboard...ke mata saya spero sikit pakcik? =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas maklumbalas dan sudah dibetulkan .. nasib baik awak tak lupa diri atau cakap terbalik .. hehe

      Delete
  6. eh ada ke penduduk Lavender Heights bernama Ahmad Jalaludin? hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak Dato Jalaludin Hassan nanti duduk situ barulah ada yg nama Ahmad.... ngeee

      Delete
  7. Hari ni tak dapat first sebab GB lagi cepat. Dia cuti sampai 90 hari. Macam kita berdua yg tak kerja ni aje bang .... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam cuti bersalin je .. tapi tak dengar pulak bila dia kawin.

      Delete
    2. kenapa awak tak cakap .. cis bedebah !

      Delete
    3. GB nak cakap tu bang tapi dia segan kat abg ... hehehe

      Delete
  8. pak ngah ni fesyen sya kalau marah dengan anak anak ye

    muka manis suara beralun" terima kasih anak anak..ibu suka buat lah lagi"

    anak anak memang faham ibunya sedang marah (,")

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah fesyen yang keempat .. tahniah kerana anak2 awak memahaminya.

      Delete
  9. SEMASA BERSEKOLAH DULU, ADA JUGA MENEGUR PELAJAR LAIN DENGAN KATA-KATA "KAU KENAL AKU SIAPA?"

    ITU DULULAH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasa jugak kena sound gitu..
      junior selalu kena sound dek senior..
      bila dah beranak pinak ni teringat kenangan lama,jadi kelakar pulak hehehe..

      Delete
  10. Saya tetap dengan sikap 'berdiam mulut' bila saya dah betul-betul marah. Berdiam mulut tu maknanya saya tak cakap apa-apa, tapi perbuatan saya jangan diduga... mungkin ada bunyi kelentang kelentung yang orang tak suka. :)

    ReplyDelete
  11. mungkin pepatah "air tenang jangan di sangka tiada buaya" sesuai digunakan di sini.

    ReplyDelete
  12. Jangan sangka air tenang tiada buaya tembaga, jangan sangka air tenang tiada harta pusaka, jangka sangka air tenang tiada racun berbisa....Hati2

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan disangka air tenang tak perlu pakai pelampong !

      Delete
  13. kewl!!

    saya suke entri ni..hahaa
    mcm2 fesyen org marah kan uncle?

    igt balik rse nak gelak pun ada..

    hahaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak apa .. ketawakan diri sendiri. itu petanda baik.

      Delete
  14. Diorang tu bukan marah - grrrrram aje

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pulak geram tengok orang marah .. hehe

      Delete
  15. ada satu lagi jenis marah;

    'Kau nampak ini apa?'

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalam konteks ini saya terbayang dia tunjuk senjata yg ada pada dia .. samada parang, pistol atau buku lima dsb

      Delete
  16. lagi satu, ko ingat ko tu BAGUS SANGAT.. pitammmmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. nampak sangat bongkaknya orang yang cakap mamcam itu .. semoga kita dijauhkan dari sifat tersebut.

      Delete
  17. keh keh keh ......

    kadang2 org tak faham kiasan ...

    ReplyDelete
  18. kalau kanak2 bolehlah kita maafkan .. tapi kalau dah tua takkan tak faham kan ?

    ReplyDelete
  19. kau kenal aku siapa. pekikan suara lantang berulang kali dituju pada seorang security. satu hari saya tersaksi adengan itu di depan tandas sebuah pusat membeli belah. anak saya tergelak keheranan bila di ke tanah melayu dan sana sini terbaca perkataan pusat di papantanda.

    ReplyDelete
  20. kesian dengan security tu .. harap-haraplah dia orang Nepal yg tak faham BM.

    ReplyDelete
  21. sbb tuh keputusan tidak boleh dibuat ketika tengah marah..

    skang trend nyer ada
    "ko ado??"hehe

    ReplyDelete
  22. hahaha...
    saya kalau rasa nak marah, cepat2 blah dari situ.. x mau tengok muka dia lagi.. takut lagi lama kat situ amarah x leh nak tapis2...

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.