Wednesday, May 30, 2012

PAKNGAHNYA TAK DAPAT PERGI RUMAH PUTIH.

Kalau semalam lewat entri ini, saya cerita pasal Makngahnya yang tak dapat pergi ke TV 9. Hari ini saya nak cerita yang saya tak dapat pergi ke Rumah Putih (White House) - tempat tinggal rasmi presiden Amerika Syarikat. Makngahnya pergi dengan seorang doktor dari Malaysia yang tumpang tinggal di rumah kami kerana menghadiri seminar di sini. Tarikhnya saya tak berapa nak ingat, tapi rasanya pada awal tahun 1982. Saya pun tak ingat kenapa saya tak ikut sama melawat. Mungkin jaga anak kot !

Boleh kata setiap minggu saya melalui  bahagian depan atau belakang Rumah Putih ini dalam perjalanan pergi balik membeli lauk (ikan, udang, ketam dsb) kat Water Front. Setiap kali lalu, saya akan berkata dalam hati .. "bila ada masa nanti, aku lawat". Begitulah hari demi hari, hinggalah saya dapat arahan untuk balik bertugas di Malaysia. Masa itu dah tak ingat nak melawat mana lagi sebab dalam kepala hanya terfikir nak bungkus barang .. !

Akhirnya sampai ke sudah, saya tak dapat melawat. Tak adalah menyesal sangat, cuma tak dapatlah nak cerita lebih-lebih kat sini.



Gambar 1: Rumah Putih dari arah hadapan. Melihat pokok itu yang tidak berdaun, pastilah masa ini di kemuncak musim sejuk.

 
Gambar 2:  Untuk makluman, budak dalam kereta tolak itu, bukan anak kami.


Gambar 3: Makngahnya beratur menunggu giliran untuk masuk ke dalam rumah berjumpa Ronald Reagan.



Gambar 4: Sempat juga dia bergambar dengan Mamat ni.



Gambar 5: Makngahnya memperagakan beg tanganyna yang membawa bekalan nasi lemak !



Gambar 6: Di sebelah kanan adalah doktor yang saya maksudkan. Daddy Ziyyad mungkin kenal. Kelihatan Makngahnya sedang berusaha untuk menangkap seekor burung merpati untuk dibuat lauk makan malam nanti.


Pengajaran: Kalau kita hendak berbuat sesuatu (yang baik), usah bertangguh-tangguh.

29 comments:

  1. MakNgah tak dapat pergi TV9, tapi Makngah tahu tak, rasanya semua yang ada di TV9 tu, tak dapat pergi ke rumah putih? :)

    Tersedak saya baca Dr DaddyZZ kenal doktor di sebelah Makngah tu! Eh.. mungkin juga dia kenal kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr DaddyZZ sudah mengesahkan dia tak kenal .. masa tu umurnya baru 3 tahun !

      Delete
  2. Nape gamba Mak Ngah je Pakcik? Mane gamba Pakcik? Huhuhuhuhu...nape Mak Ngah yg dpt masuk dpl? Nape bukan Pakcik? Sape yg amik gamba Mak Ngah tu? Pakcik ke org len? Sy keliru nie Pakcik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. pakcik pun tak tahu siapa yang tolong ambilkan gambar dia .. mungkin orang lain kot !

      Delete
  3. setalah aku baca2, postingan2nya sangat bagus, menarik dan bermanfaat,,terus menulis,,karena dengan menulis kita bisa mengembangkan imajinasi kita dan menjadikan kita lebih kretaif..serta kadang bisa menghibur orang lain.. ^_^

    oia salam kenal
    kalau berkenan silahkan mampir ke EPICENTRUM
    folloback juga ya buat nambah temen sesama blogger,,tukeran link juga boleh,,makasih..^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal juga .. terima kasih kerana sudi singgah.

      Delete
  4. tahun 1982..umur saya baru 2 tahun....heheheh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hampir sebaya dengan umur anak sulung saya .. dia lahir 1981.

      Delete
  5. pakcik!... makngah sangat cantik!!! :)


    p/s kirim salam kat makngah..apa rahsianya,sampai sekarang cantik jelita?

    ReplyDelete
    Replies
    1. rahsianya kerana dia mendapat suami yang baik .. agaknya ! hehe

      Delete
  6. cantiknya makngah! semalam makngah tak dapat masuk tv9 ada gambar makngah.. hari ni pakcik tak dapat pegi rumah putih pun gambar makngah..hehe..

    err..masa ni saya belum lahir..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hari ini hari dia .. gambar pakcik dah biasa sangat masuk. besok nak masukkan satu lagi gambar pakcik dalam entri terbaru.

      Delete
  7. ish ish..pakngah ni...kat blog ni pun sempat diusik makngah nya...
    beg tangan mahal takkan lah nak bubuh nasi lemak....hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak ada mahalnya beg tangan tu .. tapi itulah untungnya .. beg murah pun orang sangka mahal.

      Delete
  8. yelah..kt area umah putih tu ada ke gerai jual nasi lemak? ehhee :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ada pun, mungkin tak halal lauknya .. hehe

      Delete
  9. Ahahaha...saya tak kenal lah uncle sapa doktor tu!
    1982 saya baru 3 tahun lebih umurnya...:)
    Bergaya betul beg isi nasik lemak makngahnya..keh keh keh

    ReplyDelete
    Replies
    1. beg itu bergantung kepada orang yang menggayakannya .. hehe

      Delete
  10. BERUNTUNG DAPAT PERGI MELAWAT NEGARA ORANG..

    ReplyDelete
    Replies
    1. syukur .. semua orang yg dilahirkan ke dunia ini adalah beruntung.

      Delete
  11. Makngah kongsi nasi lemak tu dgn Ronald Reagan ke? Kalau org tua tu dah ketagih nasi lemak, memang setiap minggu dia akan minta makngah masakkan nasi lemak tu. Masa tu bolehlah abang masuk rumah putih tu .... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah silapnya .. dia tak nak kongsi dengan Reagan.

      Delete
  12. Soalan agak kurang pandai.. kenapa rumah putih tu dah macam rumah oren warnanya (soalan yang macam nak minta penampau..hehe)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sejak Obama menjadi presiden, warnanya dah tak berapa putih ! hehe

      Delete
  13. Anggun betul mak ngah ketika itu tapi sekarang pun masih anggun lagi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa tu masih bebudak lagi .. pakaian pun macam bebudak !

      Delete
  14. lawa makngahnya ye pakngah

    ye ye beg tangan tu buh nasik lemak ye pakngah..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanyalah .. mana nak ingat sangat. dah lama ..

      Delete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.