Wednesday, May 23, 2012

TIGA ENTRI PENDEK # 1: SEMOGA AMAN, TIRU, ONLINE

ENTRI 1: SEMOGA AMAN !



Jangan marah Acik Erna ye ! 

.................................................................................................................................


ENTRI 2: TIRU.


Lepas ni saya percaya ramailah orang kita yang akan tiru Cerrah.
 Kan ke kita suka meniru !


...............................................................................................
 
ENTRI 3: ONLINE 


Apa sebenarnya makna online dalam Bahasa Melayu ... "atas talian" atau "dalam talian" ?

18 comments:

  1. assalam AL..he he..boleh masuk dalam N3 tu.tak marah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau nak saman pun .. saya bukannya ada duit. hehe

      Delete
  2. sentiasa minat membaca entry uncle. penuh dengan ilmu, dan tambah ilmu saya..
    terima kasih uncle

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas minat yg ditujukkan .. silalah berkunjung selalu.

      Delete
  3. BAWAH SEKALI TU DALAM TALIAN RASANYA, BUKAN ATAS TALIAN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu saya belajar english .. dalam = in, atas = on.

      saya keliru ..

      Delete
  4. yang pasal aman tu, a come before m and n... hehehehe

    ReplyDelete
  5. Maksudnya : Dia akan jemput rakannya 'online' ya. Tak payahlah datang sehingga dia jemput online? Macam itu ke? Eh! tak fahamlah... (~_~)

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun tak faham .. kalau jemput, saya tunggulah kat rumah.

      Delete
  6. on line...atas talian tapi nak lalu atas talian apa ek?

    Tuan haji mau ada yang garu2 kepala menatang(macam kasarkan tapi org Perlis kekadang cakap cam tu..hehehe...) apa tu dalam/atas talian?

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang susah nak cari terjemahan yang tepat .. kadang2 saya jumpa 'dalam talian' dan ada juga jumpa 'atas talian' .. tak tahu mana nak pakai.

      Delete
  7. ahahahhaa..sempat uncle usik Acik Erna :)

    DBP patut cipta ayat utk jelaskan maksud online, bukan terjemah bulat bulat (direct translation). Banyak sudah pihak menegur sikap DBP ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. uncle setuju DBP cipta istilah yang sesuai utk "online" .. sebelum ini broadband diistilahkan sebagai jalur lebar .. dan orang pun dah boleh terima.

      Delete
  8. Sallam Tuan Haji,

    mari kita online malam ni...

    ( mari kita atas talian malam ni)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kembali.

      ada ke tali yang cukup kuat utk menampung berat badan saya ? hehe

      Delete
  9. haha..sesekali kalau ada kawan yg 'typo' memang boleh buat ketawa! semoga aman selalu ye pakcik :)

    sekarang kalau pakcik perasan kat iklan2 banyak sangat dah english yang di'melayu'kan..online..studi...komplete...mcm2 lagi lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang perasan .. dah banyak kali isu BM pakcik sentuh dalam entri .. dan pakcik pun tidak menjangka akan ada perubahan.

      Delete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.