Monday, May 20, 2013

AKU KELIRU 29: BELI KE TAK BELI.




Dari segi peraturan adalah salah kalau kita membeli barang atau perkhidmatan dari syarikat adik  kita. Kalau kita beli juga, kita boleh dituduh di bawah kesalahan rasuah. Akan tetapi kalau kita beli barangan yang sama dengan syarikat lain tidak ada masalah walaupun harganya lebih mahal.

Inilah  dilema yang biasa dihadapi oleh pegawai kerajaan khasnya di bahagian perolehan. Dilema  di antara tindakan yang betul dari segi peraturan tapi tak betul dari moralnya atau tindakan yang salah dari peraturan tetapi betul dari segi moralnya.

Kadang-kadang saya kasihan tengok pegawai kerajaan yang kena tindakan undang-undang kerana membeli barang dengan harga yang lebih murah dengan kualiti yang sama atau lebih baik dari syarikat adiknya. Mungkin syarikat adiknya memberikan harga yang lebih murah memandangkan yang membeli itu adalah abangnya sendiri.

Tapi nak buat macamana. Undang-undang dah kata salah, salahlah walaupun niat kita baik untuk menjimatkan duit pembayar cukai. Undang-undang seumpama itu dibuat sebagai langkah awalan untuk mencegah penyalah gunaan kuasa.
Sebaliknya saya sangat tidak bersimpati kalau pegawai tersebut membeli barang dengan kualiti yang sama atau lebih rendah dari syarikat adiknya dengan harga yang lebih mahal dari harga syarikat yang lain atau lebih mahal dari harga pasaran.

Moral ceritanya: Kalau nak selamat ikutlah peraturan dan undang-undang. 




11 comments:

  1. Ramai jugak yg tak ikut peraturan, sekali lepas kalau dah berkali2 belum tentulah.

    ReplyDelete
  2. Betul...
    Ikut je la undang2...
    Kang tak pasal je..

    ReplyDelete
  3. Dah rasuah tu pun namanya melanggar undang-undang. Lebih teruk diselar sebagai pengamal kronisme pula. Sedih.

    ReplyDelete
  4. ORANG RUMAH SAYA ADA BUKA SYARIKAT TAPI SAYA TAK PERNAH NAK MASUK SEBUTHARGA DI JABATAN SAYA..

    ReplyDelete
  5. saya faham benda ni pak ngah...

    sebenarnya yang saya tak berapa faham apa maksud rasuah ikut malaysia ni...

    adoiii...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada orang kata rasuah itu ada 3 peringkat .. peringkat bawah dipanggil "rasuah", peringkat menengah dipanggil "hadiah" dan di peringkat tertinggi di panggil "anugerah".

      Delete
    2. akhirnya orang bawah menjadi mangsa...

      yang berkuasa lepas tangan...

      Delete
  6. saya x tahu kewujudan peraturan yang macam ni...

    ReplyDelete
  7. klu utk kegunaan syarikat , jgn beli ...

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.