Saturday, May 11, 2013

TAK PATUTLAH ALI RUSTAM CAKAP MACAM TU !


"Mereka (orang Cina) langsung tak kenang budi, tidak ambil kira jasa yang saya buat dulu ketika mereka datang jumpa saya hingga lewat malam minta tolong, bila saya bantu, ini yang saya terima sebagai balasan" 

 Ali Rustam : Utusan Malaysia -7/5/2013

Saya rasa Ali Rustam langsung tak patut cakap macam itu. Kalau awak pegang jawatan Ketua Menteri, itulah kerja yang patut awak buat kerana awak dibayar gaji dan elaun. Duit tu datangnya daripada rakyat juga. Lainlah kalau awak tolong tu guna duit sendiri. Dan kalau awak tak mahu orang datang jumpa awak minta tolong, jangan jadi Ketua Menteri. 

Lagipun bila kita bertanding sepatutnya kita sudah bersedia menerima apa sahaja keputusannya. Kalau kita masuk bertanding dan mahu menang, lawan awak pun nak menang juga. Kalau awak mahu pengundi hanya piiih awak sahaja dan tak mahu pengundi pilih lawan awak, baik buat undang-undang  menetapkan semua pengundi wajib mengundi bekas Ketua Menteri.

Terus terang saya katakan, saya kecewa dengan kenyataan beliau.


15 comments:

  1. Mengungkit tu menghapuskan pahala .... huhu

    ReplyDelete
  2. Mungkin masa tu dia dipengaruhi emosi. Apa pun, saya harap sangat dia tak maksudkan macam tu.

    ReplyDelete
  3. Apabila kita menuding jari kpd orang...lagi tiga jari kearah kita. Saharusnya muhasabah diri, bukan menyalahkan...

    ReplyDelete
  4. KENYATAANNYA SAYA PUN TAK BERAPA SETUJU. MUNGKIN SEBENARNYA DIA AMAT KECEWA DENGAN KEKALAHANNYA.. APA-APAPUN SAYA TETAP RESPEK BELIAU..

    ReplyDelete
  5. Betul2 habis pahala die selama nie bantu org smua..ha mode die dapat hidayah ^_^

    ReplyDelete
  6. Betul tu ....saya setuju pendapat pakngah...

    ReplyDelete
  7. Mungkin beliau tertinggal satu bab didalam kehidupan ini. Iaiatu Qada dan Qadar drp Allah, yang pastinya bila kita sanggup bertanding kita juga sanggup menerima kekalahan.

    ReplyDelete
  8. Pasti ker orang cina saja yang tak undi.

    Janganlah mengungkit, awakkan dibayar gaji. Tak dapat pahalalah macam tu/

    ReplyDelete
  9. Semuanya pinjaman Allah swt, bila di'tarik' masih lagi lupa diri..
    Nauzubillah

    ReplyDelete
  10. Jangan dituding atau disalahkan apa....perkara terjadi harus ada hikmahnya.....

    ReplyDelete
  11. Masa tengah marah tengah sedih tengah kecewa kita bercakap mengikut hati bukan mengikut akal. Saya harap benda2 ni semua tidak akan berlarutan.

    ReplyDelete
  12. Jika mesyuarat JKTNg. Melaka bersama Ali Rustam (selain daripada SS Melaka), musti berdebar2. Wakil mesyuarat yang ada projek lewat/bermasalah musti muka ketat aje. Kalo projek lewat sikit, terus di callnya kontraktor serta merta dalam meeting. Keputusan dibuat serta merta untuk terminate kontraktor yang terbukti buat kerja sambil lewa. Kalo tak silap, pernah dengar ada juga pengarah2 state yang ditukar serta-merta kerana ada projek lewat di bawah jabatan terbabit. Memang "lansi" cara beliau, tapi amat berkesan untuk memastikan semua projek di Melaka dijalankan mengikut perancangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang dia seorang Ketua Menteri yang efektif. Tapi saya percaya pengundi bukan tidak hargai jasa dia tapi pengundi khasnya Bukan Melayu memilih parti. Kes serupa dengan bekas MB Johor. Jadi bukan salah atau kelemahan dia, kalau pengundi kawasan dia tolak dia. Saya rasa dia tahu hakikat itu.

      Namun begitu saya agak kecewa kerana dia membangkit-bangkitkan jasa beliau. Kalau dia tak cakap pun orang semua tahu macamana tahap kemajuan Melaka di bawah kepimpinannya.

      Delete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.