Friday, May 31, 2013

PANCING KITA MUNGKIN SERUPA TAPI IKAN YANG DAPAT BELUM TENTU SERUPA.



Kelihatan istana Melawati berbalam-balam di belakang saya.

Sesungguhnya rezeki ditentukan oleh Allah. Dia boleh memberi pada bila-bila masa dengan cara yang tidak disangka-sangka dan sebaliknya. Contohnya, katalah kita teringin nak makan ikan Siakap tiga rasa, maka kita pun pergi memancing kat kolam berbayar berdekatan rumah dengan kawan kita yang duduk berjiran.

Kita boleh bersamaan dalam semua segi baik dari segi persiapan mahupun dari segi tempat tetapi dapat ikan atau tidak bergantung sepenuhnya kepada rezeki yang ditentukanNya.

Kita boleh pakai joran yang serupa, tali yang serupa, saiz mata yang serupa, umpan yang serupa dan memancing pulak sebelah menyebelah di kolam yang sama, tapi hasilnya tak sama. Kawan kita mungkin dapat ikan dan kita tidak. Kawan kita mungkin dapat ikan besar dan kita dapat ikan kecil. Kawan kita mungkin  dapat 7-8 ekor dan kita hanya dapat hanya seekor.

Kadang-kadang kita sudah dapat ikan dan bila ikan itu ditarik menghampiri tebing tetiba ia meronta dan terlucut. Boleh jadi juga tali pancing terputus dan ikan jatuh semula ke dalam kolam atau sungai.

Kadang-kadang bila sudah siap dimasak dengan rencah yang  kita sukai, tetiba datang demam dan hilang selera makan. Maka tak dapat juga nak makan.

Ada juga orang yang tak pergi memancing pun, tapi jirannya yang pergi memancing dapat banyak ikan telah memberinya ikan sekor dua.

Pernah juga saya tak pergi memancing, kawan beri lauk ikan yang sudah siap bermasak. Tak percaya baca sini.


Saya pernah memancing di Tasik Putrajaya di kawasan yang bertanda hitam yang merupakan kawasan yang dibenarkan memancing dengan dikenakan sedikit bayaran.