Sunday, March 11, 2012

TERKENANG SEMASA DULU 48 : PULAU REDANG

Saya pernah sampai ke Pulau Redang. Bukan baru-baru ini. Lama dulu. Tahun 1992. Jemput lihat gambar-gambar di bawah.


 Gambar 1: Di pelabuhan sebelum menaiki bot Polis ke Pulau Redang.


Gambar 2: Dengan Makngahnya. Mak oi besarnya cermin mata saya.


Gambar 3: Nak pergi makan angin dengan bot nelayan.


Gambar 4:  Di sebuah pulau di sebelah Pulau Redang. Tak silap namanya Pulau Pinang.


Gambar 5: Melihat anak-anak penyu di lepaskan ke laut. Saya sempat melihat sebahagian anak penyu di kejar dan dibaham oleh ikan yu. Kesian sungguh.


Gambar 6: Bermandi-manda dengan anak-anak.


Gambar 7: Dibelakang adalah bot yang kita naiki. Walaupun besar, tapi saya pening juga.


Gambar 8:  Sedang membuat persiapan untuk memancing. ( Gambar kitar semula )



Gambar 9: Lagi gambar atas bot yang kita naik untuk pergi balik dari Pulau Redang.


Gambar 10: Tiga orang anak saya di fasa pertama yang kini telah pun dewasa. Budak lelaki yang kiri sekali itu adalah anak ke tiga saya (As). Cuba lihat gambar dia di bawah (yang di tengah-tengah tu). Nampak tak perbezaannya.



Gambar 11:  As bersama dengan makayahnya semasa konvo pada tahun lepas. Kalau tak silap,  saya berdiri di sebelah kiri sekali. (Gambar kitar semula).

19 comments:

  1. Assalam Pak Ngah,

    Rajinnye scan gambar2 lama, memang indah bila terkenang semasa dulu2..
    Pak Ngah hansem dan punyai isteri yang cantik dan anak2 yang comel2 dan keluarga yang bahagia..
    Syukur pada Allah swt

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaikumsalam

      rajin tu tak rajin .. bila ada masang lapang dan mood yg baik, buatlah.

      syukur terhadap apa yang ada.

      Delete
  2. Assalamualaikum Tuan Haji,

    Walaupun saya orang terengganu, saya belum pernah lagi memijak kaki di sana. Bila kenang naik bot, dengan sendirinya rasa takut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaikumsalam

      kena atasi rasa takut tu .. kalau takut naik bot, kenalah berenang. hehe

      Delete
  3. Hai... gambar sendiri pun dah tak berapa pasti? Sindrom apakah itu? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu sebernnya teknik utk mengesan seseorang itu baca atau imbas sahaja.

      Delete
  4. SEKARANG GAMBAR SEMUANYA TARUK DALAM PC SAHAJA.. KALAU HILANG, HILANGLAH.. LAINLAH DULU GAMBAR2 DICETAK.. RASANYA KALAU DICETAK LEBIH MENIMBULKAN NOSTALGIA..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betullah cakap awak tu .. jadi usahakan utk buat hard copy.

      Delete
  5. sonok tengok gambar-gambar lama... tapi saya tak ada pun gambar masa kecik2.. T__T tapi memori tu tetap ada... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak ada gambar ke atau gambar2 tu dah hilang ?

      Delete
  6. X penah gi P.Redang..
    Pendek kata,semua pulau kat Ganu x penah sampai lg.
    Bestnya dpt tgk anak penyu secara live!

    Hehehe...lawak la Uncle kategorikan anak2
    dua fasa... :))

    Kalau dlm adik badik yun, yun ngn adik bongsu kira anak fasa
    kedua gak la. Yun lahir,ayah dah 40an.Gap ngn kakak2 agak jauh.
    Ngn anak2 buah mcm kakak (konon :P)

    ReplyDelete
    Replies
    1. apaaa ? tak pernah pergi ? pelancong dari cerok dunia mana dah sampai. tapi biasalah, macam uncle, Gunung Angsi belakang rumah je tapi belum pernah lagi panjant. orang dari tempat lain dan 4-5 kali panjat.

      samalah dengan haiqal .. jarak umurnya cuma 7 tahun je dengan anak buahnya. nasib baik dia lebih tua dari anak buah .. kalau tidak, jadi keluarga 69 ..

      Delete
    2. Salam. Nasib baik anak saya satu fasa sahaja. Sekarang Fasa remaja, ramai orang ingat kami adek beradek. Banyak kali rasa bangga jugak...

      Delete
  7. nostalgia nye gambar2 lama ni

    tengok tarikh kat gambar 8 tu ..6.6.92 hari Sabtu yang juga hari bersejarah buat saya, majlis perkahwinan saya dan suami berlangsung

    ReplyDelete
    Replies
    1. kiranya baru lagilah ibuintan kawin .. masa tu saya sudah 12 tahun berumahtangga.

      Delete
  8. Pakngah..ada tak anak penyu yg lari balik ke pantai bila kena kejar ngan ikan yu?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak ada .. sebab dia berenang pun terkedek-kedek. begitulah susahnya mereka nak membesar. telur pulak dicuri orang. nasib kaulah penyu.

      Delete
  9. Pakcik, saya ada buat kajian bersama UMS berkaitan penyu tapi saya hati kering agaknya sebab penyu menangis tiada sapa yang tahu.

    ReplyDelete
  10. jom tonton pelbagai saluran tv dari dalam dan luar negara seperti Discovery Turbo.Discovery World Hd.Discovery Channel.History Channel.Astro Ria.Astro Prima. Astro Oasis.Tv3.Tv2.Bernama Tv.Al Hijarah Tv .ESPN,STAR SPOTS ,EUROSPORTS dan banyak lagi secara percuma di > http://setcast.blogspot.com/2012/04/live-streaming-malaysia-tv-tv-online.html ,anda jugak boleh mendengar pelbagai siaran radio Online malaysia di > http://setcast.blogspot.com/2012/03/malaysia-radio-online-listen-live.html secara percuma ,jom terjah

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya .. panggil je Pak Ngah.